fbpx

Trendrapport 2022 – Don’t waste my time

Tijd is binnen de horeca een kostbaar goed, voor een horecaondernemer moet alles zo efficiënt mogelijk lopen. Vandaar dat we TIPPR in 2017 zijn begonnen. Met andere woorden in 2022: “WE DON’T WASTE YOUR TIME”!

Om ondernemers daarin te steunen verzamelt TIPPR alle kennis uit de markt en wordt dit gratis gepubliceerd in het Trendrapport en op de TIPPR app, voor én door de horeca.

Stapsgewijs nemen we je mee door de inzichten en kansen voor 2022.

Rokin Amsterdam

Altijd op de hoogte blijven?



Een trendrapport op basis van feiten:

In dit Trendrapport bieden we je inzicht in de trends van 2022. Dit doen we niet op basis van een onderbuikgevoel; alle trends in dit rapport zijn samengesteld op basis van feiten, namelijk de TIPPR data.

De data van het TIPPR platform geeft met meer dan 1,5 miljoen hits een inzicht in de vooruitzichten van de horeca markt. Al deze data is gegenereerd door meer dan 25.000 horeca professionals en geven een duidelijk beeld over wat we kunnen verwachten in 2022.

No waste

2022 wordt een jaar van no waste. Vanuit een perspectief waarin we geen geld kunnen verspillen, geen tijd willen verspillen maar waar we zeker ook geen voedsel mogen verspillen. Wetende dat er 400.000 Nederlanders regelmatig honger hebben.

Hoe ziet 2022 eruit voor de horeca en waar moet jij als ondernemer rekening mee houden? We hebben deze thema’s gebundeld in 6 TOPP horeca trends:

  1. Blijf van m’n personeel af!
  2. Neuro horeca
  3. Health & Happiness
  4. Take away 3.0
  5. Social experience & social selling
  6. Klimaat impact

Daarnaast hebben we de trends uitgewerkt voor de twee meest consumerende generaties: de Millennials (1981 en 1996) en Generatie Z (1997 en 2015).*

Millennials: deze generatie is digitaal slim en gewend aan snelle ontwikkelingen. Ze geloven dat je alles kunt bereiken zolang je het maar graag genoeg wil en hebben een positief beeld over zichzelf. Deze generatie is open-minded, sociaal en sterk “connected” via social media, internet en mobiel gebruik.

Generatie Z: deze generatie kent geen leven zonder internet. Voor dit trendrapport ligt de nadruk op de oudere groep binnen generatie Z. Ze verwerken digitale informatie razend snel. Ze weten binnen een paar klikken, met een paar sites of apps, de informatie die ze zoeken te vinden.

*Generationjourney

Blijf van m’n personeel af!

Trend 1. Blijf van m’n personeel af!

Voor de coronapandemie hadden we al te maken met een tekort aan horecapersoneel. Waar iedereen eerder leerde werken in de horeca, heeft de horeca nu te maken met andere werkgevers die aantrekkelijker zijn.

De concurrentie is enorm groot, niet alleen vanuit de concullega’s, maar ook onder andere van baantjes bij de grote bezorgers of callcenters. Daarnaast had de GGD tijdelijk ook nog eens 50.000 mensen uit de markt gehaald.

Corona zorgt ervoor dat personeel nog moeilijker te vinden en te behouden is. Waar het vroeger ondenkbaar was om personeel van een ander weg te nemen, zien we dat steeds meer ondernemers hun morele standaard laten zakken om personeel te vinden.

Door het tekort aan personeel hebben al verschillende horecazaken hun deuren moeten sluiten. In plaats van zeven dagen open is het niet gek meer dat je nog maar vijf dagen open bent omdat er gewoon geen personeel is.

Herman den Blijker over het personeelstekort

Een nog groter tekort is het aanbod van chefs, deze zijn moeilijker te vinden en het ambacht wordt nog hierin steeds belangrijker.

Door het tekort zullen chefs steeds meer bezig moeten zijn met menu-engineering en inkoop om alles draaiende te houden. Ter ondersteuning zijn er steeds meer ondersteunende krachten nodig in de keuken.

Digitalisering de redding van de horeca of een verlies?

Digitalisering is door het tekort in de horeca niet meer weg te denken. Veel horecazaken zetten in op digitalisering en automatisering door het personeelstekort.

Bij een gebrek aan personeel is de horecasector op zoek gegaan naar minder arbeidsintensieve concepten en middelen. Bestellen met een QR-code, het afhalen van je producten of online reserveringssystemen die een perfect beeld van de verwachte drukte geven.

Ontdek in de app: Haal alles uit de horeca
Ontdek in de app: bestellen met QR- codes
Ontdek in de app: kitchen manager

Dat laatste staat horecaondernemers toe om hun personeelsplanning te optimaliseren, wat vervolgens weer helpt om onder andere de personeelskosten te verlagen.

Daarnaast hebben, in tijden waar contact zoveel mogelijk vermeden dient te worden, contactloze bestel- en betaalopties heel snel terrein gewonnen.

Bij tekort aan personeel is systeemhoreca het antwoord. Bij systeemhoreca wordt er zowel voor als achter de schermen efficiënt gewerkt. Bestelzuilen of platformen waarop de gast een bestelling kan plaatsen of kan betalen, nemen stress weg bij het personeel, maar ook bij de gast. Op deze manier blijft het mogelijk om dezelfde service te blijven bieden.

Systeemhoreca wordt ook in de keuken toegepast. Door de keuken op een efficiënte manier in te richten, leggen de ingrediënten, maar ook de koks, kleinere afstanden af. Dit bespaart enorm veel tijd.

Dergelijke tools maken niet alleen de beleving van gasten veiliger, maar zijn ook tijdbesparend. Denk hierbij aan de QR-code op tafel waar gasten mee kunnen bestellen en betalen.

In keukens zijn er net als in de bediening allerlei opties om te digitaliseren waardoor er minder personeel nodig is.

Denk hierbij aan zelfdenkende en slimme keukenapparatuur. Voorbeelden hiervan zijn ovens en combisteamers met voorgeprogrammeerde programma’s. Met een druk op de knop worden gerechten gegaard.

Een ander goed voorbeeld hiervan is de SmartVide; een sousvide cooker met vacuüm producten die via een tag automatisch de juiste temperatuur en tijd instelt en het je vervolgens ook nog eens laat weten als je product klaar is.

Met digitalisering in de keuken kun je met dit soort oplossingen zowel de tijdsdruk op je personeel als het vereiste opleidingsniveau van je chefs verlagen.

Een groot nadeel van digitalisering is de afname van persoonlijke interactie. Waar het gemak meer wordt, neemt het persoonlijke contact met gasten juist af. McDonalds is zelfs zover gegaan dat het hele bestelproces gedigitaliseerd is.

Hoewel het voor de fastfoodketens wellicht beter voor de ervaring is om snelheid te hebben dan persoonlijke service te bieden, is dit zeker niet voor elk restaurant het geval.

