fbpx

Blog: Terrasseizoen Tips

De horeca is open en de zon gaat schijnen. Mooie uitdaging om te kijken hoe je extra omzet uit je terras kan halen met de minimale middelen.

Hoe haal je de meeste omzet uit je terras? Hoe richt je je terras in? Welke trends zijn er op dit moment? En hoe zorg je ervoor dat je gasten het niet koud hebben in de winter of juist niet te warm in de zomer? Een goede voorbereiding is het halve werk!

Altijd op de hoogte blijven? Download de TIPPR-app?



Deze terrastips hebben we speciaal voor jou samengevat in 4 hoofdstukken, namelijk:

  1. Allweather-terras
  2. Minimaal personeel & maximaal resultaat  
  3. Terrasinrichting
  4. Neuro horeca terras

1. Allweather-terras

Een warm terras in de winter, verkoeling en het tegenhouden van de zon in de zomer en een droog terras als het regent. Hoe zorg je ervoor dat je terras elk seizoen weerbestendig is? De opstelling van je terras is hierbij erg belangrijk. 

1.1 Bescherm je gasten tegen regen, wind en zon

Er komt steeds meer een vervaging van het ‘binnenrestaurant’ en het ‘buitenterras’. Die vervaging moet alleen buiten een net zo fijne plek bieden als binnen. Als het koud is, moet je zorgen voor een verwarmd terras en bij 30 graden voor een verkoeld terras. Maar hoe zorg je hiervoor?

De belangrijkste functie van beschutting is bescherming tegen de zon, regen, kou en wind. Overkappingen, parasols en terrasschermen zijn diverse soorten beschutting van een horecaterras. 

Overkapping

Investeer in een waterdichte of spatdichte overkapping die past binnen je terrasvergunning, zodat gasten bij (lichte) regen ook nog droog zitten. Wanneer het weer omslaat, kunnen je gasten zich namelijk niet allemaal verplaatsen naar binnen. Ook zou je kunnen denken aan een serre die je zomers open kan gooien en winters dichtdoet door middel van glazen schuifdeuren. 

Soorten overkappingen:

  1. Overkapping met inschuifbaar lamellendak: met mooi weer kun je de lamellen openschuiven of gebruiken om de zon te weren. Zodra het regent, sluit je het dak om voor een droog terras te zorgen. 
  2. Overkapping met een hellend dak: een terrasoverkapping met doek, hiermee creëer je een fris, natuurlijk en comfortabel gevoel op je terras. Het biedt bescherming tegen zon, regen en wind. 
  3. Vrijstaande zwevende overkapping: deze overkapping is geschikt voor ruime terrassen. Er wordt een gevoel van vrijheid gecreëerd door de vrijstaande constructie. De randen zijn open, wel kan je kiezen om deze af te schermen met windschermen. 

Maar mag je altijd een overkapping plaatsen op je terras?

Het verschilt per gemeente of je een vergunning nodig hebt. In sommige gemeenten moet je vergunningen wijzigen of aanvullen. De regels verschillen dus, wel is landelijk bepaald dat een overkapping alleen is toegestaan bij een gevestigde horecazaak. Je terras mag geen:
– Schade toebrengen aan de weg
– Gevaar opleveren voor weggebruikers
– Belemmering vormen voor beheer en onderhoud van de weg

Parasols

Met parasols maak je het terras aantrekkelijker. Kijk of het interessant is om te investeren in parasols die je aan elkaar kan bevestigen. Die bieden meer bescherming tegen de zon, regen en wind. In de koude maanden houdt een parasol ook warmte vast. Parasols zorgen niet voor warmte wanneer het koud is. Alleen als er luifels aan de zijkanten zitten. Op die manier maak je van een buitenruimte een soort van binnenruimte. Er zijn verschillende soorten en maten parasols. 

  1. De zweefparasol:deze zijn in verschillende richtingen te kantelen en te draaien. Zo kan je de zon altijd afschermen. 
  2. De balkonparasol: deze is vaak wat kleiner qua formaat, zodat hij op een kleiner terras past. Ze hebben een knikbare stok, zodat je hem kan kantelen als de zon lager staat. 
  3. De horecaparasol: dit is een grote parasol met een spanwijdte van 4 tot 5 meter. Ideaal voor de grotere terrassen. 

Daarnaast heb je vierkante parasols die kunnen variëren van 200×200 cm of 500×500 cm. Daarnaast zijn er ronde horecaparasols met een diameter van 250 cm tot 400 cm. Ook kan je denken aan een rechthoekige parasol variërend van 400×300 cm tot 200×300 cm of een zweefparasol die is bevestigd aan een paal. 

Wanneer je kiest voor parasols moet je altijd met een paar punten rekening houden, namelijk: de waterbestendigheid, de windbestendigheid, de kleurvastheid, de uv-wering en het materiaal van de parasol. 

De mate van waterbestendigheid wordt bij het parasoldoek bepaald door de ‘waterkolom’, hoeveel water kan de parasol verdragen? Bij een hoge waterkolom duurt het veel langer voordat het doek gaat lekken. Het ene doek kan dus best een flinke regenbui hebben, terwijl het andere doek al bij de eerste druppels doorlekt.

