fbpx

Blog: Eén portie omzet a.u.b

Horeca ondernemers zitten nooit stil en zijn nu zeker op zoek naar nieuwe kansen om in deze tijd omzet te generen. We worden gedwongen continu te veranderen.

We zijn collectief drastisch op zoek naar nieuwe en stabiele omzetstromen. Maar hoe dan precies? Welke keuzes moet je maken? TIPPR helpt je met keuzes maken. We gaan zelfs een stapje verder. 

Altijd op de hoogte blijven?



We hebben een aantal praktische renderende tips voor jou verzameld. Deze opties vergen enige investeringen in tijd en geld. De volgende tips zijn uitgewerkt:

  1. TIPPR-SHOP – Je eigen webshop;
  2. Communiceer je boodschap;
  3. Optimaliseer je website;
  4. Efficiëntie tijdens de operatie;
  5. Aan de slag met afhalen;
  6. Kijk naar financieringsopties.

Naast de optie om extra omzet te generen door middel van een winkel functie, zoals de TIPPR.SHOP, hebben we ook financieel expert, Diederik Werdmölder, gevraagd om zijn tips en ervaringen omtrent financieringen en investeringen in de horeca te delen. Diederik maakt duidelijk hoe je doormiddel van een financiering juist kan groeien. #Samensterk

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg!

1. TIPPR.SHOP – Je eigen webshop

Verbreed je horizon en verkoop producten direct online aan jouw klant en gast. 

We hebben het al eerder benoemd, het is tijd om te veranderen. Om ons heen zien we alle branches noodgedwongen veranderen. Neem bijvoorbeeld de retail; supermarkten bezorgen al jaren boodschappen aan huis. In hun assortiment zien we steeds meer verrassende artikelen die vroeger eerst exclusief in de horeca verkrijgbaar waren. Consumenten willen graag kwaliteit en kiezen daarom voor een horeca- of speciaalzaak. Consumenten staan bij de Makro en Sligro voor horeca kwaliteit in de rij. Start met het verkopen van jouw nauwkeurig geselecteerde horeca merken en producten. Benader je leverancier en laat hem meedenken. Als jij het niet doet, doet de buurman het wel.

Jij had dit jaren geleden al kunnen doen. We zagen het succes van Bol.com, thuisbezorgd, Booking en Appie. We hebben de macht uit handen gegeven aan Bookings en thuisbezorgd. Een eigen webshop starten vraagt om expertise en hoge investeringen. Schoenmaker blijf bij je leest hebben we allemaal tijdens onze opvoeding gehoord. Je kunt het niet meer ontkennen. Offline needs online. Wij hebben jullie uitdaging gezien en daarvoor TIPPR.SHOP gelanceerd. 

TIPPR.SHOP maakt het voor jou mogelijk. Geen investering of lange ontwikkeltijden. Dat hebben we al voor jou gedaan. In een paar stappen ook een online winkel starten en de consument thuis verrassen met jouw kwaliteit en service. TIPPR.SHOP is live! Je bouwt binnen 5 minuten al een webshop voor jouw horecazaak. 

Met de TIPPR.SHOP maak je als horecaondernemer een gratis webshop aan en worden de producten die leveranciers presenteren in de TIPPR-app beschikbaar voor je eigen webwinkel. Lekker makkelijk en direct inspelen op de behoefte van jouw gasten. Verkoop jouw horecaproducten direct aan jouw gasten om mee te nemen. 

Niet meer met je wagentje door een drukke supermarkt. Lekker winkelen bij je favoriete bar, restaurant of hotel. Winkelen zal nooit meer hetzelfde zijn.

Waarom aan de slag als winkelier met een TIPPR.SHOP:

  • Extra omzet;
  • Online beschikbaar voor de consument;
  • Direct verkopen voor thuis consumptie;
  • Meer contactmomenten met jouw gast;
  • Meer volume inkopen;
  • Nieuwe gasten werven;
  • Direct samenwerken met producenten;

Meer informatie over de TIPPR.SHOP vind je hier.