Het is daarom cruciaal om je personeel te trainen en aandacht voor de gast te hebben op de momenten die je niet automatiseert. Zet automatisering in voor momenten die geen toegevoegde waarde hebben voor de gast, zoals het afruimen van de tafel met behulp van een robot of het automatiseren van de betaling.

Op die manier houdt jouw personeel meer tijd over voor het verzorgen van de juiste beleving.

Ontdek in de app: versnelde digitalisering in de horeca

Dus, wat kunnen we eraan doen?

1.1 Maak je concept minder personeels afhankelijk

Een manier waarmee je kan inspelen op het personeelstekorten is het onder de loep nemen van je organisatie en aanpassingen door te voeren in je concept die ervoor zorgen dat je met minder personeel nog steeds een TOPP ervaring kunt bieden. 

Do It Yourself: Alles wat een gast zelf doet, hoeft je personeel niet te doen. De gast in je restaurant wordt steeds vaker uitgenodigd om een rol te spelen in de beleving.

Voorbeelden hiervan is een concept als ‘t Taphuys, waarbij je als gast zelf bier en wijn kan tappen van een enorme ‘tapwand’. Dat is een hele beleving voor je gast en efficiëntie in één.

Een andere oplossing is het plaatsen van een bestelzuil in je horecazaak. De bestelzuilen van QIOX zijn erg geschikt voor de horeca. Ze zorgen voor een hogere bestelwaarde en nemen stress weg bij de gast. Daarnaast bespaart het tijd en kan het personeel efficiënter te werk gaan.

QIOX bestelzuil

Optimaal & voorspelbaar: Een ander voorbeeld zijn dinner-events die restaurants organiseren, zoals de Dim Sum Sunday bij Ron Blaauw.

Ze organiseren hier een 3-gangen lunch met gefrituurde of gestoomde hapjes. Omdat het een event is moeten kaartjes vooraf gekocht worden en weet je dus van tevoren hoeveel je moet inkopen en hoeveel personeel je moet inplannen.

1.2 Hoge lonen funest voor de horeca?

44%* van de Nederlandse horeca heeft een tekort aan personeel. Veel werknemers hebben geen vast contract, wat niet bijdraagt aan het personeelstekort. Om het personeel toch vast te houden, stijgen de lonen en worden de arbeidsvoorwaarden verbeterd.

De onzekerheid op het werk door corona en het lagere loon zorgt ervoor dat veel mensen de horeca verlaten. De horeca moet steeds meer concurreren met andere sectoren die o.a. extra toeslagen hanteren.

Een financiële compensatie in het personeel zal de betrokkenheid verhogen alleen is dit een korte termijn incentive. Kijk daarom in de horeca ook naar de benefits, het plezier en de communicatieve vaardigheden die je hier op doet, dit vind je nergens anders!

*NOS: De horeca schreeuwt om personeel

1.3 Zorg goed voor je personeel

Tess Posthumus, eigenaar van cocktailbar Dutch Courage en Flying Dutchmen Cocktails: ‘het opleiden van je personeel werkt gewoon veel beter dan die ene euro extra betalen. Investeer in je team en draag de kennis over aan je personeel. Mocht je niet die kennis in huis hebben, huur dan consultants in of vraag bij leveranciers naar de mogelijkheden .’

Het enthousiasmeren en betrekken van ook jong personeel is in deze tijden extra belangrijk. Zorg ervoor dat je aan teambuilding doet en dat je personeel de middelen geeft om gasten blij te maken. Dat werkt voor iedereen beter: de gast gaat tevreden weg en je personeel werkt de hele dag met vrolijke collega’s.

Zo zorg je ervoor dat je het personeel dat je hebt kunt behouden. Misschien nodigt je personeel zijn vrienden of vriendinnen zelfs uit om ook te komen werken.

“Blijf gewoon met je poten van m’n personeel af!” 

– Tess Posthumus –

1.4 Hoe gastvrij is je personeelsbeleid?

Hoewel je zou zeggen dat er banen in overvloed zijn in de horeca, zie je dat een etnische achtergrond zeker ook nog een rol speelt. Vooral mensen met een Turkse, Marokkaanse of Antilliaanse achtergrond hebben 40% minder kans om een baan te krijgen.

Zorg ervoor dat jij als ondernemer niet in dezelfde valkuil loopt en zie mensen met andere achtergronden juist als een kans.

Waar het vroeger een keuze was om Engelstalig personeel aan te nemen, wordt dit nu een noodzaak. Gasten waarderen het niet altijd wanneer er geen Nederlands wordt gesproken; bied daarom mogelijkheden als Nederlandse les aan aan je personeel of stel je rooster zo op dat er altijd iemand loopt die wel Nederlands spreekt.

Ontdek in de app: Kies voor gemak voor je personeel
Ontdek in de app: cursus wijn voor ultieme gastvrijheid

TIPPs

  1. Huur een freelance recruiter in die je personeel werft en matcht met de wensen van de werkgever en werknemer.
  2. Bied Nederlandse les aan voor je buitenlandse personeel zodat gasten gastvrijheid ervaren.
  3. Training en promotiemogelijkheden: geef werknemers nieuwe verantwoordelijkheden en geef ze training hierin.
  4. Stel een anonieme sollicitatieprocedure in: vooroordelen, onbewust of niet kunnen nu geen rol meer spelen.
  5. Voeg een extra beleving toe voor jouw gasten die jou effectief personele uren scheelt, denk hierbij aan het tappen van je eigen biertje.

”Zorg dat je een goede huisvader bent voor je personeel”

– Casper Verwiel, V&W personeelsprojecten –
Neuro Horeca

Trend 2. Neuro Horeca

Met neuromarketing (het inspelen op ons onderbewustzijn om producten of diensten te vermarkten) worden we elke dag geconfronteerd.

Geluidjes, pop-ups of meldingen die je vertellen hoeveel je alweer hebt gemist verschijnen de hele dag op je mobiel. Allemaal om maar zoveel mogelijk van je aandacht en tijd op dat schermpje te blijven.

In de horeca kunnen deze principes ook gebruikt worden om gasten langer en vaker aan zich te binden. Zo geef je met neuro-technieken de gast een zetje om net dat extra glas, gerecht of koffie te nemen en kun je net wat beter die fijne omgeving creëren waar de gast naar terug wil keren.  

In de keuken en achter de bar kun je al niet meer om de effecten van neuro-horeca heen. Op je bord zijn de gerechten inmiddels precies samengesteld met dat zoetje, zuurtje en krokantje. Een cocktail met rook effecten door onder andere aangestoken rozemarijn, zijn ons niet meer vreemd.

Deze details zorgen ervoor dat de gast wordt getriggerd en de ervaring (en daardoor ook de beleefde waarde) wordt versterkt.

Corona heeft voor veel veranderingen gezorgd. Ook op het gebied van de gasten die jij ontvangt in je zaak.

Thuis eten bestellen is een goede optie geworden en daarom ook steeds meer een optie. Daarom is de “restaurant-ervaring” belangrijker dan ooit.

