fbpx

Corona in de Horeca

[rev_slider alias=”horeca”]

 

CORONAVIRUS IN DE HORECA!

“Paniek is gevaarlijker dan het virus”*

 

Corona, de naam die eerst geassocieerd werd met een lekker koud biertje laat ons nu met een slechte smaak in de mond. Het Coronavirus, heeft al meer mensen het leven gekost dan de beroemde SARS uitbraak van 2003.

‘Patient 0’ in Nederland is een feit… Maar wat nu?

 

Mensen worden waakzamer met wat ze wel of niet doen en dat kan gevolgen hebben voor de horeca. Maar eerst even de basis, we gaan ons verdiepen;

Wat houdt dit virus nu precies in? **

Coronavirus is in principe een verzamelnaam voor een familie aan virussen die van mens op dier worden overgebracht of vice versa. Dit leidt naar ziektegevallen die van de griep tot en met levensbedreigende problemen kunnen gaan. Het is ook zeer besmettelijk, van mens op mens. Er wordt geschat dat iedere besmette persoon ongeveer 2 anderen met zich meeneemt.

 

Op welke symptomen moeten we letten?

De symptomen die dit virus met zich meedraagt zijn vergelijkbaar aan de griep. Een patiënt heeft zowel koorts als luchtwegenklachten. Denk hierbij aan kortademigheid, hoesten wat vaak kan uitlopen tot een longontsteking.

Aangezien dat dit veel voorkomende klachten zijn bij mensen onder ons hoeft niet iedereen opeens bang te zijn dat ze het Coronavirus hebben opgelopen. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vraagt op dit moment dat enkel de mensen die naast die klachten ook ergens in de afgelopen twee weken in China zijn geweest of contact hebben gehad met een Coronavirus patiënt om telefonisch contact op te nemen met de huisarts.

 

Gaat het dragen van een mondkapje ons beschermen? ***

Het dragen van een mondkapje kan het verspreiden van ademhalingsziektes limiteren. Echter is het geen garantie dat het andere infecties tegen gaat zoals onder andere het Coronavirus. Als je je toch veiliger voelt met dan is het essentieel om dit hand in hand te doen met andere preventieve handelingen (handen goed wassen, niezen in ellenboog holte en het niet aanraken van je neus, neus en mond).

De reden dat de focus zo ligt op schone handen is omdat we met onze handen alles aanraken, de wc-bril, de metro paal, de deurklink, de lift knop, en ga zo maar door. Als jij onderweg naar de wc in je hand niest en vervolgens de deurklink vastpakt om de wc in te lopen en dan met je hand de wc-bril omhoog doet, krijgt de volgende jouw bacteriën mee.

 

Kunnen gasten nog wel naar de horeca als het virus in Nederland is? ****

Het Coronavirus is enkel echt levensbedreigend voor mensen met een verzwakt immuunsysteem en grotendeels ouderen mensen die al kampen met long- of hartziektes. Vaak doet een longontsteking patiënten de das om in plaats van dat het virus dat direct zelf doet.

Mensen worden waakzamer met wat ze wel of niet doen en dat kan gevolgen hebben voor de horeca. Als gevolg hiervan zien we al annuleringen opduiken vanuit congrescentra, grote events en hotels.

Giethoorn en het Keukenhof staan vaak boven aan het lijstje van de toerist die een kijkje neemt in Nederland. Giethoorn heeft een aantal annuleringen binnen gekregen van toeristen en het Keukenhof wacht gespannen de opkomst van dit jaar af.

Belangrijk is dat je vertrouwen uitstraalt naar je gasten om te voorkomen dat je wegblijf. Hoe doe je dat?

Pas de omgangsvormen aan en communiceer dat! Maak je personeel en gasten ervan bewust dat direct fysiek contact vermeden moet worden, elkaar niet direct een hand/kus/knuffel geven bijvoorbeeld. Maar zorg ook dat iedereen op de hoogte is dat er bijvoorbeeld in de elleboogholte geniest of gehoest moet worden om besmetting te voorkomen.

Kijk naar een bezorgoptie, als je die nog niet hebt. Hiermee kan je je gasten blijven met de lekkerste gerechten maar dan bij hun thuis, waar zij zich minder kwetsbaar voelen.

Profileer jezelf als een onderneming die hygiëne echt als prioriteit ziet op momenten als dit. Zorg voor handgel bij de deur, op tafel, in de wc’s, op de bar etc. Of bied natte doekjes aan waarmee je gasten dingen kunnen reinigen indien de ze dit zelf prettig vinden.

 

Hoe voorkomt de horecaondernemer dat zijn Nederlandse gast niet meer komt?

Zorg dat je voldoende desinfectie mogelijkheden hebt voor je gasten.

  • Altijd desinfecterende zeep aanwezig bij de wasbakken
  • Zorg voor de aanwezigheid van desinfecterende gel op extra plekken (op de bar, bij de ingang of op tafel)

Besteed extra aandacht aan persoonlijke hygiëne

  • Was je handen extra voor je met eten aan de slag gaat
  • Was je handen nadat je een bacterierijk object hebt vastgepakt (wc-bril, deurknop, menu, etc.)
  • Hoest en nies in je elleboogholte of gebruik een tissue

Maak gasten, maar ook personeel duidelijk dat ‘close’ persoonlijk contact vermeden moet worden

  • Vermijd overbodig lichamelijk contact, geef elkaar niet direct een hand
  • Was je handen nadat er wel lichamelijk contact heeft plaatsgevonden
  • Houd een gepaste afstand van mensen die hoesten en/of niezen in het bijzijn

 

Als je meer informatie over Corona wilt ontvangen kan je de TIPPR app downloaden of gebruik maken van de chat optie via WhatsApp

Bron:

 

 

Laatste artikelen

Agavesiroop: you Hate it or you Love it.

Dit artikel verder lezen in de app? Open in de app Deze ingedikte sap wordt veelal...

Hoe toegankelijk ben JIJ?

Dit artikel verder lezen in de app? Open in de app Afgebeeld is Le Pain Quotidien...
Advertisment

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

Instagram
LinkedIn
Share
×

Hallo!

Neem hieronder contact met ons op via Whatsapp chat of stuur een email naar info@tippr.nl

× Whatsapp ons gerust!