“Stilstaan is achteruitgang” – Diederik Werdmölder

2. Communiceer je boodschap!

Communicatie is key. Of je nou open of dicht bent, doet aan bezorging of alleen afhalen; blijf communiceren! Laat je gasten weten waar ze aan toe zijn!

Investeren in communicatie is cruciaal om je bedrijf zichtbaar te houden. Je moet opvallen bij je (potentiële) doelgroep. Via pr & communicatie maak je jouw gasten duidelijk wat jullie meerwaarde is. Verleidt ze naar jouw zaak. Ook als je gesloten bent, geef ze een reden om straks weer bij jou naar binnen te lopen. 

Een manier om dit te doen is door middel van een commercial. Hoe kan je jouw horecaonderneming nou beter in beeld brengen dan met echte beelden? 

Breng je personeel, onderscheidende producten en unieke locatie in beeld en prikkel de nieuwsgierigheid van je gasten. Door een commercial te laten maken heb je direct goede content voor je website, social media en partners. Een investering waar je meerdere mogelijkheden mee hebt. Er zijn veel bedrijven waar je je commercial kan laten opnemen, kijk dus goed welke bij jouw onderneming en budget past. 

Een TIPP van ons: www.studentfilm.nl.

3. Optimaliseer je website

Zodra je hebt gecommuniceerd dat je open bent voor afhaalmaaltijden en/of horecaproducten, kunnen je gasten beginnen met het bestellen. Dat gebeurt vaak via je website. Richt je website daarom gebruiksvriendelijk in. Maak het niet te moeilijk. Zorg dat je gasten met zo min mogelijk clicks op de gewenste pagina belanden, laat ze niet afhaken.

De pagina die je gasten als eerste tegenkomen is de landingspagina. Als je website een goede landingspagina bevat, zal je merken dat de online conversie verhoogt. Een goede landingspagina bevat onder andere een call-to-action. Maak bijvoorbeeld een knop met ‘Bestel hier’ en vergeet ook niet de reviews want deze dragen bij aan de betrouwbaarheid. 

Zorg naast de landingspagina voor een duidelijke menubalk. Plaats hier de belangrijkste pagina’s in en plaats de overige pagina’s in een submenu. 

Voeg ook op je website beelden toe. Zoals we al eerder benoemde zijn beelden van groot belang. Gebruik mooie en duidelijke foto’s en video’s van jouw horecazaak. Laat gasten je assortiment zien, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten.

Is je website design klaar? Dan is het tijd om te zorgen dat hij ook vindbaar is. Plaats de link op je social media kanalen. Om nog beter gevonden te worden moet je goed vindbaar zijn in de zoekmachine. Dit kan je doen door Search Engine Marketing (SEM) in te zetten, oftewel zoekmachine marketing. Het doel van SEM is om een toppositie in zoekmachines te behalen. Dit zorgt voor het genereren van meer traffic naar de website. Een goede begeleiding in SEM voor je website is daarom ook zeker aan te raden!

Een TIPP van ons: www.lyter.nl.

4. Efficiëntie tijdens de operatie – Food Management Software

De efficiëntie van je personeel kan mee werken aan het genereren van meer omzet. Je wil zo snel mogelijk al je gasten van dienst zijn en eten klaar hebben. Het personeel is druk, druk, druk. Gelukkig is er een manier om hier nog meer versnelling in te krijgen. Dit kan met een Food Management Software. Met een Food Management Software kan je, in tegenstelling tot een kassasysteem, alle keukenprocessen vanuit één dashboard beheren en zo meer tijd winnen voor afhalen en bezorgen. Zo zorg je dat het beheer over onderdelen als; recept beheer, planningen, bestellingen, voorraadbeheer, etc. overzichtelijker is.

Er zijn verschillende leveranciers met een Food Management Systeem. Een voorbeeld is de Kitchen Manager van Horeko. De Kitchen Manager bestaat uit Horeko Office en Horeko Operator. Horeko Office zorgt voor inzichten in het proces en Horeko Operator is een touchscreen computer, die zich in de keuken bevindt. Door middel van het touchscreen scherm kan je alle processen makkelijk bijhouden en is het niet meer nodig om papieren lijsten te gebruiken.