Maar op welke manieren laat je jouw gasten extra genieten? De sfeer, de inrichting en de verlichting, de geuren, de muziek, het hele plaatje moet kloppen. Als je gasten binnenlopen moeten ze zich direct welkom voelen.

Lekker eten blijft uiteraard essentieel voor de restaurantbeleving, maar laat gasten vooral ook merken dat ze meer gezien worden dan ooit. Geef ze dus de bewuste en onbewuste aandacht die ze zoeken.

Kortom, zorg voor de beleving van jouw gast. Laat ze genieten, geef net even die extra aandacht en laat ze weggaan met een lach op hun gezicht!

”Het gaat om het product samen met de beleving voor je gasten, zorg hier dan ook voor!”

– Michel Pais, Restaurant No Rules –

2.1 Nieuwe eet en drink momenten creëren

Gasten zijn nu gewend aan nieuwe openingstijden. We zien dat mensen de behoefte hebben om elkaar op te zoeken waardoor de horeca hier op in kan spelen met extra (horeca) contactmomenten.

We kennen allemaal het ontbijt, de brunch, de lunch, de drunch en het diner. Horeca ondernemers kunnen hierop inspelen door gasten langer aan zich te binden en vergeet dan zeker ook niet het aperitief moment. Dit is namelijk hét moment om gasten naar de horeca te trekken. 

Een borrel, net na het werk, bedoeld om de eetlust op te wekken, voordat er later op de avond gedineerd kan worden. Het aperitief heeft twee elementen, namelijk, de drank in de vorm van een bijvoorbeeld een Aperol Spritz en kleine hapjes, zoals chips of bruschetta’s.

Het tweede element gaat over simpele kleine snacks zoals olijven, nootjes of chips. Zo lang het maar hartig is. Deze kleine snack zou je ook gratis kunnen aanbieden in plaats van er geld voor te vragen. Zo stimuleer je gasten langer te blijven en bestellen ze ook meer.

2.2 Verleiden, verrassen en verwennen

Bij neuro-horeca draait het erom dat je je gast verleidt, verrast en de tijd neemt om ze te verwennen. Hierbij kun je denken aan de perfecte viennoiserie en patisserie.

Viennoiserie zijn zoete broodjes in allerlei soorten en vormen voor bij het ontbijt of de koffie. Het gaat meestal om croissants (in vele soorten en smaken tegenwoordig), chocoladebroodjes of rozijnenbroodjes.

Bij patisserie gaat het meer over zoetigheden zoals petit fours, taarten en eclairs. Ze zijn een traktatie voor zowel je mond als oog. Het gaat om smaaknuances, verfijning van de versieringen en creativiteit.

Door de heerlijke geuren van de viennoiserie en patisserie, wek je geuren op en stimuleer je de verkoop.

Net als voor een aperitief kan patisserie ook vooraf bereid worden. De gerechten worden meestal koud geserveerd en zijn ze een lust voor het oog. Door de mise en place bespaar je direct tijd met de uitgifte.

De producten zijn Instagrammable en smaakvol. Zelfgemaakte viennoiserie en patisserie hebben, wanneer op goed niveau gemaakt, een exclusieve waarde waar gasten bereid voor zijn om te betalen en voor terug te komen.

Inmiddels gaat de viennoiserie veel verder dan de Pain au Chocolat. Van een kanelbulle/cinnamon roll tot de Franse croissants die in steeds meer smaken te krijgen zijn.

De wereld van de viennoiserie wordt steeds diverser en kleurrijker. Kijk vooral – veel verder dan de klassieke West-Europese keuken. Denk hierbij aan zoete Arabische lekkernijen zoals baklava maar ook aan Chinese deeggerechtjes.

Ontdek in de app: American Sweet Bakery
Ontdek in de app: cadeaubonnen
systeem
Ontdek in de app: Luxury Cocktail Sorbet

”De horeca moet altijd een verrassingseffect behouden, gasten komen en verwachten iets”

– Michel Pais, Restaurant No Rules –

2.3 Boeien en binden

Een cruciaal onderwerp van neuro horeca is het boeien en binden van je gasten. Het draait niet alleen meer om het eten en drinken maar ook het bezighouden van je gasten door middel van activiteiten om ze zo lang mogelijk aan je te binden.

Het oude voorbeeld hiervan is het welbekende bowlen, hét avondje uit waar je met vrienden of voor een verjaardag naar toe ging. Het avondje drinken zal zeker blijven maar activiteiten worden steeds belangrijker, zeker ook gedreven door de no/low alcoholtrend van consumenten.

Topgolf is een mooi voorbeeld wat bijna op elk continent zijn formule uitrolt. Dit is sportentertainment met je vrienden. Je huurt een box op de driving range (golfbaan), waarin computers je slagen en afstand van elke bal meten. Dit gecombineerd met het luxe eten, drinken en een DJ.

Een makkelijk alternatief is een spelletjeskast in je onderneming. Dit omdat mensen ook thuis steeds meer spelletjes spelen. Wanneer ze uitgekletst zijn is een spelletje altijd een goede aanvulling.

Hiermee voorkom je ook nog dat je gasten vertrekken. Horeca wordt meer dan een avondje eten en drinken maar het entertainen van je gasten speelt een steeds belangrijkere rol.

TIPPs

  1. Geuren kunnen smaak opwekken, het afbakken van een appeltaart stimuleert de verkoop.
  2. Spelletjeskast in je restaurant toevoegen om beleving nog meer te stimuleren.
  3. Investeer in sound effects, achtergrondgeluiden. Deze kunnen eraan bijdragen dat gasten kalmeren.
  4. Laat je inspireren hoe hotels met achtergrondmuziek en geuren omgaan om gasten op hun gemakt te stellen.
  5. Bied kleine aperitiefhapjes gratis aan, zo krijgen gasten meer trek en bestellen ze meer.
Health & Happiness

Trend 3. Health & Happiness

Gezondheid is een hot topic en nu belangrijker dan ooit. Door corona zijn we bewuster dan ooit bezig met hygiëne en zijn we meer bezig met hoe we ons voelen.

Mindfullness is geen trend maar meer een way of living, je lichaam is een tempel en je bent wat je eet! Dit betekent dat je zeker op deze behoefte kan inspelen.

Letten je gasten meer op verantwoord en plantaardig vlees? Wordt er minder alcohol gedronken of drinken je gasten zelfs alcoholvrij?

Na de eerste lockdown zagen we dat mensen de horeca weer gingen opzoeken. Mensen willen weer iets doen, ze hebben lang genoeg thuis gezeten en zijn weer opzoek naar de feestjes, de lekkere etentjes en drankjes.

Wordt het deze zomer misschien weer The Summer ”of Love” en vieren we de vrijheid en de blijheid? 

Vrijheid = blijheid

In de komende Summer “of Love” kunnen we zeker niet meer om alle festivals heen. Waar mensen bezig zijn met gezondheid zie je op festivals dat vrijheid en blijheid een belangrijk thema is.

