fbpx

Blog: Tijd voor de grote schoonmaak!

Een heropening die steeds dichterbij lijkt te komen en gasten die nog steeds drempelvrees hebben. De komende periode is het belangrijk om tijd te besteden aan het vertrouwen van jouw gasten. Hoe doe je dit? Als we iets hebben geleerd is dat ‘het belang van hygiëne’ nog belangrijker is geworden. Door de hoge Corona piek in het najaar en de tweede sluiting van de horeca is dit voor veel gasten direct met elkaar verbonden. Laat je gasten weten dat je hen binnenkort graag verwelkomt en dat ze bij jouw horecazaak in veilige (en schone) handen zijn. Hoe je dit kan realiseren leggen we hier uit.

Altijd op de hoogte blijven?



  • Hygiëne in de horeca;
  • Heropening tips;
  • Handdesinfectie, let op;
  • Wat gaat de toekomst ons brengen?;
  • Aan de slag, opruimen maar!

Om een duidelijk beeld te schetsen van de mogelijkheden en vereiste die nodig zijn om het vertrouwen van jouw gast terug te winnen, hebben wij hygiëne-expert Tom Levink gevraagd om zijn mening en ervaringen te delen. Tom Levink is Technical Manager bij Diversey* en heeft zelf ook ervaring in de horeca. Tom Levink legt onder andere uit welke rol hygiëne kan spelen tijdens de heropening, wat de belangen van goede handhygiëne zijn en wat de opkomende trends zijn.

“Vertrouwen uitstralen geeft vertrouwen bij je gasten” – tom levink

Hygiëne in de horeca – even opfrissen

Hygiëne, het is een breed en veel voorkomend begrip in de horeca. Waar de ene werknemer de regels uit zijn hoofd kent, is het voor de ander handig om het geheugen even op te frissen. Letterlijk en figuurlijk. 

Met de heropening opkomst, is het cruciaal dat jouw horecazaak er spik en span uitziet. Dit krijg je alleen voor elkaar, wanneer alle werknemers op de hoogte zijn van het belang van hygiëne. Weet jij zeker dat al jouw personeel goed op de hoogte is?  

Twijfel je hier nog aan, dan is het nu de tijd om daar iets aan te doen. Leg je werknemers zelf uit hoe het werkt, geef instructies en deel protocollen of laat hen een (online) training volgen. Er zijn verschillende bedrijven die je hiermee kunnen helpen. Diversey biedt bijvoorbeeld verschillende trainingen aan. Daarnaast kunnen ze je helpen met protocollen en instructies op het gebied van reiniging en desinfectie. 

Soorten hygiëne

Kies je ervoor om je personeel zelf te trainen? Begin dan bij het begin, ondanks dat het voor jou vanzelfsprekend klinkt. Werknemers zijn niet altijd getraind. Je kan je team ook online instructies via Horeca Stichting Nederland aanbieden. Dan kunnen zij het vanuit huis of onderweg volgen.

Allereerst is het belangrijk om de verschillende hygiënebegrippen (zoals sociale hygiëne, levensmiddelen hygiëne, persoonlijke hygiëne, en bedrijfshygiëne) te begrijpen. 

Bij sociale hygiëne draait het om gedragsnormen. Wat doe je als jouw gast te veel alcohol genuttigd heeft? Of een minderjarige alcohol heeft besteld? Levensmiddelen hygiëne richt zich vooral op de houdbaarheid van voedsel.

Onder bedrijfshygiëne valt het schoonhouden van de bedrijfsruimte, zodat er geen bacteriën bij het voedsel terecht komen. En als laatste persoonlijke hygiëne. Persoonlijke hygiëne richt zich voornamelijk op de aanraking met voedsel. Hierbij spelen schone handen en kleding een belangrijke rol.

Persoonlijke hygiëne en bedrijfshygiëne zijn twee begrippen die cruciaal zijn in deze tijd en centraal staan in deze blog. Het zijn twee begrippen waar je veel invloed op hebt en die je kunnen helpen op weg naar een veilige heropening.