Een lekkende parasol vinden gasten natuurlijk niet fijn. Een waterkolom van 500 mm beschermt tegen een zware regenbui waardoor de gasten gewoon onder de parasol kunnen blijven zitten als er een buitje is.

 VoordeelNadeel
1. StortvoetWordt in de grond gestort en is dus erg stevigKan niet meer worden verplaatst
2. KruisframeVerplaatsbaar en bestemd voor kleine parasolsNiet erg windbestendig
3. Verrijdbare parasolvoetGemaakt van steen waardoor die stevig is en verrijdbaarNiet bestemd voor erg grote parasols
4. Vulbare parasolvoetParasol waait niet snel omAlleen geschikt voor kleine parasols  
Opties parasolvoeten

De windbestendigheid betreft meestal de constructie van de parasol. Een grote parasol vraagt ook om minimaal één stevige en zware voet.

Daarnaast is kleurvastheid ook belangrijk en niet alleen voor de uitstraling van het terras. Een terras met zonbeschermers die zwaar verkleurd zijn, ziet er minder mooi en netjes uit. Kies je voor zwart, hou er dan wel rekening mee dat het terras erg donker wordt. Een lichte kleur zoals wit weerkaatst het zonlicht en is daarom zeker in de zomermaanden een stuk efficiënter en koeler.

Kies altijd voor een uv-bestendig doek. Hierdoor wordt de kleur van de doeken ook minder door de zon aangetast.

Weet iedereen hoe de parasol werkt?

Train je personeel in het gebruik van de parasol. Zorg dat het personeel weet hoe de parasol op de juiste manier opent en sluit. En natuurlijk ook hoe de parasol het best kan worden schoongemaakt. 

Terrasschermen

Terrasschermen zijn de perfecte oplossing om je terras af te bakenen. Niet alleen tegen de wind, maar ook voor verkeer, geluid of stof. Daarnaast kan je met kleinere schermen ook kleine nisjes creëren, zodat je gasten knus, beschut en warm bij elkaar kunnen zitten. 

Kan ik een parasols & terrasschermen via leveranciers krijgen?

Bepaalde leveranciers zijn altijd bereid om mee te investeren in de aankleding van je terras. Hierbij kan je denken aan standaardparasols met hun merk erop, luifelreclame, terrasschermen of een gepersonaliseerd terras. De vraag is alleen: hoe werken deze constructies? 

Daarom hebben we contact gehad met verschillende leveranciers. Een accountmanager krijgt per jaar een aantal parasols tot zijn beschikking om weg te zetten in de horeca. Per leverancier is het verschillend maar je hoeft niet altijd een exclusieve samenwerking aan te gaan.

Een bierleverancier hoeft echt niet de enige bierleverancier te zijn als ze de terrasaankleding leveren. Wel vragen ze meestal of je enkele producten zou willen opnemen in je assortiment.

1.2 Allyear-terras  

We hebben in de meest hachelijke omstandigheden buiten gezeten tijdens de lockdowns. In de vrieskou, in de regen, onder heaters of zonneluifels, zolang gasten elkaar maar weer konden opzoeken in de horeca. 

Wil je zoveel mogelijk dagen van het jaar van je terras gebruikmaken? Dat is mogelijk met een terras waarop gasten 365 dagen per jaar plaats kunnen nemen. Niet alleen op een winterse dag, maar ook op een hete zomerdag waarbij het 30 graden is.

Alles draait om comfort: het verwarmen van je terras wanneer het fris wordt en een parasol voor de beschutting als de zon hoog staat.

Elk moment van de dag moet je jouw gasten een comfortabel en warm terras kunnen bieden. Denk hierbij aan energiezuinige terrasverwarming in de vorm van een warmtekussen. Gasten worden direct verwarmd waardoor er geen warmte verloren gaat aan de buitenlucht. 

Horecaterraskussens zijn energiezuinig, comfortabel en innovatief! Daarnaast kan je denken aan terrasdekens, gezellige verwarmende haardjes, goede heaters, sfeervolle verlichting en een heerlijk achtergrondmuziekje.

Met goede terrasverwarming verleng je de terrasdag en het terrasseizoen. Verdiep je bij de aankoop onder andere in de capaciteit en het energieverbruik. Een energiezuinige terrasverwarming kan bij aankoop een hogere investering zijn, maar is met de hogere energieprijzen in verbruik goedkoper.

Een manier om het terras koel te krijgen is door middel van verneveling. Onder hoge druk wordt het water verneveld waardoor er een soort van mist ontstaat die de lucht en omgeving verkoelt.

Echter, de nevel verdampt wel snel zonder overkoepelende parasol, dus dit is echt een must. Wel moet je bij verneveling rekening houden met etende gasten, zij vinden dit namelijk niet altijd even fijn. Hier geldt wel: hoe warmer het buiten is, hoe sneller de nevel verdampt. 

Maar hoe doe je het als de ene gast wel in de zon wil zitten en de rest niet? Je kan een zon- en een schaduwkant creëren. Een deel van het terras is dan overdekt met parasols en het andere deel niet. Het is belangrijk dat je de parasol makkelijk en snel uit kan klappen wanneer gasten toch onder de parasol willen zitten. 