Doordeweeks wordt er gezond geleefd en in het weekend zie je dat dit soms los wordt gelaten. Dit allemaal is best tegenstrijdig, we willen gezond zijn maar daarentegen wordt er nog nooit zoveel harddrugs verhandeld en gebruikt als nu.

Je kunt er bijna niet omheen, de vraag is alleen hoe je hiermee om moet gaan!

Eet goed, voel je goed

Er is steeds meer bewustwording over het Nederlandse voedingspatroon. Er worden meer verse producten gegeten en voedingssupplementen zoals onder andere CBD worden steeds belangrijker.

Daarnaast gaan Nederlanders opzoek naar kwalitatievere vleesproducten en is er ook meer vraag naar minder suikerhoudende dranken.

3.1 Alleen verantwoord vlees of anders alleen plantaardig?

Steeds meer consumenten zijn bewust bezig met de impact van vlees op het milieu en zijn daarom opzoek naar verantwoorde vleesproducten of vervangers.

Met verantwoord vlees bedoelen we vlees met een Beter Leven Keurmerk of biologisch vlees. Bij de productie wordt er zoveel mogelijk rekening gehouden met het dierenwelzijn.

De dieren krijgen onder andere meer (buiten)ruimte, biologisch voer en zo min mogelijk antibiotica toegediend.

Helemaal stoppen met vlees zou milieutechnisch de beste optie zijn. Alleen is dat geen haalbare oplossing voor de horeca. Minder grote porties en kwalitatief vlees zijn daarom al een flinke stap in de goede richting.

Je zou kunnen denken om vlees een bijrol te geven op het bord en die bijzondere groente de hoofdrol. Of een biefstuk van 100 gram in plaats van 300 gram. Andere optie zou kunnen zijn om de groente te bakken in plaats van te koken.

Uit onderzoek van Milieu Centraal* blijkt dat vier op de vijf Nederlanders er behoefte aan hebben dat de horeca meer plantaardige producten gaat aanbieden. Je zou ervoor kunnen zorgen dat een deel van je menu plantaardig is zonder te vervallen in de oude vega cliché’s (de pizza zonder kaas en vlees, de groene salade).

Hoe groot het plantaardige deel van je menu moet zijn hangt af van je horecaconcept, met de Vegan Junkfood aan het ene uiterste en een Steakhouse aan het andere. Ga je hier niet in mee? Dan ga je langzaam maar zeker gasten verliezen.

Plantaardig vlees is dus niet meer weg te denken. Deze vleesvervangers zijn gemaakt van plantaardig materiaal met min of meer de smaak en structuur van dierlijk vlees. Maar is het een gezondere oplossing? 

Veel vleesvervangers bevatten verzadigde vetten, zout en suiker. Het Voedingscentrum hanteert een bovengrens van 1,1 gram zout per 100 gram. Als een product daarboven zit, valt het erbuiten en is het geen gezonde keuze.

Om vlees te kunnen vervangen, moeten er voldoende ijzer, eiwitten, B12 en B1 in het product zitten. Dat zijn bouwstoffen die niet in plantaardige stoffen zitten, maar apart moeten worden toegevoegd.

Ontdek in de app: plantaardige
haverdrank
Ontdek in de app: plantaardige appeltaart
Ontdek in de app: biologische tempeh

Wanneer is het een goede vleesvervanger?

  • Heeft geen toegevoegde suikers
  • Bevat niet te veel zout <1.1 gram/100 gram
  • Bevat niet te veel verzadigd vet <2,5 gram/100 gram
  • Bevat voldoende ijzer >0,8 mg/100 gram
  • Bevat voldoende B12 >0,24 mg/100 gram
  • Bevat voldoende B1 >0,06 mg/100 gram
  • Bevat voldoende eiwit >20% van de energiewaarde

Kortom, kijk vanuit een creatief perspectief of je een gezondere variant vleesvervanger kan aanbieden. In de horeca is een vega borrelplankje al ingeburgerd. De volgende uitdaging wordt nu dat chefs met creatieve opties komen waarin vleesvervangers niet meer noodzakelijk zijn.

Maar waarom is er tegenwoordig zoveel aandacht voor plantaardig eten?

  • Verrassende nieuwe smaken ontdekken;
  • Vleesvervangers worden steeds diverser en lekkerder;
  • Duurzaamheid;
  • De gezondheid van de consument wordt steeds belangrijker;
  • Dierenleed tegengaan.

*MilieuCentraal & Proveg

Vegan vis

Plantaardig en verantwoord vlees kennen we nu, maar hoe zit het met de plantaardige varianten van vis?

Vegan vis wordt gemaakt van onder andere water, tapiocazetmeel en zeewier. Verschillende horecaondernemingen verkopen nu ook plantaardige sushi waarbij er dus alternatieven zijn voor tonijn of zalm. Je zou kunnen denken aan sushi met rode biet, gekarameliseerde ui, zoetzure tempeh, mango en miso.

Heb je sushi of vis op je kaart? Kijk eens naar een alternatief voor op je menukaart. Zo spreek je ook een doelgroep aan om bij jou vegan vis of sushi te komen eten.

Ontdek in de app: Vegan vis it is

3.2 No/low alcohol

0.0% wordt gekozen omdat gasten nog moet rijden, maar ook wordt het steeds vaker vanuit een gezondheidsperspectief gedaan. Wanneer mensen gaan sporten en gezonder gaan eten hebben ze ook behoefte aan gezondere drankjes.

Steeds meer gasten zijn opzoek naar alcoholvrije alternatieven en zijn bereid hier ook voor te betalen. Januari is zelfs omgedoopt tot “Dry January” en hier doen steeds meer mensen aan mee. Een frisse, nieuwe start van het jaar waarbij er een maand geen alcohol wordt gedronken.

Met de sterke groei in het non-alcoholische segment in zowel het aanbod als de omzet, is het een no-brainer dat het aanbod van no/low alcoholische dranken nog veel beter en meer gaat worden.

Alcohol zal de komende jaren zeker niet verdwijnen maar consumenten zullen wel bewuster drinken en meer genieten van kwaliteit. Straks kunnen gasten echt proosten met: ‘Op je gezondheid!’

Lagere % bieren of alcoholvrij bier

De consumptie van alcoholvrij en -arm bier stijgt al jaren. 1 op de 14* biertjes die verkocht worden in Nederland zijn al alcoholvrij. Naast alcoholvrij stijgt ook het aanbod met laag alcoholische biertjes.

Maar wat is het verschil tussen een alcoholvrij en alcoholarm biertje? Een alcoholvrij biertje mag maximaal 0,1% alcohol bevatten en alcoholarm bier mag tussen de 0,1% en 1,2% alcohol bevatten.

In Nederland is pils nog steeds veruit het meest gedronken bier. De kwaliteit van alcoholvrije pils is sterk verbeterd. Denk hierbij aan Heineken 0.0, dat bijna niet te onderscheiden is van de alcoholhoudende Heineken.

