fbpx

Blog: Zet de bloemetjes buiten met je dessert!

Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen en hoe beter dit te doen dan met een lekker dessert moment? In de horeca staat genieten en gezelligheid centraal, daar kan een overheerlijk dessert niet aan voorbij gaan. 

Altijd op de hoogte blijven?



De geliefde horeca is weer aan zijn heropstart bezig en het onverschillige weer maakt plaats voor mooie en warme zonnestralen.

Desserts zijn een goede manier om extra geld uit een diner te halen. De verwachtingen liggen steeds hoger wat betreft de presentatie van een dessert, alles moet mooi op een foto kunnen staan en het moet uit het oog springen.

In deze blog nemen we je mee in de verschillende manieren dat jij van het leven een feestje kan maken doormiddel van desserts;

  • Bloemetjes buiten zetten
  • Koffie specials
  • Digestieven
  • Instagrammable food 

Dessert: de bloemetjes buiten zetten

De horeca is weer open en de zomer staat voor de deur. Wie houdt er niet van de bloemetjes buiten te zetten? Of je dat in de letterlijke zin neemt en groene vingers hebt of in de figuurlijke zin en wel houdt van een glaasje; het leven mag gevierd worden.

Geef je gasten het beste van beide werelden; zomerkriebels en heerlijke Italiaanse chocolade.

Dobla neemt de bloemetjes buiten zetten wel heel letterlijk met hun chocolade bloempottenlijn.

De bloempotten zijn in meerdere kleuren en formaten te verkrijgen. Fleur je dessertkaart op en maak een mooie bloemen creatie in combinatie met de Dobla bloempot. Daarnaast zijn deze bloempotten heel makkelijk in te zetten om desserts to-go aan te bieden aan je gasten. In het tijdperk van bestellen waar we nu in leven, zien wij nog erg weinig echte desserts die aangeboden worden om een horecamaaltijd thuis mee af te kunnen toppen. 

In samenwerking met Dobla kan jij als horecaondernemer nu je GRATIS sample van de chocolade bloempot aanvragen. Zo kan je zelf uittesten wat voor mooie creaties je in je mars hebt en wellicht desserts TO-GO hiermee uitproberen. 

Vraag het aan middels de knop hier beneden.

*Indien je niet geregistreerd bent bij de KVK als horeca organisatie kunnen wij geen sample uitleveren.

Koffie specials

Het is een ongeschreven traditie voor gasten om in de horeca een maaltijd af te sluiten met een lekker koffietje. Naast dat een koffie na het eten ervoor kan zorgen dat de bloedsuikerspiegel niet te snel stijgt, is het ook gewoon lekker. 

Wat vaak nog meer lekker is na een maaltijd is een lekker dessert, gasten maken vaak sneller de keuze voor een koffie dan voor een dessert. Maar, waarom niet ‘best of both worlds’;koffie in een dessert?

Dalgona koffie

Deze nieuwe trend heeft tijdens quarantaine social media overgenomen. Het begon als de #dalgonachallenge. De oorsprong van deze challenge komt voort uit een filmpje van een Koreaanse YouTuber. Dalgona is daar de naam van een toffee-achtig snoepje daar. De essentie erachter is dat je een super luchtige koffieroom maakt, zo luchtig dat je het op zijn kop moet kunnen houden zonder dat het uit de kom valt. Het is de bedoeling dat de koffieroom wordt afgetopt op een koud glas melk.

Affogato 

Dit kent zijn oorsprong uit het land van de koffie; Italië. Dan kan je ervan uitgaan dat dit koffie dessert de moeite waard is om te proberen! Italië kent veel verrukkelijke gerechten die met slechts enkele ingrediënten gemaakt worden. Deze koffie variant is niet alleen heel makkelijk en snel te maken, het neemt de combinatie van dessert en koffie ook heel letterlijk. Het vergt namelijk een bolletje koud roomijs en een scheut warme espresso.

Digestieven

In Italië en Frankrijk is het niet meer dan normaal om de avond te beginnen met een aperitief en af te sluiten met een digestief. Veel restaurants kennen het kopje op de kaart ‘Digestieven’ al, maar waarom is dit nu zo’n toegevoegde waarde? Een lekker drankje om een mooie avond af te sluiten is nooit mis, zeker niet wanneer zo’n drankje na de maaltijd ook nog eens je spijsvertering kalmeert en bevordert na een wellicht goed gevulde maaltijd.

Limoncello

Zo is er natuurlijk de bekende Limoncello. De likeur ontstaat wanneer je citroenschillen in graanalcohol (gelijkwaardig aan wodka) laat weken voor een maand of meer. Dit intense citroendrankje wordt veel in Italië, waar het vandaan komt, en Amerika gedronken.

