fbpx

Een Reel op jouw Instagram profiel of juist een leuke TikTok?

Dankzij de Reels van Instagram is het voor ondernemers super eenvoudig geworden om leuke, korte filmpjes op te nemen.

Maar wat is een Reel nou eigenlijk? Wat is het verschil tussen een Instagram video en een Reel? En kan je niet beter video’s maken via TikTok in plaats van Instagram?

Instagram Reel is een video-muziek remix functie op Instagram waarmee je video’s van 15 tot 60 seconden maakt. Net zoals op TikTok, kunnen gebruikers muziek en geluiden uit een catalogus kiezen, uit andere video’s gebruiken of hun eigen audio toevoegen.

Een video waarbij ondernemers een rondje doen door de zaak, vertellen over hun menu, how to’s van hun gerechten, medewerkers voorstellen of hun bezorgboxen laten zien.

Een perfect middel om bij je doelgroep onder de aandacht te blijven. Een foto zegt niet altijd veel, met een video kan je veel meer details laten zien.

Natuurlijk heeft Instagram nog andere mogelijkheden om video’s te delen, zoals IGTV en een video op de ‘Home’ feed, maar wanneer gebruik je welke functie?

Het is belangrijk om even na te denken welke vorm het beste bij jouw video past. Ze verschillen allemaal in de maximale lengte en hoe de video online komt te staan.

IGTV en Reels hebben een volledig scherm tot beschikking en de video in je feed (je profiel) bijvoorbeeld niet. Bij IGTV kun je lange video’s van maximaal een uur posten, in de ‘Home’ feed heb je maximaal één minuut en de Reels hebben 15 tot 60 seconden.

Wil je je bezorgbox van dit jaar laten zien? Kies voor een leuke Reel wat je box goed in beeld brengt. De kans dat je gasten of nieuwe toekomstige gasten dit zien is groot.

De kans om viral te gaan is aanwezig door middel van de Instagram Reels. Kort, maar krachtig; dat is het idee erachter. Korte video’s bieden je de mogelijkheid om veel te zeggen in weinig tijd, zodat je de aandacht van de gebruikers goed vasthoudt.

Reels kunnen nog dagenlang in gebruikers hun feed verschijnen en de kans dat zoiets gebeurt met je foto is erg klein. Het is dus dé perfecte manier om een groter publiek aan te spreken en het algoritme te doorbreken.

Verder heb je een aparte Reels feed, waar mensen achter elkaar Reels kunnen kijken én ze komen ook gewoon op het normale ‘Home’ feed van Instagram; dus je hebt dubbel zoveel kans om gezien te worden!  

Op TikTok heb je meer opties voor de lengte van je video’s. Daar kun je kiezen tussen een video van 15 of 60 seconden. Daarnaast kun je bij TikTok met 5 losse foto’s een diavoorstelling maken met een speciaal effect. Dit is bij Reels niet mogelijk. 

De beste optie is om het te delen op zowel Instagram als TikTok. De jongere doelgroep kijkt vaak op TikTok terwijl de oudere vaker op Instagram zitten.

Hoe maak je een Reel?

  1. Ga naar ‘Home’ en klik linksboven op het camera icoontje.  
  2. Op dit scherm kun je kiezen uit het maken van een ‘Live’, ‘Verhaal’ of ‘Reels’. Je kiest de optie ‘Reels’. 
  3. Nu ben je in de Reels studio. Begin met het opnemen van een video of kies een video uit je galerij. 
  4. Voeg extra’s toe aan je video zoals filters of muziek. Ook kun je ervoor kiezen om je video te vertragen of te versnellen. 
  5. Plak eventueel verschillende filmpjes achter elkaar door steeds opnieuw het video icoontje in te drukken of een nieuwe video te selecteren uit je galerij. 
  6. Druk als je klaar bent op het witte pijltje rechts van het video icoontje en voilà! Je kunt nu je Reels delen met de wereld. 

Dus wil je meer bekendheid in je onderneming? Richt je op leuke Reels op je account en deel ze!

Wil je meer weten? Download de TIPPR-app om met ons mee te TIPPR’n.

Nu je hier toch bent …

Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?

Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier

Laat je verder inspireren in de TIPPR-app!

Download de TIPPR app

Laatste artikelen

no waste dag

Waste is een breed begrip dus denk aan bedrijfseconomische redenen: kostenbesparing, efficiency, milieuredenen, bijdrage verlaging uitstoot CO2, pr-redenen, maatschappelijke verantwoording maar ook HR-redenen zoals...

no waste missie

35% van de voedselverspilling vindt plaats in de horecaketen Elk jaar gaat 1,6 miljard ton voedsel (1,3 miljard ton, $1 biljoen of 1/3 van de...
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.