Door het grote volume waarin deze alcoholvrije bieren worden verkocht, is Heineken recent begonnen met de verkoop van lusten 0.0.  

De alternatieven voor een ‘gewoon’ biertje zijn dus mainstream geworden. Consumenten willen de dag na een avondje met vrienden ook fit zijn, dus slaat de keuze tussen alcoholvrij en een kater steeds vaker uit naar alcoholvrij.

*NederlandseBrouwers

Lagere % wijn of alcoholvrije wijn

Om het aanbod alcoholvrije wijn kan je ook niet meer heen. In het wijnonderzoek van Nielsen* vroeg ze 1500 wijn drinkende Nederlanders naar hun drankconsumptie. Daaruit bleek dat 37% van de ondervraagden meer alcoholvrije wijn dronk in plaats van wijn met alcohol.

Het bijzondere aan de alcoholvrije wijn is dat het fruitiger smaakt dan gewone wijn, maar minder suikers en calorieën bevat. Wijnboeren spelen hier ook op in en produceren daarnaast ook steeds vaker een wijn met een lager percentage alcohol.

Natuurwijnen zijn ook steeds meer te verkrijgen. Dit is wijn die op een zo natuurlijk mogelijke manier gemaakt wordt. Deze wijnen zijn gemaakt met zo min mogelijk ingrepen van de wijnmaker.

Voor natuurwijnen worden nauwelijks machines gebruikt en worden er geen chemicaliën en gisten toegevoegd. De rijping gebeurt ook meer in nieuwe eikenhouten vaten voor meer smaak. Als laatst bevatten deze wijnen niet tot nauwelijks sulfiet.

*Nielsen: Wijnrapport, RTL: alcoholvrije wijn wint aan populariteit

Mocktails

Naast de cocktails zijn de mocktails, een 0.0% cocktail, in opkomst. Steeds meer merken lanceren producten die de smaak van rum, wodka, whisky of gin nastreven. Alleen dan zonder het ingrediënt dat deze dranken spirits maakt: alcohol.

Een 0.0% spirit moeten dan wel proeven zoals z’n echte klassieker

– Timo Janse – The Flying Dutchmen Cocktails & Dutch Courage –

Alcoholvrije gedestilleerde dranken hebben de smaak en complexiteit van sterke drank, maar bevatten geen of maximaal 0,5% alcohol. Dit is een goed alternatief voor als je niet mag of wil drinken en opzoek bent naar een alternatief voor een colaatje.

Voor de horeca ondernemer zijn de mocktails een uitstekende optie om de gemiddelde besteding te verhogen.

Gasten zijn bereid vergelijkbare bedragen neer te leggen voor een mocktail als dat ze voor een cocktail doen, terwijl de ingrediënten over het algemeen goedkoper zijn.

Een goed voorbeeld van een alcoholvrije gedestilleerde drank zijn onder andere de destillaten van Lyre’s. Die bieden een breed assortiment aan van de klassieke sterke dranken.

Daarnaast kun je denken aan Hooghoudt, Seedlip, Kever Genever & Nona June. Zij maken alcoholvrije “sterke” dranken die smaken, ruiken en proeven zoals de echte klassiekers.

Zo kun je een heerlijke espresso martini maken, maar dan alcoholvrij. Daarnaast kun je denken aan een Gin & Tonic zonder alcohol. Spirits zijn goed te mixen tot een lekkere alcoholvrije cocktail.

Ontdek in de app: Non-alcoholische G&T
Ontdek in de app: Alcoholvrije hit: URB drinks

Redenen voor no/low alcohol

  • De volgende dag topfit;
  • Een taxi is niet nodig;
  • Iets te vieren voor 17:00 uur;
  • Minder calorieën;
  • Variatie op frisdrank;

TIPPs

  1. Verwerk 20% plantaardige gerechten in je menukaart en zet er niet boven dat het plantaardig is.
  2. Zet een mocktail (0.0% cocktail) op de kaart.
  3. Kijk naar een BOB-arrangement (non-alcoholisch of minder in de glaasjes).
  4. Kijk of je ook plantaardige vis kan toevoegen aan je menukaart.
  5. Zorg dat alcoholvrije dranken een belangrijke(re) plek op je menukaart krijgen.
Take away 3.0

Trend 4. Take away 3.0

Take aways kennen we allemaal vanuit de snackbar, de pizzeria of McDonalds. De afgelopen jaren is hierin veel veranderd. Take away, nu ook wel bekend als to go, gaat niet alleen om het afhalen van eten of drinken maar ook het bezorgen door koeriers.

De behoefte van de consument is gemak: tijd is geld, ook voor de consument. De horeca kan hierop inspelen door het toevoegen van delivery. Met bezorging door koeriers zoals Thuisbezorgd, Deliveroo en Uber Eats is er een hele omzetstroom voor de horeca ontstaan.

Het feit blijft dat de horeca nog bezig is met take away, alleen komt de consument niet meer in de zaak, maar juist de fietskoerier, om de bestelling van de consument te bezorgen. 

Delivery is een populaire service en de consument is bereid hiervoor te betalen. Is delivery een zegen of juist een bedreiging voor de horeca?

Consumenten willen ondanks de diverse bestelmogelijkheden de deur uit. Heerlijk uiteten in je favoriete restaurant zal dan ook zeker door blijven gaan. De bediening, die je eten komt brengen, een heerlijk gerecht op tafel of de cocktail die je hoort shaken, echt een avondje uit.

Delivery was tijdens de lockdown een bittere noodzaak waardoor het de nodige omzet gegenereerd heeft. Wanneer de horeca open gaat zullen sommige restaurants stoppen met delivery door een beperkte capaciteit. Maar er zal altijd vraag zijn vanuit consumenten die opzoek zijn naar convenience voor thuis.  

Hoe zit dat eigenlijk met die speed delivery?

In de bezorgmarkt zien we een nieuwe concurrent ontstaan, speed delivery of ook wel flits delivery genoemd. Denk hierbij aan Getir, Zapp, Flink en Gorillas die je boodschappen binnen 10 minuten bezorgen. Albert Heijn en PicNic weten hier nog niet op te reageren maar Jumbo gaat een strategische samenwerking met Gorillas aan. En dat onder het mom, if you can’t beat them, then join them!

Voor verse pizza’s, sushi en maaltijden zijn consumenten niet langer alleen op de horeca aangewezen. In de supermarkten zien we een sterke groei van kant-en-klare verse producten en maaltijden.

Consumenten willen niet meer dagelijks uren in de keuken staan maar willen wel vers eten. Gemak is hierbij een belangrijk punt. Zo spelen supermarkten en speed delivery net als de horeca steeds meer in op de convenience trend voor thuis.  

Ontdek in de app: Het bezorg voertuig

Door deze concurrentie zal de horeca zien dat een stukje omzet zal gaan verplaatsen naar de concurrentie zoals supermarkten. Uitdaging voor de horeca is om hierop in te spelen of desnoods samen te gaan werken met speed delivery in de levering van maaltijden of maaltijdboxen. Als de horeca het niet verkoopt, doet de supermarkt het wel.