Pootjebaden

Bij extreme hitte zijn er ook terrassen die hun terrastafels of bartafels in een zwembadje zetten. Zo kunnen de gasten tijdens het ‘pootjebaden’ afkoelen en hun drankje nuttigen. Ook wordt met grote ventilatoren gewerkt om de gasten te voorzien van verkoeling. 

1.3 Sustainability

Materiaalkeuze van het meubilair is belangrijk, omdat het steeds langer en vaker buitenstaat. Een winterterras blijft buitenstaan en gaat niet naar binnen elke avond. Belangrijk dus dat je meubilair bestand is tegen alle weeromstandigheden en weinig onderhoud vergt. Je kan hierbij denken aan Resysta, een duurzame houtvervanger gemaakt van rijstvlies, steenzout en minerale oliën, bestand tegen alle weeromstandigheden.

1.4 TIPP’s: horeca terras tips – allweather terras

  1. Zorg voor de juiste beschutting voor jouw terras; 
  2. Zorg voor comfort voor jouw gasten en voeg heaters, dekens en sfeervolle verlichting toe;
  3. Verdiep je ook in duurzame producten om energiekosten te besparen.
  4. Benader je leverancier voor een samenwerking in terrasmeubilair

2. Minimaal personeel & maximaal resultaat  

Voor de coronapandemie hadden we al te maken met een tekort aan horecapersoneel. Waar iedereen eerder leerde werken in de horeca heeft de horeca nu te maken met andere werkgevers die aantrekkelijker zijn.

De concurrentie is enorm groot, niet alleen vanuit de concullega’s, maar ook onder andere van baantjes bij de grote bezorgers of callcenters. 

Door het personeelstekort moet gedacht worden in oplossingen waardoor minder personeel nodig is. Denk hierbij aan een goede routing voor zowel gasten als je personeel, het digitaal bestellen en een buitenbar waardoor je personeel niet elke keer naar binnen hoeft voor de drankjes.

Een tip/fooi motiveert je medewerkers. Het ouderwetse pepermuntjes op een schoteltje zijn verleden tijd. Het is tijd voor een echte verrassing bij het afrekenen. Frisj Mints biedt rekeningplanken aan, waarbij jouw gasten pepermunt kapotslaan.

Wil je drie afrekenplanken winnen? klik hier

2.1 Routing

Een goede terrasrouting moet eenvoudig zijn voor gasten en personeel. Hierdoor bespaar je tijd voor je personeel en help je je gasten. Het moet namelijk direct helder zijn waar de ingang van het terras is en wat de route is naar de bar en het toilet.

Daarnaast moet je zorgen voor zo kort mogelijke looplijnen, zodat je personeel zo snel mogelijk bij de gasten is. De hoofdpaden, ook wel de ‘snelwegen’ genoemd, moeten goed begaanbaar zijn voor kinderwagens en rolstoelen. Als je de ruimte hebt, moet je minimaal 1,20 meter rekenen voor het hoofdpad.

Je ziet steeds vaker dat het terras wordt ingedeeld in meerdere functies. Een terras met een lounge en een eet- en borrelgedeelte. Een loungeplek plaats je veder van de ingang, omdat daar eerder geborreld wordt en je er minder snel borden met eten naartoe moet brengen.

Loungesets moet je daarnaast dicht op elkaar zetten, door middel van smalle tafels of poefjes, want het is precies de setting waarin mensen diepzinnige gesprekken voeren. Het is dan wel prettig als je elkaar goed kan verstaan.

Zitplaatsen waar wordt geluncht en gedineerd, plaats je zo dicht mogelijk tegen de gevel aan. De afstand tot de keuken is dan korter en je zit daar zoveel mogelijk uit de wind, zodat de gerechten warm en niet verwaaid worden geserveerd. 

Om te voorkomen dat gasten veel met tafels en stoelen gaan slepen, kan je werken met banken. Wanneer je een tafel hebt met vier stoelen en er komt een groep van vijf, dan zullen ze de stoel van de tafel ernaast pakken. Wanneer je werkt met banken voorkom je dit. Je gasten zullen namelijk altijd iets opschuiven voor de laatste persoon. 

Routing en lay-out hebben invloed op elkaar en dit moet je vanuit twee punten bekijken; vanuit de gast en vanuit je personeel. De looproutes voor de bediening zijn belangrijk, maar hou ook rekening met de route van de gasten die naar het toilet gaan.

Het gaat al lang niet meer om zoveel mogelijk zitplaatsen per vierkante meter, want de gast die heel comfortabel zit, blijft veel langer en spendeert meer.

2.2 Digitaal bestellen 

Digitaal bestellen via een QR-code of bestelzuil komt steeds vaker voor. Sinds de coronapandemie zijn de stickers met QR-codes niet meer te missen op de tafels. 

QR-codes

Bij een gebrek aan personeel is de horecasector op zoek gegaan naar minder arbeidsintensieve concepten en middelen. In tijden waar contact zoveel mogelijk vermeden dient te worden hebben contactloze bestel- en betaalopties heel snel terrein gewonnen. Denk hierbij aan het bestellen en betalen door middel van een QR-code.  

Gasten kunnen de QR-code, die vaak op de tafel geplakt zit, scannen. De menukaart verschijnt op hun telefoon en kan digitaal bekeken worden. Vervolgens kunnen ze hun bestelling doorgeven aan de bediening of zelf bestellen en betalen wanneer deze opties mogelijk zijn. 

