fbpx

Blog: Tabee 2020

2020 is een jaar dat velen van ons snel achter zich willen laten, maar een vooruitblik kan natuurlijk niet zonder terugblik. Om het nieuwe jaar weer in te gaan, staan we even bij stil wat er allemaal gebeurd is. De ontwikkelingen in de horeca volgen elkaar over het algemeen al in rap tempo op en dit jaar was dat ook zeker het geval. 

Het jaar waarin negatief het positiefste woord was!

Altijd op de hoogte blijven?



Ondanks de (lock)downs van 2020, is het wel een jaar geweest vol ondernemerschap, creativiteit en doorzettingsvermogen. Wij vinden het heel bijzonder om te zien welke ontwikkelingen, ideeën en samenwerkingen er dit jaar in de horeca tot stand zijn gekomen.

In de blog ‘Tabee 2020’ reflecteren we terug op het afgelopen jaar, op basis van het TIPPR trendrapport dat begin 2020 online is gepubliceerd. Welke verwachtte trends zijn verder ontwikkeld en wat is er allemaal veranderd? De onderwerpen die terug komen zijn; Gezondheid; Circulariteit; Gemak; Personeel en Kwaliteit vs Kwantiteit. 

Eén ding is dit jaar bewezen;

Je weet pas wat je mist, als het er niet is!

1. Dat was met het jaar wel

Zeg dat wel. 2020, het was een bijzonder jaar. Anders dan andere jaren. 2020 is het jaar dat veel veranderd is in de horeca. Het is het jaar dat horecazaken tijdens de lockdown zijn getransformeerd naar supermarkt of kledingwinkel; het jaar dat je meer bezorgers dan gasten in je restaurant had, maar ook zeker het jaar dat de creativiteit in de horeca heeft laten zien. 

En hoe? De meest creatieve oplossingen kwamen langs om het beste van deze tijd te maken. We lichten er hieronder graag een aantal uit.

Deze creativiteit verdient een spotlight

We hadden niet anders van de horeca verwacht, maar toch stonden ook wij dit jaar verstelt van de enorme wilskracht die horecaondernemers uitgestraald hebben om toch nog iets uit deze tijd te halen. We hebben hieronder een aantal horecazaken benoemd die het verdienen om in de spotlight gezet te worden

  • Borrl Kitchen – Borrlbox
    Toen Nederland op slot ging, heeft Borrl Kitchen hun borrlboxen gepresenteerd. Een perfecte oplossing voor de thuiswerkers die tijdens de online vrijmibo toch een drankje wilde nuttigen.
    Naast de box met eigen producten zijn ze ook samenwerkingen aangegaan met leveranciers, zoals het merk SamSam hardseltzer. Een mooi voorbeeld van een win-win samenwerking tussen horecaondernemer en horecaleverancier!
  • RIJKS*
    Een van de luxe restaurants die met een Michelin-sterrenbox voor thuis het onbereikbare, bereikbaar maakten. Dat was niet het enige. Ze organiseerden onder andere (privé)diners in een loft en reuzenrad. Daarnaast is er een mooie samenwerking ontstaan tussen RIJKS* en restaurant Daalder, met het concept ‘Rijksdaalder’. Zij sloegen hun (horeca)handen in één en kwamen samen met een fine dining thuiskookmenu.
  • Loetje – drive-thru
    Als de Mc Donalds het kan, kunnen wij het ook, dacht Loetje. Een drive-thru restaurant is in Nederland niet de normaalste zaak. Restaurant Loetje, bekend om hun biefstuk is deze zomer van start gegaan met hun drive-thru. Ze hadden de locaties zo omgebouwd dat je in de auto kon blijven zitten bij het afhalen van een biefstuk.
  • VAN DAM @ HOME
    Restaurant van Dam heeft ook een eigen dinerbox gelanceerd. Allereerst konden gasten de box afhalen bij het restaurant, maar momenteel wordt de box met succes door het hele land bezorgd.
  • SNERT
    Chef Joris Bijdendijk en Samuel Levie, hebben samen uit liefde voor de Nederlandse klassieker, een snertbar geopend. Een snert gemaakt met echte Brandt & Levie rookworst in een kleurrijk blik, beter kan het niet toch? Jawel, om het af te maken schenken ze namelijk voor ieder snertpakket dat verkocht is een blik met soep aan de voedselbank van Amsterdam.
  • Van Puffelen – Kerstactivatie
    Restaurant van Puffelen is de samenwerking aangegaan met zowel TIPPR als horeca leverancier Otelli. Dit maakte het voor zowel Otelli als Van Puffelen mogelijk om een heerlijk kerstdessert voor thuis aan te bieden en profiteren ze beide van extra omzetstromen deze kerst.

Zoals je kan lezen stond #SAMENSTERK centraal in de horeca dit jaar. Uiteraard zijn er nog veel andere initiatieven, maar doordat we dit jaar maar beperkt konden reizen hebben we helaas vele concepten niet kunnen bezoeken. Blijf zeker doorgaan met het delen van mooie horecainitiatieven. Wij blijven de horeca namelijk graag in het zonnetje zetten! Wij nemen je nu mee in de ontwikkeling en trends uit 2020.