”De take away IS een zegen geweest tijdens de lockdown, wanneer de horeca open is verwaterd dit”

– Nick de Kousemaeker, Restaurant Goud –

4.2 Dark kitchen

Succesvolle horecazaken met bezorging maken steeds vaker de stap naar dark kitchens waar zij hun gerechten kunnen bereiden. Dit doen ze omdat de keuken in een restaurant is gebaseerd op het aantal gasten dat jij kan bedienen en dan past de vraag naar bezorgproducten hier niet bij.

Wanneer er bezorgmaaltijden worden besteld hebben restaurants vaak niet voldoende capaciteit in de keuken. De dark kitchens zullen dus ook na de opening blijven bestaan. Ze hebben geen fysieke restaurantlocatie, maar richten zich op bezorg- en afhaalmaaltijden.

We gaan dit steeds vaker zien omdat deze restaurants niet op een A-locatie in het centrum hoeven te zitten, wat in de kosten scheelt. Echter moeten ze natuurlijk wel binnen het bereik van de afzetmarkt zitten.

Een bezorgkoerier heeft immers een maximale afstand dat een koerier onderweg kan zijn voordat het eten koud is.

De dark kitchens sluiten aan bij de groeiende vraag naar het ‘anytime anywhere’ aanbod. Consumenten zijn het steeds meer gewend om te bestellen waar en wanneer ze maar willen. Veel dark kitchens zijn daarom aangesloten bij diverse bestelplatformen als Uber Eats en Deliveroo.

Door deze platformen (die ook steeds groter worden) neemt de concurrentie toe. De dark kitchens bieden voor horecaondernemers kansen om de omzet te verhogen terwijl de kosten lager, een A-locatie is niet noodzakelijk.

De bezorgdiensten komen nu ook met “virtuele” dark kitchens, dit zijn niet bestaande horecaformules die onder andere door Deliveroo en Uber Eats geëxploiteerd worden. Het is dus een online restaurant dat inspeelt op de huidige vraag van gasten.

Op platformen zoals Deliveroo en Uber Eats promoten ze deze kitchens extra om hun afzet te vergroten. Denk hierbij aan: ‘Vanavond de lekkerste burger eten?’ groot op je scherm, als je de app opent. Hiermee pushen deze partijen hun eigen “virtuele” horeca…

Deze platformen weten door hun eigen data welk type product ontbreekt in een regio en hier spelen ze dan ook snel op in met hun eigen “virtuele” dark kitchen.

Zo zijn “virtuele” dark kitchens een bedreiging voor de horeca. Deliveroo opent een keuken waar alles te verkrijgen is, van een gewone burger tot vegaburger en van pizza tot patat.

Ontdek in de app: Dark kitchens

Voordelen dark kitchen

  • Lagere arbeidskosten: er zijn alleen chefs en bezorgers nodig;
  • Snellere groei: groter bereik door de platformen;
  • Extra inkomsten;
  • Lagere opstartkosten: A-locaties zijn niet nodig, wel noodzakelijk om je 20 minuten van jouw afzet locaties te bevinden;
  • Concurrerende prijzen: doordat je groter gaat inkopen heb je lagere inkoopprijzen.

Nadelen dark kitchen

  • Gebrek aan een fysieke band, het is moeilijk om een fanbase op te bouwen voor je merk;
  • Extra kosten aan externe bezorgdiensten;
  • Extra marketingkosten omdat de afnemers niet bekend zijn, alleen bij de platformen;
  • Klantenbestand is beperk: omdat bezorgdiensten zich beperken tot een aantal maximaal aantal km.

Dark kitchens spelen in op de convenience trend van de consument: gemak, snelheid en een concurrerende prijs. Daarom kunnen we er niet omheen en is het een kans voor de horeca om hierop in te spelen

TIPPs

  1. Maak een afweging of je met bezorging wel de kwaliteit kan garanderen die je in je restaurant ook biedt.
  2. Bekijk de optie om ook eten te laten afhalen in je restaurant.
  3. Promoot bezorging ook in je buurt en wees actief betrokken bij plaatselijke evenement in de regio.
  4. Zorg ook dat je de take away promoot op social media.
  5. Focus op je postcode regio en denk aan 20 minuten vanaf je bezorglocatie af.
Social experience & social selling

Trend 5. Social experience & social selling

Social selling is een proces van onderzoeken, contact leggen en interactie met gasten via social medianetwerken zoals onder andere Instagram en Facebook.

Door je te verdiepen in je doelgroep kun je ervoor zorgen dat wat je schrijft, post en deelt aansluit bij je gasten. Social selling focust niet alleen op nieuwe maar ook op bestaande gasten. Het is een manier om in contact te komen en te blijven.

75%* van alle horeca gasten kiest namelijk een restaurant of café uit via social media en die gasten wil je uiteindelijk ook aantrekken! Presenteer je daarom altijd actief op social media, je kan hier niet meer omheen.

*Google Search 2021

5.1 Online platformen

We kennen verschillende platformen waar we gerechten op kunnen plaatsen. Denk aan Facebook en Instagram, maar verdiep je ook in de jeugdigere platformen als TikTok en Snapchat – hier bevinden zich namelijk het gros van de jongeren.

Cruciaal is alleen de juiste doelgroep te bereiken, niet op alle platformen zijn je gasten actief dus maak hierin de juiste keuzes:

GeneratieFacebookInstagramSnapchatTikTok
Babyboom
1940 – 1964
X
Patatgeneratie
1965 – 1980
X
Millennials
1981 – 1996
XX
Generatie Z
1997 – 2015
XXX

Dit is een globale afspiegeling van de verschillende generaties. Het geeft een indruk waar welke generatie te vinden is.

Facebook

Facebook is vooral gericht op de doelgroep ouder dan generatie Z. De doelgroep zijn eigenlijk volwassenen. Op deze manier blijven zij in contact met hun vrienden, familie maar ook met hun favoriete bedrijf.

Ze willen de nieuwste nieuwtjes weten dus speel hier ook op in. Heb je een nieuwe actie of een heerlijk nieuw gerecht? Deel dit met ze.

Instagram

Instagram heeft een heel brede doelgroep, zowel berichten als video’s worden veel gebruikt. Er is veel wat je kunt delen op Instagram.

Je kunt hierbij denken aan foto’s van je interieur, leuke “reels” over hoe een gerecht wordt gemaakt of door je personeel voor te stellen, zolang het maar divers is.

Snapchat

Op Snapchat kun je filters en lenzen gebruiken waardoor je doelgroep op een snelle en jeugdige manier in aanraking komt met jouw merk.

Doordat berichten kort zichtbaar zijn is het vooral vluchtige content die niet voor iedereen beschikbaar is.

TikTok

Uit onderzoek van het Nationaal Social Media Onderzoek blijkt dat er 1.125.000 Nederlandse gebruikers op TikTok zitten.