De QR-codes verlichten de werkdruk voor de bedieningsmedewerkers waardoor ze meer aandacht kunnen besteden aan je gasten. Hierdoor is minder personeel nodig.  

Gasten kunnen met behulp van de QR-codes de aandacht van een medewerker trekken door te bestellen waardoor de service sneller en vloeiender verloopt.

Bestelzuil  

Een andere optie voor de QR-code zijn bestelzuilen. Het geeft gasten de mogelijkheid om zelf hun eten te bestellen in een restaurant. Deze bestelling komt automatisch door in de keuken. Vervolgens wordt het eten aan de gast geserveerd of halen ze het zelf op. Bij onder andere McDonald’s zie je deze mogelijkheid al, maar steeds meer restaurants, vooral fastfoodketens, gebruiken bestelzuilen. 

Routetechnisch moet je hier wel rekening mee houden. Je kan denken aan een afhaalbar. Bij de zuil kan je het bestellen en aan de andere kant afhalen. 

Een bestelzuil heeft meerdere voordelen:

  • Tijd- en geldbesparing: je kan minder personeel inzetten. Ook hebben gasten soms moeite met het kiezen waardoor personeel veel tijd kwijt is. Een bestelzuil verleidt gasten om meer eten te bestellen dan ze bij een medewerker zouden doen (ze voelen druk bij een medewerker);
  • Geen miscommunicatie: bestellingen worden automatisch doorgegeven en worden dus niet verkeerd ‘verstaan’ of aangeslagen;
  • Hogere efficiëntie: Omdat minder personeel nodig is, loopt er minder personeel op de werkvloer, is er minder miscommunicatie en wordt het bestelproces gestroomlijnd. 

Daarnaast heeft een bestelzuil ook een nadeel:

  • Minder persoonlijk contact: de medewerker komt minder vaak bij de gast aan tafel waardoor de service een stuk minder is. Ze missen hierdoor de echte beleving waarvoor veel mensen naar de horeca komen. 

Het is van belang om goed na te gaan of een bestelzuil essentieel is voor jouw onderneming en past bij de gastvrijheid. Staat je onderneming voor echt contact, dan is dit geen goede oplossing. Komen jouw gasten vaak om snel iets te eten of af te halen, dan zou een bestelzuil een goede optie kunnen zijn. 

2.3 Buitenbar 

Een eventuele buitenbar zou zo dicht mogelijk aan de ‘snelweg’ (looproute) een goede optie zijn. Bij een groot terras plaats je de buitenbar – bij voorkeur met een debrasseerruimte – op de kruispunten van de looppaden.

Wil je op de piekmomenten het terras in tweeën splitsen? Dan plaats je de buitenbar ook zo ver mogelijk bij de binnenbar vandaan. Dat is het meest efficiënt, want zo kan de ene helft van het personeel binnen drankjes halen en de andere helft bij de buitenbar. Het team loopt elkaar zo niet in weg. 

Daarnaast kan je wanneer je de ruimte hebt ook denken aan een buitenkeuken. Hier kunnen gerechten dan ook bereid worden. Zo maak je het voor het personeel dat buiten loopt makkelijker.

Denk hierbij aan de barbecue, ‘s zomers steken je gasten deze ook vaak aan. Laat daarom je gasten hetzelfde als thuis ervaren en steek de barbecue aan op jouw terras! Nog een voordeel is dat de heerlijke geur van eten al van een afstand te ruiken is. Hierdoor trek je extra gasten aan. 

2.4 Inwerken personeel 

Wanneer je nieuw personeel aantrekt, is het belangrijk dat zij zich op hun gemak voelen en daarbij een goede uitleg krijgen. Allereerst is het belangrijk om je nieuwe personeel in te zetten als runner. Zo leren zij de gerechten en tafels goed kennen. Vervolgens kan je een terrasbuddy aanwijzen die de nieuwe werknemer helpt waar nodig is. 

Ook kan je denken aan video’s met werkinstructies, trainingen en to-dolijstjes. Wanneer je vooraf een video van je zaak stuurt met de tafelnummers of de menukaart kan je nieuwe werknemer hier alvast naar kijken. 

Daarnaast kan je 2 à 3 keer per jaar een personeelsbijeenkomst of training aanbieden. Denk hierbij ook aan trainingen als ‘hoe klap je een parasol in en uit’ of laat je leveranciers meer vertellen over cocktails, wijnen of bieren.

2.5 TIPP’s: horeca terras tips – personeel

  1. Kijk of een bestelzuil bij je concept past en integreer dit dan ook in je routing;
  2. Zorg voor een goede routing die direct door je gasten begrepen wordt; 
  3. Investeer in je personeel door het delen van instructievideo’s of een training voordat het werk begint;
  4. Creëer een buitenbar of debrasseerruimte zo ver mogelijk bij de binnenbar vandaan en het best is op een bij een kruispunt van de gangpaden.

3. Terrasinrichting

Iedereen is klaar met het thuiszitten. Jouw gasten zijn meer dan ooit op zoek naar een bijzondere ervaring in de horeca. Ze willen ontsnappen aan de dagelijkse routine en willen wat doen. 

