fbpx

Social- en Digital Selling voor leveranciers

Op deze pagina nemen we jou mee in de wereld van:

  • Social Selling
  • Digital Selling
  • Conversie Ratio.

Social selling

Social selling is het routinematig aanwezig zijn op sociale media door relevante content te delen of op anderen te reageren met als doel om extra omzet te generen en een impact te maken in jouw sector.

Wat kan social selling voor jou als leverancier betekenen? 

Social selling maakt het mogelijk om eerder in de salesfunnel nieuwe klanten te bereiken. Het is ontzettend belangrijk om online actief bezig te zijn. 75% van de horecaondernemers oriënteert zich namelijk online.

Ben jij als leverancier nauwelijks te vinden via internet? Dan passeren potentiële klanten jou voordat jij ze nog kan benaderen op de traditionele wijze. 

“75% van de B2B-Horeca gebruikt sociale media om bedrijven te checken.”

Via social selling kan je de nieuwe klanten eerder op de hoogte brengen van jouw product. Kijkend naar de Customer Journey komt social selling van pas in de eerste drie fases: Awareness, findability, reputation. 

Horeca customer journey

De traditionele wijze van hard selling is niet meer van deze tijd. Horecaondernemers zitten niet meer te wachten op leveranciers die op deze manier hun producten proberen te verkopen. Het kost de ondernemer tijd en tijd=geld.

Daardoor moeten leveranciers overstappen op social selling. Leveranciers moeten horecaondernemers inspireren en verrassen.

Deel online content van jouw product, puur gericht op inspiratie voor de horecaondernemer. Probeer in de eerste fase van de Customer Journey niet meteen het product te verkopen.

“74% van de B2B horecaondernemers kiest voor de leverancier die als eerste waarde toevoegt.”

Op deze manier zorg je ervoor dat de horecaondernemers jou willen benaderen en overtuigd zijn van het product dat jij aanbiedt. Dat is de kracht van social selling.

Social & digital selling cyclus

Zoals weergegeven kan social- en digital selling gezien worden als een cyclus. In de eerste fase is het belangrijk om de horecaondernemer te prikkelen en te inspireren met jouw product. Door te inspireren raakt de ondernemer geïnteresseerd.

Daarna moet je vertrouwen opbouwen en de geloofwaardigheid van jouw product verhogen. Vertrouwt de ondernemer jou? Dan kan je jouw kansen identificeren en overgaan tot conversie en dus een hot lead genereren.

Is de lead een order geworden? Bouw dan een 1-op-1 warme relatie op, waarin je de ondernemer blijft prikkelen en inspireren via de onlinekanalen, zoals o.a. TIPPR en Instagram.

Social selling heeft ook positieve uitkomsten voor je huidige klanten. Met social selling is het mogelijk om langdurige 1-1 relaties op te bouwen. Dit kan door via online media in contact te blijven met klanten zodat deze geïnspireerd blijven met relevante content.

Je moet ervoor zorgen dat je klanten beter verbonden blijven met jou en daarom is het belangrijk om jouw klanten genoeg aandacht te schenken online. 

Digital selling

Digital selling is het online leads generen en het realiseren van meer verkopen via online-kanalen.

Je wil natuurlijk dat de bezoekers van jouw sociale kanalen ook daadwerkelijk converteren in klanten. Dit noem je conversie. Digital selling hangt hier nauw mee samen.  

Hoe ga je als leverancier conversie generen en sales realiseren? Dat antwoord zit hem in de Customer Journey.

Door in elke fase van de klantreis de klant van waardevolle en relevante content te voorzien wordt de kans op conversie vergroot. De content is in elke fase van de Customer Journey anders.

Je wilt de doelgroep niet te vroeg afschrikken of mislopen. Zorg daarom dat je in de eerste 2 fases (awareness & findability) je content puur baseert op inspiratie (inspiration fase).

In de 3efase (reputation) overweegt de horecaondernemer om jouw product aan te schaffen. Hier is het belangrijk dat je zorgt dat alle informatie beschikbaar is en de horecaondernemer snel kan overgaan tot actie (engagement fase).