Hiervan zijn er 520.000 gebruikers uit generatie Z, voornamelijk vrouwen/meisjes.

Zij willen vooral video’s zien die speels en humoristisch zijn. Daarnaast is TikTok een goed middel om recepten op een leuke manier te tonen.

TikTok heeft zich het afgelopen jaar ontpopt tot een plek waar enorm veel kookvideo’s gemaakt, gekeken en gedeeld worden.

5.2 Horeca beleving online presenteren

De beleving voor gasten begint online. Via je website, Facebookpagina of Instagram moet je een sfeer neerzetten die je vervolgens waarmaakt in je zaak. Gasten moeten zich herkennen in hun eigen doelgroep en dit presenteer je op social media. De eerste indruk draagt bij aan het nakomen van verwachtingen en een beter imago.

5.3 Lokale influencers

Waar gaan we eten? Een vraag die consumenten normaal gesproken vaak stellen. Het kiezen van een restaurant is een lastige taak. Daarbij komt ook nog eens het feit dat met name de jongere doelgroepen steeds vaker uiteten gaan.

Deze generaties zoeken vaak nieuwe impulsen en zijn daarom altijd op zoek naar de volgende plek om te bezoeken. Door samen te werken met een lokale influencer, vergroot je de vindbaarheid en aantrekkingskracht voor met name deze jongere generaties.

Verdiep je daarbij eerst in de doelgroep van de influencer. Kies ook iemand die lokaal actief is. Want de doelgroep moet natuurlijk wel aansluiten bij de doelgroep van je zaak.

De conversie en engagement (het percentage van de mensen die iemand volgt dat daadwerkelijk iets zal doen met de oproep om naar jouw zaak te komen) zijn doorgaans groter bij lokale influencers.

Zo kun je eerst een oproep doen in je eigen regio bij iemand met veel volgers. Iemand die actief is in jouw regio heeft ook volgers uit jouw regio. Zo voorkom je dat iemand uit Friesland naar Noord-Holland of andersom moet komen.

Daarnaast kun je de influencer korting laten weggeven: ‘Deze week 25% korting op de vegan burgers bij….’ Hierdoor komen nieuwe en bestaande gasten met je bedrijf in contact.

Naast influencers kun je ook contact opnemen met lokale voedsel liefhebbers die blogs schrijven of recensenten. In tegenstelling tot influencers die op (inter)nationaal niveau bezig zijn, zullen lokale foodies gevolgd worden door mensen in jouw omgeving.

Door met hen samen te werken, kun je je restaurants onder de aandacht brengen en je naamsbekendheid vergroten. Iemand met 1.000 volgers heeft al een groot bereik.

TIPPs

  1. Kijk naar de interesses van je gasten en speel hierop in.
  2. Verbreed je social media-account en richt je daarom ook op andere dingen dan alleen recepten uit je onderneming.
  3. Betrek je gasten online. Zorg ervoor dat de offline en online beleving samen komen door vragen van je gasten te beantwoorden.
  4. Als je gezien wil worden met je onderneming is het belangrijk om te investeren in social media. Investeren kan op verschillende manieren, laat je adviseren en begeleiden door experts.
  5. Maak gebruik van lokale influencers, food bloggers of recensenten.
Klimaat impact

Trend 6. Klimaat impact

De stikstofcrisis is ons niet vreemd en heeft gevolgen voor de natuur, het dagelijks leven en dieren.

Gasten hechten ook steeds meer waarde aan het klimaat. 72% van de Nederlanders maakt zich zelfs zorgen over het klimaat en 1/3* slaat bewust één of meerdere dagen vlees over.

Gasten waarderen het als de horeca hier bewust mee omgaat en nadenkt over dingen zoals onder andere food miles, seizoensproducten, sociale impact.

Niet alles wat van ver moet komen is goed. Kijk eens waar de lokale producten vandaan komen en wat voor impact dit heeft. Gasten vragen daarbij steeds meer om transparantie, ook in de horeca.

Het ontkennen van het klimaatprobleem heeft geen positief effect naar je gasten maar je zaak helemaal veranderen is ook niet noodzakelijk; de middenweg, er bewuster mee omgaan, wordt echter wel gewaardeerd.

* CBS: Klimaatverandering: opvattingen en gedrag van Nederlanders in 2020

6.1 Lokale producten

Lokaal inkopen draagt zeker al bij aan de milieu-impact van voedsel. Er zijn minder vervoerskilometers waardoor er minder brandstoffen nodig zijn en er dus minder broeikasgassen vrijkomen.

Je steunt daarnaast ook lokale ondernemers en je vergroot je doelgroep. Gasten zijn namelijk sneller geneigd een aankoop te doen als er een inspirerend of verrassend verhaal achter het gerecht of product schuilt.

Op deze manier support je ondernemers uit de regio, onderneem je duurzamer omdat je producten geen halve wereldreis achter de rug hebben én voelen je gasten zich meer verbonden met het gerecht op hun bord. 

Steun de lokale bedrijven ook zeker met behulp van social media. Laat zien dat je producten daar vandaan komen en help elkaar.

Laat zien welke speciale producten en ingrediënten jullie gebruiken. Is een biertje lokaal gebrouwen of heeft jouw dessert een speciaal verhaal van de chef? Communiceer dit!

Daarnaast zorg je met het gebruik van lokale producten niet alleen voor meer omzet. Het is efficiënt voor jouw zaak, korte lijntjes, snel schakelen, korte levertijden en weinig kilometers. Tevens laat je tegelijkertijd zien dat je bezig bent met duurzaamheid. 

6.2 Voedselverspilling

Een terugkerend onderwerp dat de grootste impact heeft op het klimaat heeft is voedselverspilling, terwijl er veel mogelijkheden zijn om dit te verminderen. Vaak wordt er naar de horeca gewezen maar die zijn niet altijd het probleem.

De horeca gaat namelijk creatief om met het hergebruiken van producten. Van de groenten wordt bouillon gemaakt, van de visresten een bouillabaisse en fruit wordt gedroogd voor in de cocktails.

Vanuit de horeca kan er wel gekeken worden hoe er meer waste opgekocht kan worden om mee te denken met het voedselprobleem.

Circulariteit is een erg belangrijk onderwerp bij voedselverspilling; in de kern gaat de filosofie uit van een wereld zonder afval.

Wanneer er een deukje in de appel zit wordt deze al niet meer verkocht, terwijl de appel net zo lekker smaakt. Dit geldt voor veel meer, dat ene deukje is makkelijk weg te schillen. 35% van de voedselverspilling gebeurt in de keten.

Voor de horeca zijn hier dan ook inkoopvoordelen te behalen. Zo is horeca een directe oplossing van het probleem.

Daarnaast kun je binnen je onderneming altijd nog stappen ondernemen om voedselverspilling te verminderen. Bekijk dagelijks welke producten tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten en verwerk ze in je dagmenu.  