Dit is niet alleen belangrijk op eetgebied, maar ook qua interieur op je terras. Jouw gast moet je terras zien en denken: wauw, dit is leuk! Prints, kleuren, patronen en opvallende eyecatchers zijn uitstekende middelen om een goed interieur te creëren. Een interieur dat anders is dan normaal waardoor gasten zich echt even op een andere plek voelen.

Bij de terrasinrichting kijken we naar verschillende elementen. Allereerst is het belangrijk dat je kijkt naar de doelgroep die jouw terras bezoekt. Steeds meer doelgroepen vinden circulariteit en flexibiliteit belangrijk op jouw terras. Welke kleuren zijn trendy op dit moment? Houden we het rustig of gebruiken we juist heel veel kleur?

3.1 Aanpassingen doelgroep 

Wat verwachten jouw gasten op dit moment van je terras? Komen ze vaak om te ontspannen? Heb je veel gasten die bewust bezig zijn met duurzaamheid? Zijn ze op zoek naar een intieme plek? Het is belangrijk om je interieur en meubilair aan te passen aan jouw doelgroep. 

Flexibel

Werken, ontspannen en elkaar ontmoeten worden steeds belangrijk. Restaurants bieden daarom overdag werkplekken aan en gasten komen niet meer alleen om uit eten te gaan. Ook voor een overleg, een spontane koffie, een lunch of om te werken zoeken je gasten de horeca steeds vaker op.

Dit vraagt natuurlijk ook wat van het interieur. Het moet flexibel zijn. Van tafels die makkelijk aan en uit elkaar geschoven kunnen worden tot een grote tafel waaraan je veel gasten tegelijk kan plaatsen.

Circulariteit

Een tweedehands terras, oftewel een duurzaam terras, vinden steeds meer mensen belangrijk. Vaak wordt circulariteit ingevuld door tweedehands meubilair, maar eigenlijk is dat recycling. Circulariteit gaat verder.

De grondstoffen van meubels worden niet weggegooid, maar opnieuw gebruikt in nieuwe producten. Van oude versleten banken of kapotte tafels worden nieuwe meubels gemaakt die hergebruikt kunnen worden. Zo wordt niks weggegooid.

Intieme plekken

Naast een flexibel en circulair terras hebben jouw gasten ook behoefte aan een gezellige tafel waar ze rustig kunnen bijpraten. Dit vraagt meer aandacht voor intimiteit in de interieurs. Wandafscheidingen, afgebakende zithoeken en ronde zitjes geven dit gevoel.

3.2 Duurzaam en veel kleur?

Welk materiaal wordt gebruikt voor je meubilair? Passen veel kleuren in je restaurant of kan je het beter bij een paar kleuren houden? Wat zijn de trends qua materiaal en kleuren?

Materiaal 

Stoelen met armleuningen worden populairder. Gasten voelen zich veiliger in een stoel met armleuningen. Deze stoelen zijn vaak wat breder waardoor automatisch meer afstand tussen de stoelen ontstaat. Het geeft bovendien een comfortabel gevoel.

Een stoel met armleuning is vooral belangrijk tijdens het diner en de lunch. Wanneer je gasten aan het borrelen zijn en lekker willen kletsen, is een lounge meer geschikt. 

Voeg daarnaast meer variatie toe in materialen. Materialen hebben onbewust een positief effect op gasten en verhogen het comfort. 

De groene trend speelt al een tijdje, maar wordt nog populairder. Er is behoefte aan meer groen en natuurlijke materialen. Planten zijn in, ook op het terras. Dit in combinatie met hout en rotan. 

Kleuren

Prints, patronen, opvallende kleuren, rijke aaibare stoffen en eyecatchers zijn uitstekende middelen om een spraakmakend interieur te creëren. Een interieur dat gasten niet verwachten, de verwachtingen overtreft en gasten een beleving geven dat ze op een andere plek zijn. Na corona is alles mogelijk en kan je juist extra uitpakken.

Je kan ook denken aan een terras in Parijs met vrolijke kleuren. Naast de opvallende kleuren blijven de natuurlijke tinten zoals bruin, beige en zandtinten zeer trendy. Om toch een beetje rust te creëren zou je dit kunnen toevoegen naast de bestaande kleuren. 

Social seating

‘Lekker aanschuiven met zijn allen’ is de gedachte achter social seating. Gasten gaan op zoek naar een lekker plekje op het terras voor de eerste zonnestralen. Ze willen elkaar weer kunnen op zoeken in het zonnetje om te genieten van de horeca en elkaars gezelschap. Dan is een tafel waar je met zijn allen aan kan zitten wel zo praktisch. Het ziet er ook nog eens heel gezellig uit, zo’n grote stamtafel in het midden van je terras of een gezellige zithoek.

3.3 TIPPs: horeca terras tips – terrasinrichting

  1. Stem de inrichting van je terras af op de doelgroep die je ontvangt, zo kan je werkplekken creëren op momenten dat het rustiger is;
  2. Het terras kan ook ingericht worden met tweedehands meubels, zo creëren je een duurzaam terras en werk je ook aan circulariteit;
  3. Investeer in stoelen met armleuningen als je een lunch en of diner serveert. Gasten voelen zich veiliger in een stoel met armleuningen en bestellen dan meer;
  4. Groen is goed, kleed je terras daarom aan met planten en gebruik bruin, beige en zandtinten;
  5. Gasten zoeken elkaar op en willen graag bij elkaar zitten, creëer tafels waar gasten bij elkaar kunnen zitten.