Digital selling komt van pas bij de laatste twee fases van de Customer Journey: conversion en advocacy. 

Conversion is gericht op het maken van sales. Dus daadwerkelijk de geïnteresseerden laten converteren in een klant. Hier is het noodzakelijk dat het makkelijk moet zijn om jouw producten te bestellen.

De horecaondernemer verwacht een vlot proces dus vraag alleen de informatie die je echt nodig hebt om de ondernemer klant te maken. 

Advocacy is gericht op loyaliteit (loyalty). De klant heb je inmiddels in de pocket maar je wil ze natuurlijk wel als klant behouden en zorgen dat zij zoveel mogelijk bestellen.

Blijf dus regelmatig communiceren met jouw klanten met behulp van social selling. En zorg dus dat je richt op het stimuleren van herhalingsaankopen.

Digital selling gaat over wie jou kent, bij wie ben jij top-of-mind?

Door producten online aan te bieden bij platformen zoals TIPPR wordt de naamsbekendheid van je merk vergroot en zo blijf je top of mind.

Horecaondernemers komen jouw product tegen op de app, website en social media maar ervaren dit niet als hinderlijk, wat bij hard selling wel het geval is. Zij maken juist gebruik van het platform zoals TIPPR omdat zij geïnspireerd willen worden door hun leveranciers via de digitale weg.

Het is essentieel dat het aankoopproces soepel verloopt. De informatie die de horecaondernemer nodig heeft dient direct beschikbaar te zijn.

Is de informatie niet aanwezig, onduidelijk of zijn er te veel pre-condities? Dan is dit een echte conversie killer en raak jij klanten kwijt.

Vergelijk dit met je eigen online aankoopgedrag als consument; als je veel informatie moet achterlaten word je achterdochtig en ongeduldig. Je haakt hierdoor sneller af. Waarom zou je een ondernemer hier dan wel mee lastigvallen?

“85% van de horeca onderhoudt hun netwerk zonder persoonlijk contact.”

Bij B2B-sales komen er in de koopfase één of meerdere fysieke afspraken aan bod. Belangrijk bij deze afspraken is om van tevoren de relatie te versterken en vertrouwen op te bouwen via de onlineweg. Zo wordt de horecaondernemer niet verrast en verhoog je de conversie.

Voeg waarde toe voor- tijdens- en na het contact. Ook online contact nadat de klant een aankoop heeft gedaan is van belang. Je wil immers een loyaal klantenbestand opbouwen. Ook hiervoor is digital selling van belang. 

Social & digital selling verhogen de conversie ratio ?

Een gemiddeld bezoek van een verkoper kost €100. De succes ratio, dus het aantal mensen dat converteert in een klant is 10%.

Om 1 horecaondernemer klant te laten worden moet dus eerst 10 leads verzamelen. De Customer Acquisition Cost komt dan neer op €1000 per klant. (€100×10)

Door in elke fase van de customer journey waarde toe te voegen, kan de conversie ratio worden opgeschaald tot wel 50%. Dit kan omdat klanten meer betrokken raken bij jouw product en dus ook meer interesse zullen krijgen.

Dit betekent dat je in plaats van 10 horecaondernemers maar 2 ondernemers nodig hebt om er 1 te laten converteren naar een klant. Dan wordt ook de Customer Acquisition Cost verlaagd. Dit wordt dan nog maar €200 (€100x 2) per klant. 

Wil je meer informatie voor leveranciers ontvangen

Nu je hier toch bent …

Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?

Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier

Download de TIPPR app

Laatste artikelen

Farm Frites: Ideale frites voor Take Away

Als je op zoek bent naar de ideale frites voor Take Away & Home Delivery, dan ben je bij Farm Frites aan het juiste...

Warm op het terras

Hoe zorg jij dat je terras te allen tijde benut kan worden? Dat kan door een all-weather terrras! Terrasverwarming geeft jou de mogelijkheid om jouw...
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

Instagram
×

Hallo!

Neem hieronder contact met ons op via Whatsapp chat of stuur een email naar info@tippr.nl

× Whatsapp ons gerust!