Ook kan je je gasten aanbieden of ze het restant van hun maaltijd (wanneer dit het geval is) mee naar huis willen nemen voor later. Hiermee ga je voedselverspilling tegen.

De doggybag, ook wel foodiebag genoemd, wordt in Nederland niet altijd ingezet. Wanneer je gebruik maakt van de foodiebag waarop je het logo van je restaurant plaatst geef je de gast een branding mee. Zo heeft je gast thuis nog een herkenmoment en blijf je top of mind.

Thijs thee
Ontdek in de app: Biologisch & 100% natuurlijk

6.3 Disposables

Waar eerder plastic disposables werden gebruikt, komt hier nu verandering in. Bij de productie van plastic komen namelijk schadelijke chemicaliën in de lucht terecht, waaronder CO2. Dit leidt tot opwarming van de aarde en is slecht voor de gezondheid.

De Europese lidstaten hebben daarom in 2019 ingestemd met SUP-richtlijnen, het verbod op Single-Use-Plastic. In de SUP-richtlijnen staan maatregelen om wegwerpplastic in het milieu te verminderen.

Een verbod op plastic bordjes, bestek, roerstaafjes en rietjes geldt inmiddels sinds 2020. In 2023 verwacht Europa zelf dat we strenger optreden en moeten alle koffiebekers worden gerecycled. In 2024 is dit ook van toepassing voor plastic bakjes van kant-en-klaarvoedsel, allemaal om de plasticsoep tegen te gaan.

Maar waar doe je jouw gerechten in voor de take away? Een dressing in een kartonnen bakje is natuurlijk geen optie, hier zit je gast echt niet op te wachten. Een alternatief wat heel populair is, is PLA, een afbreekbaar plastic. Een verpakking moet natuurlijk niet alleen stevig zijn, je product moet ook vers, mooi en heel bij je gast aankomen.

Duurzaamheid is de toekomst maar helaas zijn er nog niet genoeg alternatieven. Geef gasten een korting als ze zelf bakjes meenemen. Dan wordt het een goedkopere optie en is het zowel voor de gast als voor de afnemer interessant.

Ontdek in de app: duurzaam in disposables
Ontdek in de app: Biologisch afbreekbare verpakking
Ontdek in de app: Pak ze in! – Bidfood

6.4 Energie besparen

Restaurants gebruiken doorgaans vijf keer meer energie dan andere retailers. Met name door de productie in de keuken, het comfort van de gasten en de verlichting.

Door hier bewuster mee om te gaan kan er al heel veel geld bespaard worden. Het komende jaar gaat de horeca hier steeds kritischer naar kijken, uiteraard vanuit een klimaat perspectief maar ook om kosten te besparen.

Het besparen in de horeca kan op verschillende componenten, elektriciteit, gas en water. Denk hierbij aan stroomverbruik besparing door het gebruik van ledlampen.

Daarnaast kan je perlatoren plaatsen op kranen in de toiletten of investeren in een watervrij urinoir. Hiermee bespaar je al snel 10 liter water per minuut.

Het is bekend dat apparatuur voor restaurantkeukens erg veel energie kost. Echter komen er steeds meer slimmere en energiezuinige apparaten voor in de keuken.

Denk hierbij aan energie labels, hiermee kan flink worden bespaard op de energiekosten. Ook kan je de vaatwasser op eco-stand zetten.

Op het terras kunnen kosten ook bespaard worden. Een warm terras is comfortabel en straalt gastvrijheid uit. Wanneer je heaters op je terras hebt kun je kosten besparen door er een dimmer op de plaatsen.

Zo kan je de temperatuur makkelijk aanpassen aan de buitentemperatuur. Een ander alternatief voor heaters zou een stoelverwarming kunnen zijn in de vorm van een warmtekussen. Gasten worden zo direct verwarmd, waardoor er geen warmte verloren gaat in de buitenlucht.

Daarnaast lopen gasten de hele dag in en uit je zaak waardoor de warmte van binnen naar buiten gaat. Een mogelijke oplossing hiervoor is een luchtgordijn dat warme lucht naar beneden blaast. Zo ontstaat er een scheiding tussen de binnenlucht en de buitenlucht, waardoor je weer minder stookkosten en uitstoot hebt.

Ontdek in de app: Sit & Heat
Ontdek in de app: water besparen

Groene sterren

Bij klimaat impact kan je ook denken aan duurzaam. Acht Nederlandse restaurants hebben ondertussen een groene Michelinster gekregen voor duurzame gastronomie.

De groene ster is een nieuwe onderscheiding voor chefs die duurzamer werken. Alles op je bord staat voor: landschap, klimaat, gezond en duurzaamheid.

Biologisch, vegan, duurzaam, Fairtrade en eerlijke visvangst, een groene ster heeft het allemaal. De groene ster wil horeca ondernemers motiveren en inspireren om een eerlijke en bewuste (product) keuze te maken op het gebied van voeding en milieu.

Tegelijkertijd worden consumenten geïnformeerd zodat zij ook een keuze kunnen maken voor een duurzaam restaurant.

Een mooi voorbeeld van hoe andere horeca ondernemers elkaar kunnen inspireren ook om een volgende stap te zetten. Komend jaar worden er zeker meer dan acht Nederlandse restaurants genomineerd met een groene ster.

Deze restaurants uit 2021 staan vooraan betreft duurzaamheid en hebben een visie op een betere toekomst. Een ‘normale’ Michelinster is geen vereiste.

* De Librije – Zwolle
* Bolenius – Amsterdam
* Het Seminar – Zenderen
* De Kas – Amsterdam
* Aan Sjuuteeänjd – Schinnen
* Lokaal – Doetinchem
* One – Roermond
* De Nieuwe Winkel – Nijmegen

TIPPs

  1. Betrek lokale ondernemers bij je inkoop.
  2. Bespaar energie op verschillende vlakken onder andere met gas, water en licht.
  3. Voeg een foodiebag (doggybag) toe voor je gasten.
  4. Producten inkopen met een korte houdbaarheidsdatum levert een voordeel op. Zo ga je voedselverspilling tegen door in te kopen op basis van het aanbod.
  5. Gebruik disposables voor de take away die gemaakt zijn van PLA, een afbreekbaar plastic.
Klik hier en volg Selwijn Senatori via Instagram

WE don’t waste your time

– TIPPR –

Wil je meer weten en tijd besparen? Download de TIPPR app om met ons mee te TIPPR’en

Nu je hier toch bent …

Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?
Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier

Laat je verder inspireren in de TIPPR app!

Altijd op de hoogte blijven?



 

Laatste artikelen

no waste missie

35% van de voedselverspilling vindt plaats in de horecaketen Elk jaar gaat 1,6 miljard ton voedsel (1,3 miljard ton, $1 biljoen of 1/3 van de...

TIPPR no waste plein – BBB 2022

Van 10 tot 12 oktober vindt de BBB Maastricht plaats en bouwt TIPPR een no wast plein van 110 vierkante meter. Tijdens de BBB...
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.