 

4. Neuro horeca (terras) 

De kracht van neurohoreca is op een subtiele manier ons brein en onze zintuigen triggeren, zodat de beleving van de klant onvergetelijk wordt. Dit kan op allerlei manieren. Denk aan achtergrondmuziek, geursensaties en beelden. Ook online krijgen we de hele dag door meldingen of zien we pop-ups verschijnen. 

Het doel van neurohoreca is om je gasten zo lang mogelijk op het terras of in het restaurant te houden, met als gevolg een hogere omzet omdat meer drank en voedsel wordt geconsumeerd. De belevingsfactor in de horeca gaat een steeds grotere rol spelen.

De onbewuste factoren bepalen 95% van deze belevingsfactor. Juist om deze reden is neurohoreca dus een belangrijk aspect voor de horeca. 

4.1 Binding op je terras

Om je gasten zo lang mogelijk op je terras te houden is het belangrijk dat je inspeelt op de behoeften van de gast. Wanneer je gasten uitgekletst zijn, gaan ze vaak naar huis.

Maar wat kan je doen, zodat ze niet naar huis gaan? Hoe kom je in contact met nieuwe gasten? Hoe zorg je ervoor dat er geen stille momenten op je terras zijn? En hoe maak je het direct aantrekkelijk wanneer gasten langslopen, zodat zij bij jou plaatsnemen? 

Spelletjes

Tijdens de lockdown was de horeca gesloten en kon je niets anders dan bij iemand thuis borrelen of dineren. In 2020 was het spelen van spelletjes met de hele familie een ideaal tijdverdrijf. Tijdens de eerste lockdowns wisten weinig mensen zichzelf te vermaken, wat leidde tot een enorme stijging van de verkoop van bordspellen. 

De horeca is gelukkig weer open, het is cruciaal om op de vraag naar spelletjes in te spelen. Door je gasten tijdens hun avondje uit te verrassen met een gave kaarttruc of een kast te vullen met verschillende soorten bordspellen, zorg je ervoor dat je een twist geeft aan hun avond. Hetgeen zij in de lockdown thuis deden, zet je op deze manier voort in een andere setting. 

Terrasquiz / Pubquiz

Het succes van de pubquiz in horecagelegenheden is je waarschijnlijk niet ontgaan. Veel terrassen zitten maandelijks helemaal vol door het organiseren van een pubquiz. De opkomst is meestal groot waardoor de pubquiz tot in de late uren doorgaat. Dit betekent dat veel voedsel en drank wordt geconsumeerd, wat leidt tot meer omzet. 

Het doel van een pubquiz is je gasten amuseren en meer omzet genereren op rustigere dagen. Hoewel gasten bewust doorhebben dat ze ergens aan deelnemen, is het ook onderdeel van neurohoreca. Je gasten hebben lol en daar hoort lekker eten en een goed tapbiertje of een lekkere cocktail bij. 

Als je een pubquiz organiseert voor je gasten zou je wel een quiz moeten kiezen die bij de doelgroep past. Echter, je kan ook het thema van de pubquiz bepalen aan de hand van een horecaterm. Denk bijvoorbeeld aan vinologie of patisserie. 

Door deze onderwerpen te koppelen aan de pubquiz leer je je gasten spelenderwijs meer over het vak. Veel mensen zijn namelijk bekend met de termen vinologie en patisserie.

Muziek 

Nu we het hebben gehad over entertainment op het terras, in de vorm van spelletjes, is muziek ook een belangrijk aspect. Wist je namelijk dat maar liefst 68% van de mensen een restaurant of café binnenstapt op het moment dat er muziek met een gepast volume aan staat? Muziek beïnvloedt ons doen en laten en bepaalt dus ook de sfeer in jouw horecagelegenheid. 

Muziek is een heel belangrijke factor voor een horecagelegenheid en dan met name achtergrondmuziek. 15% van de gasten blijft namelijk langer zitten wanneer de juiste muziek op het juiste volume staat. Wanneer de muziek te hard staat, gaan mensen zich storen en irriteren, omdat het niet meer mogelijk is om normaal een gesprek te voeren.

Neem bij het kiezen van achtergrondmuziek de wensen en behoeften van je gasten in acht. Denk bijvoorbeeld na over het genre. Willen ze rustige muziek of juist wat meer uptempo? Of zijn populaire nummers uit de top 50 juist meer in trek? Zorg er in ieder geval voor dat de muziek aansluit op de doelgroep.

Daarnaast is het belangrijk om niet altijd muziek aan te zetten die jij leuk vindt. Achtergrondmuziek in een horecagelegenheid is gebaseerd op emotie en gevoel en je kan dus niet zomaar een afspeellijst uitkiezen en die aanzetten. 

Wat vaak gebeurt, is dat de akoestiek niet goed is. Bij een slechte akoestiek verstaan mensen elkaar minder goed en moeten ze hun stem verheffen. Zeker wanneer de muziek ook nog eens te hard staat, wordt het rumoerig en gaat het galmen. 