Door de zoete en citroensmaak van de likeur wordt het vaak als vervanging voor dessert gedronken. Als je ooit op vakantie bent in Italië kan je er bijna zeker van zijn dat je standaard, bij de rekening een shotje Limoncello krijgt, soms neemt je serveerder er dan ook ééntje. 

TIP: Limoncello is het beste koud gedronken dus bewaar je fles in de vriezer.

Deze felgele likeur kan echter niet alleen als digestief gedronken worden, het kan ook gebruikt worden als zoetstof in een cocktailrecept. 

Echt goede en kwaliteitsvolle Limoncello is te herkennen aan het I.G.P. (Indicazione Geografica Proterra) keurmerk op het etiket. Dit keurmerk is opgezet voor de citroen van de Amalfi kust in de Italiaanse en Europese gebieden.

De karakteristieken van een Amalfi kust citroen zijn niets minder dan een half grote citroen, boven de 100 gram, een mooie ovale vorm en puntig aan de uiteindes. De perfecte citroen dus. De schil van een citroen is rijk aan oliën, dit is wat Limoncello dan ook bijna stroperig maakt. Een ander kenmerk van een kwaliteitsvolle Limoncello is troebelheid. Dit toont aan dat de likeur met enkel pure en echte producten is gemaakt.

Spoom 

Dit is niet zo zeer een drankje voor na het eten maar wordt gebruikelijk gedronken tussen gerechten door. Een Spoom is een drankje wat niet kan missen aan een meergangendiner, het helpt de gast zijn smakenpalet neutraliseren.

Het is over het algemeen een combinatie van sorbetijs en mousserende wijn. Welke (zoete) mousserende wijn gebruikt wordtis puur een persoonlijke voorkeur. Deze combinatie is het best te drinken na een hoofdgerecht en wanneer je richting de dessertkant gaat.

Wanneer je een Spoom serveert tussen tussengerechten door, kan je het beste een droge wijn gebruiken aangezien een Spoom van nature al vrij zoet is. Het is cruciaal om sorbetijs te gebruiken in plaats van roomijs, want dit laatste maakt het te zwaar.

Traditioneel gezien, wordt dit geserveerd in een hoog champagneglas. TIP: zet de glazen, voor gebruik al vast in de koelkastzodat het koud geserveerd kan worden. Maak de Spoom enkel klaar op moment van consumeren; je werkt met sorbetijs en je wil niet dat dit gesmolten is op het moment van serveren.

Instagrammable food

Eten is niet meer een manier waarmee je je lichaam voedt, het is een soort levensstijl geworden. Een groeiende trend rondom Millenials is Instagrammable food, oftewel eten dat er zo hip en mooi opgemaakt uitziet dat het een foto waard is.

Deze trend heeft ervoor gezorgd dat chefs en restaurants anders gaan nadenken over de presentatie van hun gerechten. De Millenial is niet bang om stoelen en banken te verplaatsen om zo het perfecte plaatje te creëren voor op social media.

Niet alleen het eten moet er adembenemend uitzien, maar ook de setting. Doordat gasten massaal hun eetmomenten gaan delen op social media, kan je door hierop in te spelen erg veel (gratis) publiciteit genereren.

Je kan dit doen met behulp van de Dobla chocolade bloempotten en hier een mooie fleurige creatie van maken. Een bloem als dessert voedt 100% zeker de foodie die in merendeel van de Millenial schuilt. 

Wat het vooral goed doet bij Instagrammers zijn gerechten die normaal een voor- of tussengerecht zijnmaar nu in dessert vorm komen of gerechten in de meest onnatuurlijke gekke kleuren.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan de trend ‘Taco ijs’, waarbij de taco schelpen in alle kleuren van de regenboog komen, gevuld zijn met weer een andere kleur ijs en afgetopt door lekker snoepgoed. Dat is nog eens een plaatje.

Klik hier om nog meer over desserts te lezen.

Altijd op de hoogte blijven?

Download de TIPPR-app

Laatste artikelen

10 TIPS Trend: No Waste Restaurant

Kosten Besparen met No Waste - van Waste naar No Waste RestaurantDuurzaamheid in de horeca gaat verder dan het bord - het is een ketenbrede...

Lekker zomers: gekonfijte Artisjokburger

Caprichos del Paladar Steeds meer consumenten kiezen voor een burger. Hier zien we dat steeds vaker de keuze gemaakt wordt voor een gezonde gourmet burger.Caprichos...
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leeg