Een andere softwareleverancier is Lightspeed. Lightspeed heeft een functie aan de software toegevoegd, waardoor je prijs op basis van de vraag automatisch wordt aangepast. Wordt iets veel besteld, dan stijgt de prijs en andersom hetzelfde. Daarnaast kan je het systeem koppelen aan de bezorgplatforms en is dat in deze tijd zeker extra interessant.  

5. Aan de slag met afhalen

Naast de opties in onze blog, zijn er nog veel verschillende manieren om meer omzet te genereren in deze tijd. We merken dat afhalen weer booming is. Met afhalen blijf je voorzien in de behoefte van jouw gasten. Makkelijk, lekker en verrassend. Kies je voor afhalen? Dan blijft jouw kaart beschikbaar, je keuken operationeel en je kassa blijft rinkelen! Drie vliegen in één klap! Daarom hebben een aantal TIPPs voor je opgeschreven.  

  • TIPP 1. Zorg voor een afhaallocatie. Dit kan heel simpel. Gooi een raam of deur open en plaats er een tafel voor. Je gasten pakken de bestelling aan en komen niet binnen.
  • TIPP 2. Laat je gasten weten dat ze kunnen afhalen! Ook bij afhalen is communicatie met je gast heel belangrijk. Laat op je website en sociale mediakanalen weten dat jullie nog steeds open zijn voor je gast. Beschrijf het in je nieuwsbrief en link door naar jouw online afhaalmenu. Vergeet niet de bestel en afhaaltijden te vermelden!
  • TIPP 3. Wees creatief met je menukaart. Natuurlijk zet je jouw speciale gerechten op de kaart. Denk aan je voorraadbeheer. Nu is het de tijd om bepaalde producten op te maken. Maak gebruik van producten die sneller op moeten, zodat je niets weg hoeft te gooien.
  • TIPP 4. Houd het simpel. Zet niet te veel gerechten op je menu, kijk naar de hardlopers op je kaart en maak een keuze. Zo voorkom je dat je uiteindelijk eten moet weggooien omdat het niet besteld wordt. 
  • TIPP 5. Schat de bereidings en reistijd in. Om te zorgen dat het eten niet koud is zodra je gasten thuiskomen. Voorkom kwaliteitsverlies en communiceer de accurate ophaaltijd met je gast. Geef je gasten een instructiehoe ze de gerechten het beste zelf kunnen opwarmen. 
  • TIPP 6. Kies de juiste verpakking. Zorg bij uitgifte van warme gerechten dat de verpakking de maaltijd ook echt warm houdt. Kies duurzaam materiaal of materiaal dat teruggebracht kan worden (hergebruik). 
  • TIPP 7. Start met abonnementen. Biedt de (thuis)werkers een lunchabonnement aan en zorg dat er iedere middag een pakketje klaarstaat of geleverd gaat worden. 
  • TIPP 8. Bepaal je betaalmethode. Maak een keuze in vooraf online en cashless fysiek te betalen. Om de risico’s te verlagen en onnodig fysiek contact te voorkomen, kun je gasten het beste online en/of digitaal laten betalen.
  • TIPP 9. Zorg voor de veiligheid van personeel. Denk aan mondkapjes, spatschermen, cashless betalen, 1,5 meter afstand bewaken, handschoenen en genoeg desinfectiemiddel voor je personeel. 
  • TIPP 10. Voeg je menukaart toe bij de bestelling. Zo weten je gasten jou de volgende keer direct te vinden. Scheelt toch weer afdracht aan de bekende platformen.
  • TIPP 11. Open je eigen webshop. Met de TIPPR.SHOP heb je binnen 5 minuten al een eigen gratis webshop. Plaats hier producten op die jouw gast ergens anders moeilijk kan krijgen. Geef jouw gasten een reden om speciaal naar jou te komen. #Supportyourlocals

Meer weten over bezorgen? Lees het in onze blog!