4.2 Bijzondere ervaring met drank

Het doel van neuro horeca is uiteindelijk om je gasten zo lang mogelijk op je terras te houden. Je wil ze boeien en binden en inspelen op hun behoeften. Het gaat natuurlijk niet alleen maar om muziek en spelletjes, maar ook drank speelt een grote rol.

Een standaardcola of droge witte wijn kent iedereen. Maar wat als je speciaalbiertjes of magnumflessen aanbiedt? Onderstaand zie je een aantal voorbeelden om jouw gasten een bijzondere ervaring te geven op drankgebied. 

Magnumflessen

Allereerst de magnums. Deze gigantische flessen wijn zijn enorm in trek. Deze trend is over komen waaien vanuit Zuid-Frankrijk. Zorg ervoor dat je minimaal 1 magnumfles op de kaart hebt staan. Dit zorgt voor meer spektakel en beleving aan tafel.

Wil je nog groter en echt werken aan neuro horeca op je terras, size matters:

  • Magnum = 1,5 liter (2 flessen)
  • Jéroboam = 3 liter (4 flessen)
  • Réhoboam = 4,5 liter (6 flessen)
  • Méthusalem = 6 liter (8 flessen)
  • Salmanazar = 9 liter (12 flessen)
  • Balthazar = 12 liter (16 flessen)
  • Nebukadnezar = 15 liter (20 flessen)
  • Melchior = 18 liter (24 flessen)
  • Midas = 30 liter (40 flessen)

Rosé

Als je aan de zomer denkt, denk je al gauw aan rosé. Rosé wordt niet altijd het hele jaar door gedronken en is dus seizoensgebonden. Daarnaast zien we steeds vaker dat er roséwijn met een bubbeltje wordt geschonken. Een goed glas mousserende rosé in het zonnetje op het terras, beter wordt het niet, toch?

TOPPR’s: De top 5 terras rose waar gasten voor naar de horeca komen

  1. AIX rosé
  2. Miraval Cotes de Provence rosé
  3. Rotschild rosé
  4. Domaines Ott rosé
  5. Torres rosé

Cocktails – mocktails

Ook kunnen cocktails of mocktails (0.0% cocktail) iets extra’s toevoegen voor je gast en je omzet. Vooral de laatste tijd wordt steeds meer aandacht besteed aan cocktails. Je kan zeker onderscheidend zijn als je vernieuwende ingrediënten en garneringen gebruikt zoals rozenwater, kurkuma of gedroogd fruit. Door de cocktail te serveren in een mooi glas, met veel ijs en rook weet je je gasten zeker te verrassen.

Door op deze trend in te spelen en de cocktails ‘instagrammable’ te maken kan je ook via social media een grote doelgroep bereiken. Op deze manier trigger je deze mensen met de uitstraling van je cocktail en zorg je ervoor dat zij wellicht de volgende keer ook bij jou een cocktail komen drinken. Via social media kan je mensen heel snel bewust en onbewust beïnvloeden. 

Natuurwijn

Natuurwijn is iets wat je steeds vaker op de menukaart ziet verschijnen. Natuurwijn is wijn van biologische of biodynamische geteelde druiven. In natuurwijn zit een lage dosis sulfiet waardoor de gasten die gevoelig zijn voor sulfiet op deze manier alsnog een lekker wijntje kunnen drinken. 

Het tweede voordeel van natuurwijn is dat geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest worden gebruikt. Steeds meer gasten zijn bewust bezig met waar hun eten en drinken vandaan komt. Het is dus een goede zet om natuurwijnen aan je kaart toe te voegen. 

Speciaalbieren

Gasten vragen steeds vaker om speciaalbieren in plaats van bier van de tap. Dit komt doordat het normale ‘pilsje’ niet meer spannend is en ze op zoek zijn naar een verwenmoment. Daarnaast is er grote interesse voor bieren die lokaal zijn gebrouwen en kunnen gasten zich beter identificeren met lokale producenten. 

Alcoholvrije bieren

Behalve speciaalbieren wordt ook steeds meer alcoholvrij speciaalbier gedronken. Dit komt door de keuze die de gasten nu hebben. Een aantal jaren geleden had je weinig keuze als het ging om alcoholvrije bieren. Echter, steeds meer mensen zijn zich ervan bewust dat je niet altijd alcohol hoeft te nuttigen om het gezellig te hebben.

TOPPR’s: De top 5 beste alcoholvrije biertjes?

  1. Van de Streek Playground
  2. ’t IJ Vrijwit, Brouwerij ’t IJ
  3. Brugse Sportzot
  4. Uiltje Superb-Owl
  5. Desperados Virgin 0.0%

Bierbuckets

Om door te gaan op de bieren zijn de bierbuckets ook echt niet te missen op het terras. Het staat leuk op tafel en het kost jouw personeel minder tijd. De gasten bestellen een bucket en kunnen zelf een biertje opentrekken wanneer ze willen. 

De trend van de bierbucket kan je heel goed combineren met speciaalbieren. Hoe leuk is een bierbucket met allerlei verschillende speciaalbieren? Vul de bucket met ijs en water en je gasten kunnen de hele middag volop genieten van een ijskoud biertje.

IJskoffies

Als laatste kunnen we de ijskoffies natuurlijk niet vergeten. Laat je gasten hun eigen ijskoffie samenstellen door ze verschillende opties te geven. Denk bijvoorbeeld aan koemelk, sojamelk, amandelmelk of havermelk. Ook de siropen in karamel-, vanille- of hazelnootsmaak zijn populair en zullen zeker in de smaak vallen.