Heropening tips

Nu het geheugen opgefrist is, komen we aan bij het onderwerp waar het om draait: de heropening. Een onderwerp dat veel inspanning van jou en jouw personeel vraagt. We hebben hygiëne-expert Tom Levink gevraagd om de belangrijkste tips te geven omtrent de hygiëne voor de heropening. We hebben de tips voor je op een rijtje gezet:

Als horecaondernemer wil je er alles aan doen om straks zonder ellende te zitten als je weer opengaat. Je wilt jouw gasten een ‘wauw’-gevoel geven als ze jouw horecazaak binnenkomen. Maar hoe krijg je dit voor elkaar?

Tip 1. Begin bij jezelf. 

Hoe moet je jezelf en je gasten beschermen? Als je bij jezelf begint, bescherm je automatisch ook een groot deel van je gasten. Dan praten we niet over de effectiviteit van een mondkapje, maar over wat realistisch en slim is om te doen. Om veiligheid voor jou en jouw gast te realiseren. 

Denk aan handen wassen, afstand houden etc.

Tip 2. Richt je horecazaak in met 100% focus op je gasten. 

Het zou zonde zijn als je jouw gasten wegjaagt. Er zullen vast mensen zijn die blind een restaurant inrennen en denken; ‘Hoera, ik mag weer’. Maar een grote groep mensen zal voorzichtig zijn en zit niet te wachten op problemen als we allemaal weer wat ruimer in ons jasje mogen zitten. Let dus bij de inrichting van je horecazaak op alle richtlijnen van het RIVM, zodat ook die gasten zich veilig bij jullie voelen!

Wil je jouw gasten laten weten dat jullie er alles aan doen? Diversey Shield is een keurmerk dat jouw gasten en medewerkers het vertrouwen geeft dat jullie er alles aan doen om zo coronaproof mogelijk te werken. Je ontvangt een keurmerk zodra je aan de eisen voldoet die opgesteld zijn aan de hand van de belangrijkste internationale richtlijnen. Diversey zorgt er kosteloos voor dat alles binnen een minimale tijd in orde komt.



Tip 3. Waarborg persoonlijke hygiëne. 

Waar je over na moet denken is het borgen van persoonlijke hygiëne, van zowel medewerkers als gasten. Hoe moeilijk het soms ook is. Dat lukt alleen met de juiste voorzieningen. Dat mensen ook echt op de juiste manier hun handen wassen/desinfecteren, is het allerbelangrijkste. Niet een paaltje of flesje ergens neerzetten, maar doe dit professioneel. Zodat jouw gasten het gevoel krijgen dat jij er goed over hebt nagedacht. Laat ze met een gerust hart naar jouw zaak komen.

Zorg ook dat alles netjes onderhouden blijft, de fles netjes bijgevuld wordt en deze materialen ook schoon gemaakt worden. 

Tip 4. Let op de 1,5 meter

De keuken die draait wel. Zodra die schoon is, kunnen medewerkers al dan niet met mondkapje prima werkzaamheden verrichten. Bediening idem dito. Het mondkapje is niet verplicht. De ene doet het wel, de ander niet. Het belangrijke is vooral dat de 1,5 meter overeind wordt gehouden. Gebruik je wel een mondkapje? Dat geeft een mooie gelegenheid om daar je eigen touch aan te geven. Let wel op de kwaliteit van het materiaal, het moet ook echt iets toevoegen en niet alleen voor de show zijn. 

Gebruik bijvoorbeeld transparante mondkapjes i.p.v. stoffen. Zo kunnen gasten de glimlach van de medewerkers zien en is er meer interactie. Om de 1,5 meter te waarborgen kan je ook denken aan een bijzettafel voor het eten of kuchschermen tussen de tafels. Kuchschermen geven een gevoel van veiligheid. Je hebt tegenwoordig allerlei herbruikbare en kunstzinnige variaties van de kuchschermen, waardoor je coronaproof te werk gaat zonder sfeer af te geven.