6. Financieringsopties: Hoe ga je dit financieren?

We snappen dat je na het lezen van bovenstaande op deze vraag komt, hoe moet je extra omzet genereren of extra middelen op te halen? De TIPPR.SHOP is voor horecaondernemers kosteloos, per transactie wordt slechts 5% administratiekosten in rekening gebracht.

Het is soms wel nodig om eerst te investeren, voordat je extra omzet kan maken. Zeker in deze tijd is dat uitdagend maar het is niet de sterkste of de slimste die overleeft maar degene die het snelste kan veranderen. Door te investeren kan je mogelijk extra omzet genereren, misschien is nu het juiste moment om te investeren in een houtoven! 


Om duidelijk antwoord te geven op deze vraag hebben wij een interview gehad met financieel expert Diederik Werdmölder. Wij hebben Diederik gevraagd om vanuit financieel perspectief antwoord te geven op een aantal vragen die de horeca kunnen helpen met het kiezen van de juiste financiering. 

“Durf te ondernemen” – Pin Voorschot

Interview met financieel adviseur/expert Diederik Werdmölder. 

Diederik Werdmölder is financieel expert en daarnaast eigenaar van het bedrijf Pin Voorschot*. Hij is dagelijks betrokken met horeca financieringsvraagstukken. Hij heeft vrijwel zijn hele carrière in de financiële industrie doorgemaakt. 

Hoe denk jij dat investeringen de horeca kunnen helpen?

Door middel van investeringen kan je je omzet langer op een hoog peil houden en ik denk dat dat een hele verstandige keuze is. Ik denk ook dat bepaalde soorten investeringen zichzelf weer terugbetalen. 

Zien jullie dat de horeca tegen bepaalde dingen aanloopt met investeringen?

Ja, ik denk dat het voor horecaondernemers moeilijk is om aan geld te komen. Veel banken gaan de horeca niet snel financieren, omdat het grote risico bestaat dat een horecaondernemer het misschien niet gaat overleven.

En natuurlijk maken wij ons daar ook zorgen over. Maar wij financieren nu al zo’n 5 jaar horecaondernemers, wij hebben denk ik een goede kijk op wie het wel gaat redden en wie niet. Ik denk dat het financieren, zeker bij de grote banken, maar misschien ook wel bij andere non bancairefinanciers lastig is.

“Daar waar veel financiers het af laten weten willen wij klaar staan voor de ondernemers” – Pin Voorschot

Lees hier de ervaringen van andere horecaondernemers.

Hoe kunnen volgens jou horecaondernemers de keuze maken. Welke manier van financieren past het beste bij jou? 

Wij zien een aantal mogelijkheden van financieren:

  • Crowdfunding;
  • Factoring;
  • Leasen;
  • Directe financiering;

Een juiste keuze kan per situatie verschillen. Een voorbeeld: Stel dat je je middels crowdfunding een investering wilt financieren? Dan moet je er wel van uitgaan dat je daar zes weken tot twee maanden mee bezig bent. Je moet een mooi marketingplan maken, je moet het platform vinden, er moeten de nodige toetsingen gedaan worden en dat neemt allemaal tijd in beslag. Het geld wat je dan leent is dan wel goedkoper dan het geld dat je van Pin Voorschot leent. Je bent er alleen wel langer mee bezig en het is tot het laatste moment onzeker of het gaat lukken. 

Er zijn ook andere financieringsvormen bijvoorbeeld factoring. Dat betekent dat je facturen bij iemand aanbiedt en die betaalt ze dan in plaats van 30 dagen vooraf. Maar in de horeca is dat vaak geen geschikte financieringsmethode, want een café of restaurant stuurt eigenlijk nooit facturen.

Leasen is wel een optie. Leasen betekent dat je het bedrijfsmiddel koopt. Bijvoorbeeld een parasol met heater en dat je die als onderpand kunt geven, zodat de leasemaatschappij zegt: “nou, wij betalen hem voor je en je moet dan 100 euro per maand betalen en als je dat niet doet nemen wij die parasol weer in.”. Dat is vaak wel mogelijk met auto’s en natuurlijk ook met keukenapparatuur. Maar neem de parasol. De tweedehands waarde van een parasol is natuurlijk maar heel weinig, dus ook daar zullen die leasemaatschappijen niet staan te springen om dat te doen.