Ice koffie 1.0

  • Doe de koffie met de ijsblokjes in een kan en zet enkele minuten in de koeling. Klop de melk met een garde en giet op de koude koffie. Giet in glazen en garneer eventueel met slagroom.

Affogato, bolletje ijs met espresso

  • Affogato is in het Italiaans ‘verdrinken’. De Affogato-koffie wordt gemaakt van koud roomijs en warme espresso. 

4.3 Allday-snacking 

Als er voor een lekker drankje, wat spelletjes en een goed muziekje is gezorgd, hebben je gasten vaak behoefte aan snacks. Bij neurohoreca gaat het erom dat je je gasten verleidt, verrast en de tijd neemt om ze te verwennen.

Cold snacks

Als de temperatuur stijgt gaat de ijs omzet ook omhoog. In de horeca kan je hier goed op inspelen met desserts maar uiteraard ook met to go omzet. Er zijn verschillende opties en verdienmodellen die je kan aanbieden met ijs.

  • Voorverpakt ijs: bekende variante die niet kunnen ontbreken zijn uiteraard de popsicle zoals het (knetter) Raketje, de Calippo, de Cornetto en Magnums. Bijkomend voordeel is dat leveranciers graag meedenken in de promotie materialen en promoties. Belangrijk om ook rekening mee te houden is dat er ook steeds meer gekeken wordt naar gezondere varianten. De popsicle, waterijs varianten zie je ook steeds populairder worden. IJsmanschap heeft hier z’n missie van gemaakt. Door verantwoord en gezonder ijs te maken dat 100% biologisch is
  • Schepijs: bekend van de ijswinkels en nu ook een extra inkomsten bron, marge maker voor de horeca. Otelli, bekend als leveranciers van ijssalons denkt zelfs met de horeca mee hoe je een verkooppunt begint. Uiteraard zien we de vraag van vegan hierin ook stijgen, hieronder de schepijs hardlopers van 2022:
    1. Sorbet strawberry mojito
    2. Roomijs red velvet
    3. Roomijs ferrero
    4. Roomijs black hawaï
    5. Ijs met alcohol
  • Sorbet Cocktail 5%: gasten een nieuwe ervaring serveren als dessert maar ook mogelijk op in te zetten als To Go product en delivery om extra omzet te genereren. AYCE maakt als eerste in Nederland een unieke cocktail sorbet. Er zijn drie cocktail sorbets (5% alcohol) in de smaken Pornstar Martini, Strawberry Daiquiri en Piña Colada. 

Viennoiserie 

Hierbij kan je denken aan de perfecte viennoiserie in de ochtend en in de middag. Een viennoiserie bestaat uit zoete broodjes in allerlei soorten en vormen voor bij het ontbijt of de koffie. Het gaat meestal om croissants, brioche, rozijnenbroodjes en chocoladebroodjes. Dit zijn vaak snelle ‘snacks’ die toch net even dat ene toevoegen dat je gast bij zijn of haar koffie mist. 

Gezonde snacks

Steeds meer gasten zijn bewust bezig met hun voeding. Voorheen en nu nog steeds stond het snackmoment altijd bekend om de bittergarnituur. Echter, er zijn gasten die nu vaker op zoek zijn naar alternatieven. Zorg ervoor dat je verschillende soorten snacks aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan een crudité waar verschillende groenten in zitten zoals wortel, komkommer, bleekselderij en venkel met yoghurtdips of hummus, noten, vers fruit en groentechips.

Vegan

Vegan, we kunnen er niet omheen. Ga daarom op zoek naar veganistische gerechten die kenmerkend zijn voor jouw horecazaak en geef ze een speciaal plekje op de menukaart. Laat je gasten speciaal naar jouw terras komen voor die heerlijke vegan soep of salade. 

4.6 TIPP’s: horeca terras tips – neuro (terras) horeca

  1. Zet een spelletjeskast op je terras of verras je gasten met activiteiten;
  2. Organiseer een pubquiz op de rustigere dagen om extra omzet te genereren;
  3. Zorg voor achtergrondmuziek die aansluit op de behoeften van je gasten en varieer die over de dag;
  4. Bied de gasten een extra ervaring op het terras door magnumflessen, speciale cocktails of bierbuckets op de kaart te zetten;
  5. Verras je gasten met vernieuwende snacks die ze niet snel verwachten, zoals een viennoiserie of een crudité.

Wil je meer weten? Download de TIPPR-app om met ons mee te TIPPR’n.

*TIPPR neemt voor 31 maart 2022 contact met de winnaars op. Over de uitslag zal niet gecorrespondeerd worden.

Nu je hier toch bent …

Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?

Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier

Laat je verder inspireren in de TIPPR-app!

Download de TIPPR-app

Laatste artikelen

no waste missie

35% van de voedselverspilling vindt plaats in de horecaketen Elk jaar gaat 1,6 miljard ton voedsel (1,3 miljard ton, $1 biljoen of 1/3 van de...

Terras vol Spritz

Je kent het wel, één gast besteld een Aperol Spritz en daarna ben je de hele dag bezig met het maken van Aperolletjes voor...
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.