fbpx

Voedselverspilling tegengaan met de foodiebag

Je kent het wel, je hele restaurant zit vol, je gasten genieten van hun eten, maar ze eten hun bord niet leeg omdat het simpelweg te veel is. Haal je hun halflege borden weg en gooi je het vervolgens in de prullenbak of vraag je of ze het mee naar huis willen nemen zodat ze het de volgende dag op kunnen warmen?

Download de TIPPR-app?



De doggybag is een term die iedereen kent, maar hoe zit dat met de foodiebag (of is het nou foodybag)? Met een foodiebag kunnen gasten het overgebleven eten meenemen naar huis. En zeg nou eerlijk, een foodiebag klinkt toch ook veel leuker en aantrekkelijker dan een doggybag?

We zien dat er dagelijks nog steeds heel veel voedsel overblijft in de horeca. Veel restaurants bieden hun gasten in eerste instantie niet de mogelijkheid om hun overgebleven eten mee naar huis te nemen. Tenzij ernaar wordt gevraagd.

Veel Nederlanders proberen een bijdrage te leveren aan het tegengaan van voedselverspilling en vragen dan ook steeds vaker om een foodiebag. Als horecaondernemer kun je je gasten aansporen dit te doen door het #verspillingsvrij-logo op de deur of menukaart te plakken.

Ook het aansporen van het personeel hoort hierbij. Als zij een gast zien die zijn eten niet op heeft gegeten, is het van belang om direct te vragen of hij een foodiebag wil.

Een andere manier waarmee je dit aan je gasten kunt laten zien is door de foodiebag lepelclip en een uitlegkaartje te gebruiken. Op het moment dat een gast deze clip aan de rand van het bord schuift, weet het personeel dat de gast graag een foodiebag zou willen. Op deze manier maak je het als horecaondernemer een stuk laagdrempeliger voor je gasten.  

Het verschil tussen een doggybag en een foodiebag is dat een doggybag vaak een simpel wit plasticbakje is met daaromheen een tasje. Een foodiebag daarentegen is veel stijlvoller en duurzamer. Door het aanbieden van foodiebags kan de horecaondernemer zich onderscheiden en iets extra’s toevoegen.

Een foodiebag kan worden gemaakt van resten van karton en de lepelclips kunnen worden gemaakt van resten van bestek. Door het gebruik van een foodiebag gaat er dus minder voedsel verloren, maar gaat er ook nog eens minder materiaal verloren aangezien het bestek en karton een tweede leven krijgen. Win-win situatie dus.

Dat de foodiebag zorgt voor minder voedselverspilling is nu wel duidelijk, maar de foodiebag heeft ook nog andere voordelen, namelijk:

  • Je speelt in op de wensen van de gast, die zich steeds bewuster wordt van de voedselverspilling;
  • Het is niet meer ongemakkelijk om je eten mee te nemen naar huis;
  • De lepelclip kan thuis worden gebruikt voor het afsluiten van verpakkingen, hierdoor dient het ook nog eens als aandenken aan het restaurant;
  • Wanneer je gebruik maakt van de foodiebag waarop je het logo van je restaurant plaatst geef je de gast een branding mee. Zo heeft je gast thuis nog een herkenmoment en blijf je top of mind;
  • De gast kan twee keer genieten van een maaltijd;
  • Kostenbesparing.

Als er in Nederland door elke horecaonderneming foodiebags aangeboden zouden worden, kunnen we met elkaar een heel groot deel van de voedselverspilling tegengaan. Dus, voeg gauw de foodiebags toe aan jouw onderneming en draag je steentje bij aan de strijd tegen voedselverspilling of verklein je porties!

Wil je meer weten? Download de TIPPR-app om met ons mee te TIPPR’n.

Nu je hier toch bent …

Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?

Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier

Laat je verder inspireren in de TIPPR-app!

Download de TIPPR app

Laatste artikelen

no waste missie

35% van de voedselverspilling vindt plaats in de horecaketen Elk jaar gaat 1,6 miljard ton voedsel (1,3 miljard ton, $1 biljoen of 1/3 van de...

TIPPR no waste plein – BBB 2022

Van 10 tot 12 oktober vindt de BBB Maastricht plaats en bouwt TIPPR een no wast plein van 110 vierkante meter. Tijdens de BBB...
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.