Directe financiering, direct overgemaakt op je rekening is met name voor horeca interessant. Omdat de lening snel beschikbaar kan zijn als je een aanvraag doet dan heeft diegene gemiddeld na vier dagen het geld op zijn rekening staan. Dus als je een parasol besluit te kopen, dan is het natuurlijk wel fijn als je die volgende week kan gebruiken.

Pin Voorschot krijgt terugbetaald afhankelijk van de omzet die de ondernemer genereert. Dus op een regenachtige dag, wanneer er niemand op jouw terras komt zitten, hoef je ook minder af te lossen. Bij Pin Voorschot werken we niet met een vast bedrag per maand, we werken gewoon met een vast percentage. Dus, als je 100 euro omzet hebt en je moet aan ons 20 procent afdragen, dan betaal je die dag 20 euro terug. En als het lekker zonnig is en je hebt 1000 euro omzet, betaal je ons 200 euro terug.

Op die manier is de aflossingsverplichting wat makkelijker te dragen. Er zijn natuurlijk veel bedrijven die een hele voorspelbare omzet hebben. Maar in onze business, in de horeca en natuurlijk ook de detailhandel is dat van een aantal factoren afhankelijk. Daarom is die manier van aflossen voor de meeste klanten heel plezierig.

Welke tips zou jij, vanuit een financieel perspectief, mee willen geven aan horecaondernemers?  

Als tip zou ik meegeven: kijk goed naar waar je het geld voor nodig hebt. Dus als je iets nodig hebt voor iets wat op korte termijn meteen resultaat oplevert, dan is een korte termijn financiering heel interessant. 

En misschien een ander voorbeeld, als je bijvoorbeeld honderdduizend euro wil investeren in het verbouwen van je restaurant. Dan is dat een investering voor de lange termijn. Dan zou ik het ook proberen te financieren op de lange termijn. Want dan is de druk op je aflossingen gewoon minder hoog, doordat je het over een langere periode kan uitsmeren. 

Een andere tip is: kijk goed naar wat je kunt aflossen en leen niet zoveel dat je in de moeilijkheden komt, waardoor je niet genoeg cashflow meer hebt om je leveranciers te betalen. En als je omzet moet gebruiken om je lening af te lossen, dat je daardoor in de problemen komt. En nogmaals, bij Pin Voorschot zou dat het geval kunnen zijn als het bedrag te hoog is en het termijn tekort. Maar daar wordt heel erg op gelet, dat er niet meer dan zeg 15% van de omzet ingehouden wordt. Want wij weten ook dat de horecaondernemer zijn vaste verplichtingen heeft, zoals zijn huur, zijn salarissen, zijn leveranciers. Je moet wel zorgen dat je het kan dragen, die aflosverplichting. Dus dat is een hele belangrijke.

*Pin Voorschot: In 2015 heeft Diederik dit concept na wat aanpassingen, in Nederland geïntroduceerd. Pin Voorschot zorgt ervoor dat iedere ondernemer op een verantwoorde en makkelijke manier zakelijk geld kan lenen. De financiering los je vervolgens automatisch af via je pinautomaat, hoeveel je aflost hangt af van je omzet die dag.

Lees hier hoe Pin Voorshot ondernemers verder helpt.

Wil je meer weten? Download de TIPPR-app om met ons mee te TIPPR’n

Nu je hier toch bent …

Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?

Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier

Laat je verder inspireren in de TIPPR app!

Download de TIPPR app

 

Laatste artikelen

Trendrapport 2024 – Trend: Vrouwen aan de top in de Foodservice

TIPPR brengt jaarlijks een trendrapport uit, samengesteld uit de rijke data van het grootste online horecaplatform. Deze trends worden gedeeld om de markt inzicht te geven en te helpen anticiperen op toekomstige behoeften van gasten.

Michelin sterren 2024: Frankrijk

Drie MICHELIN sterren La Table du Castellet, chef Fabien Ferre & Le Gabriel La Reserve Paris , chef Jerome Banctel
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leeg