Tip 5. Bescherm jouw gasten

Zorg ervoor dat de gasten die binnenkomen zo min mogelijk contact met andere gasten hebben en worden gecheckt. Ontvang je gasten eerst bij de ingang bij een counter voordat ze naar binnen kunnen lopen. Laat alle gasten de juiste vragen beantwoorden en zorg dat ze een goede persoonlijke hygiëne mee het restaurant innemen. Het klinkt niet erg gastvriendelijk, maar bij twijfel over de verklaring van jouw gast, bespreek je dit met de gast en neem een beslissing. Bescherm jouw klanten met een strenge screening.

Kijk voor alle vragen op de website van het RIVM. Door de juiste vragen te stellen krijgt jouw gast het idee dat jullie je goed aan de regels houden. Stel de vragen persoonlijk en laat jouw gasten de antwoorden online vastleggen. Op deze manier voorkom je contact via pen en papier en zorg je ervoor dat je aan het einde van de dag niet met een intense stapel aan papier zit. Je hebt verschillende apps die alle vragen ingesteld hebben en de gegevens bijhouden, wat enorm veel tijd kan schelen!

Tip 6. Maak gebruik van ‘tijdslot’.

Dit heeft vooral met de gastbeleving te maken. Laat heel duidelijk weten welke tijdslots je hanteert en zorg er ook voor dat die worden nageleefd. Laat mensen niet eerder toe, tenzij je een aparte ruimte daarvoor hebt en laat ze niet langer zitten dan de toegestane tijd. Dat zorgt voor irritaties en laat zien dat jullie je niet aan je eigen spelregels houden. Heb op tijd weer een schone tafel vrij voor de volgende reservering. Dat straalt vertrouwen uit. En vertrouwen uitstralen geeft vertrouwen bij je gast!

Tip 7. Gebruik de juiste handdesinfectiemiddelen.

Laat jouw gasten ook daadwerkelijk hun handen op een goede manier, met de juiste middelen desinfecteren. Met de nadruk op goed! 

Wat is nou precies goed? Op internet kom je de gekste verhalen tegen. We begrijpen dat je soms even niet meer weet wat nou waar is en wat niet. Aangezien het desinfecteren van de handen een zeer belangrijk topic is in de horeca en we het belangrijk vinden dat het voor iedereen duidelijk is, gaan we hier wat dieper op in. 

Schonen handen maken licht werk

Vele handen, schone handen, beide zorgen ervoor dat het werken wat makkelijker wordt. De handhygiëne van jou, jouw werknemers en jouw gasten. Het is de meest bijgebleven maatregel van afgelopen maanden en misschien ook wel de meest effectieve, volgens het RIVM en hygiëne-expert Tom Levink in ieder geval wel.

De link tussen handhygiëne en publieke gezondheid is als het goed is bij iedereen nu wel duidelijk. Je hebt het Mark Rutte al meerdere malen horen zeggen: ”Was je handen stuk’’.

Ondanks de grote hoeveelheid bedrijven die desinfectiemiddelen op de markt hebben gebracht, werken ze niet allemaal zoals dat zou moeten. Een goed product herken je aan het N nummer op de verpakking, laat Tom Levink ons weten. Verder geeft hij het volgende antwoord op de vraag over het belang goede handhygiëne:

”Handen zijn het belangrijkste transportmiddel van A naar B voor bacteriën, virussen schimmels etc. (Hoog) Frequent goed handenwassen is de belangrijkste methode om dat transport te voorkomen. Laat jouw gasten dus ook daadwerkelijk hun handen met goede middelen desinfecteren, voordat ze het restaurant betreden. Met de nadruk op goed! 
Je kan best 10x per dag je handen wassen, maar als het met een zeep is die niet goed is voor je handen dan creëer je alleen maar problemen voor jezelf en de mensen om je heen. Alcohol bijvoorbeeld, droogt je handen uit. Vergeet naast het desinfecteren van de handen ook de polsen niet. Men vergeet vaak dat de omgeving rond sieraden en horloges, ook belangrijk zijn bij handenreiniging/desinfectie. Het hoeft niet helemaal tot de ellenboog, maar neem in ieder geval de polsen mee! En niet alleen een kloddertje erop, een beetje zwabberen en klaar is kees.”

Een roosgeurige toekomst 

Een toilet dat zichzelf volledig schoonmaakt en avonds automatisch sluit. Maar ook Amazon Alexa support die via ingebouwde speakers met jouw gasten in het toilet communiceert. Je ziet de gekste innovaties en trends voorbijkomen. Of het allemaal werkelijkheid wordt moeten we nog zien. Het zou schoonmaken wel een stukje efficiënter maken. 

Naast deze veelbelovende trends hebben we Tom Levink gevraagd welke trends hij ziet ontstaan. We hebben ze op een rijtje gezet:

Noodzaak van desinfectie:
Je ziet een stijgende trend op het besef dat desinfectie noodzakelijk is. Niet alleen in de professionele wereld, maar nu ook in de consumenten wereld. Dat geeft een beetje spanning in de markt, omdat het aanbod de vraag niet bij kan houden. Naar aanleiding van deze trend zie je steeds meer innovaties om op andere manieren te desinfecteren. 

UvC licht:
Je ziet de trend van UvC. Je hebt drie soorten UV lichten. Eén daarvan is het licht waar je lekker bruin van wordt. Voor desinfectie is enkel UvC licht geschikt. UvC licht wordt gebruikt om bacteriën te doden en dat werkt fantastisch. Daarnaast doodt het ook virussen en schimmels. Houdt wel in gedachte dat UvC licht schadelijk is voor de mens en dat blootstelling aan hoge dosis vermeden moet worden. 
Er zijn al vele apparaten die claimen dat ze desinfecteren met UvC, maar de intensiteit van het licht (lumen), invalhoek van het licht, tijdsduur van contact en de afstand tot het object is enorm belangrijk. Helaas blijkt dat vele apparaten niet altijd kunnen waarmaken wat ze beloven. Vergeet niet dat je vooraf altijd eerst moet reinigen. Ondanks dat er nog veel ruis is, is dit absoluut een trend die verder zal gaan. De Moonbeam van Diversey laat zien dat UvC desinfectie zeker een toegevoegde waarde is in elk marktsegment.

Waterstofperoxide (Accelerated Hydrogen Peroxide):
Je ziet bedrijven die steeds meer met waterstofperoxide gaan sprayen. Dat heeft als nadeel dat het al op korte termijn een negatief effect op je materialen kan hebben. Mits op de juiste wijze gehanteerd is dit echter een zeer goed alternatief voor de traditionele desinfectie producten.

We winden er geen doekjes om:
Doekjes worden de toekomst. Doekjes gebruikt met desinfectiemiddel. Men kiest er steeds vaker voor om alles ermee te desinfecteren.  Zo wordt waterstofperoxide steeds belangrijker. Dat is reinigen en desinfecteren in één handeling, door middel van doekjes in plaats van sprayflacons. Doekjes worden de toekomst; want dat is makkelijk. Wel wegwerp helaas. Dat is weer de andere kant van de medaille, dus een goede afvalstroombeheersing is noodzakelijk.

Alcohol laten we in drankjes zitten:
Je ziet ook steeds vaker dat alcohol het basisbestanddeel voor desinfectie is geworden. Vooral van ethanol. Ethanol drink je in een drankje als bier of whisky, maar het wordt ook op de handen gesmeerd om te desinfecteren. Er is nu een hele discussie gaande over de side-effects hiervan. Het zou toch niet goed voor je zijn, als je het vaak op je handen smeert. Wat dan wel?

Nieuwe desinfectantia:
De laatste jaren zie je dat de producten waarmee we desinfecteren versneld naar nieuwe technologieën verschuiven. Van de chloortabletten naar quats, naar melkzuur en UVC licht. 

Handdesinfectie op natuurlijke basis, voor zover het kan:
Naast UvC voor oppervlakken zie je voor (hand)desinfectie de opkomst van producten op natuurlijke basis. In ieder geval zonder de bekende plussen en minnen van chloor, quat en alcohol. Nu is de tijd van milieu- en mensvriendelijkere desinfectiemiddelen aangebroken.

Als voorbeeld voor puur plantaardige producten heeft Diversey de SURE® lijn, met een handdesinfectie die uitstekend werkt en waar geen alcohol aan toe is gevoegd. Het product is gemaakt van afval van voedingsmiddelen, zoals restanten van kokosnoten, mais, graan etc. dat geoogst is. Geen natuurlijke materialen die gebruikt kunnen worden voor consumptie, maar puur de restmaterialen. Al die resten worden verwerkt tot grondstof en daar worden dan 100% plantbased desinfectiemiddelen van gemaakt. 

Opruimen maar!

Gaan jullie aan de slag, om gasten in een veilige omgeving te ontvangen? Laat hen dit dan weten!

Ben je de afgelopen tijd dicht geweest? Begin dan binnenkort al met een grote schoonmaak. Dit kan veel tijd in beslag nemen. Volg daarna de tips uit de blog. Het kan zijn dat je het niet merkt, maar je hebt geen idee wat er misschien rond heeft gelopen in jouw horecazaak en de boel vervuild heeft. Deel de grote schoonmaak op jullie social media en laat je gasten zien dat jullie druk bezig zijn en hun gezondheid serieus nemen.

Als je ervoor kiest om een grote schoonmaak te doen, koop dan de juiste middelen hiervoor. Diversey heeft een brede range aan spullen die zijn kunnen leveren. Zij hebben expertise in huis en voor onder andere hospitality. In verband met COVID-19 is hier een heropstart pakket voor gemaakt.

Dit pakket is gebaseerd op de proformulalijn; Producten die je goed kan gebruiken voor de heropening. Verder zitten er verschillende kaarten in met; waar moet je op letten? Wat moet je doen?

“dat is in onze ogen waar het heen gaat in de toekomst” – tom levink


Wil je ook daadwerkelijk kunnen aantonen dat jullie een veilige en schone locatie hebben? Kijk dan nog eens naar het keurmerk van Diversey Shield!



*Diversey is een leverancier van reinigings-, sanitaire en onderhoudsproducten, -systemen en – diensten die op efficiënte wijze chemicaliën, duurzaamheidsprogramma’s en machines integreren. Diversey streeft ernaar om revolutionaire reinigings- en hygiëne technologieën te leveren, die klanten in verschillende sectoren volledig vertrouwen biedt. Dit zijn onder andere de horeca, detailhandel en foodservice. Meer informatie over Diversey vind je hier.

Wil je meer weten? Download de TIPPR app om met ons mee te TIPPR’en

Nu je hier toch bent …

Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?
Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier

Laat je verder inspireren in de TIPPR app!

Altijd op de hoogte blijven?



 

Laatste artikelen

Berging Brouwerij: Private Label bier, frisdrank & gedistilleerd

Als horecaondernemer wil je elke dag fans creëren voor jouw onderneming. Bij Berging Brouwerij denken ze met je mee en kan er samen iets...

Zeg ja tegen Tortilla

Nacho’s komen in alle vormen en maten. Met gehakt, uit de oven, met kaas, met jalapeños en ga maar door! Daarnaast kunnen de andere...
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

Instagram
×

Hallo!

Neem hieronder contact met ons op via Whatsapp chat of stuur een email naar info@tippr.nl

× Whatsapp ons gerust!