2. Trend: Gezondheid

De trend die we als eerste bespreken is; gezondheid. Een trend waarvan voorspeld werd dat er in 2020 veel aandacht aan zou worden besteed. Niets was minder waar. Mensen zouden zich dit jaar nog meer bezig gaan houden met een gezondere levensstijl en dat is ook zeker gebeurd. De verwachting is een stuk verder gegaan dan dat. Gezondheid is misschien wel de meest belangrijke trend van 2020 geworden, maar dan vanuit een ander perspectief. 

Beginnend met de Vegan en Vega trend die de laatste jaren domineerden. Vegetarisch is voor veel mensen niet meer weg te denken. Vegan daarentegen maakt ook nog steeds zijn opkomst.

Afgelopen jaar hebben we steeds meer plantaardige producten hun entree op de markt zien maken. Plantaardige kaas voor over de nachos van LA Streetfood en plantaardige melk van OATLY voor de barristas.

Naast deze producten zien we ook hele interessante ontwikkelingen zoals melk die gemaakt worden zonder koeien en eieren die gelegd worden zonder kip.

Daarnaast heeft er ook een verandering plaatsgevonden in de behoefte naar drank. We spraken afgelopen jaar meerdere keren over non-alcoholische dranken, zoals mocktails. Dit is een populaire trend gebleven, maar het cocoonen (binnenshuis blijven) heeft ervoor gezorgd dat mensen weer meer alcohol zijn gaan nuttigen. 

2020 was dan ook het jaar van de aandacht voor hard seltzers. Hard seltzers zijn het alternatief van een “gezonde(re)” alcoholische versnapering, door het lage aantal calorieën en suikers wat eraan toegevoegd is. Je zal ze vast niet gemist hebben; wanneer je Instagram opent kom je al snel een influencer tegen met het drankje in de hand.

We kunnen wel stellen dat 2020 hét introductie jaar van de hard seltzers in Nederland was. Zal het ook daadwerkelijk een trend worden in 2021?

2020 is in ieder geval het jaar geworden dat niet alleen de consumenten zich bezighielden met hun gezondheid. Om de gezondheid van gasten te kunnen waarborgen werd er veel van horecazaken gevraagd op het gebied van hygiëne. In onze blog ‘Tijd voor de grote schoonmaak!‘ lees je hoe je ook in 2021 ervoor kan zorgen dat jouw horecazaak klaar is om jouw gasten in een veilige en schone omgeving te ontvangen. Zoals onze Mark Rutte ook altijd zegt: “Was je handen kapot!”.

3. Trend: Circulariteit

Een onderwerp dat in de horeca niet meer weg te denken is. Al jarenlang zijn bedrijven bezig met circulariteit en ook in 2020 is het een terugkerend onderwerp. Voedselverspilling is namelijk een belangrijk onderwerp voor consumenten. Dat is ook zeker terecht. Over 30 jaar zal de wereldbevolking enorm gegroeid zijn en om dit bij te benen moet de voedselketen drastisch veranderen.

We zagen dit jaar meerdere producten op de markt verschijnen die gemaakt zijn van overgebleven en geredde producten of voedsel. Een voorbeeld is Smilde Natura; zij halen het oude frituurvet op bij horecazaken en verwerken dit tot duurzame biobrandstof. Een ander voorbeeld van een product dat gemaakt is van gered voedsel zijn de vruchtensappen van Thijs Thee. Deze natuurlijke sappen zijn gemaakt van gered fruit.

In horecazaken viel op dat er ingespeeld werd op de vraag naar kleinere porties. Een duurzame oplossing die naar verwachting ook zeker zal blijven. De afgelopen maanden werden veel horecazaken gedwongen om hun voedsel-  en drankvoorraad weg te gooien. Verschillende drankproducenten spelen hier nog op in door er handgel van te maken. Dit was een goede eyeopener voor de toekomst! 

4. Trend: Gemak

Deze trend heeft dit jaar zijn verwachting meer dan waargemaakt. Een snelle opkomst van digitalisering is het antwoord geweest op de vraag naar gemak en 1,5 meter samenleving. We zagen het al aankomen; de technologische ontwikkelingen in de foodservice.

Dat het met zo’n vaart zou gaan zag alleen niemand aankomen. Er wordt al jaren gebruik gemaakt van de bezorgplatformen, maar de afgelopen jaren zag je ook het aanbod aan en gebruik van reserveringapps, betaal- en bestelsystemen explosief groeien.

De trend van het gemak begon als een oplossing voor gasten, maar is dit jaar ook een oplossing geworden in de horeca. Al deze systemen maken het namelijk mogelijk om je gasten nog sneller te bedienen! Jouw gast pakt de telefoon, scant een QR-code, bestelt het drankje en binnen no-time staat deze voor hun neus. Top service!

Er zijn nog nooit zoveel nieuwe systemen, in zo’n korte tijd opgedoken in de Nederlandse horecamarkt. Na de heropening moest iedereen zijn plekje reserveren door te registreren met je telefoon. Iedereen bestelde een drankje via de QR-code en betalen ging met Tikkie Check of één van de andere systemen.

De perfecte combinatie van gemak voor gast en medewerker. Scan, bestel, betaal en weer aandacht voor de volgende gasten. De nieuwe apps en systemen hebben het mogelijk gemaakt om in een kortere periode zo veel mogelijk gasten te ontvangen en tegelijkertijd de maatregelen te handhaven.

Deze introducties zijn door Corona versneld, maar gebleken is ook dat het niet overal toegepast kan worden. 

Toen de horeca gedwongen werd de deuren weer te sluiten, zag je (ja het kan) nóg meer systemen uit het niks opkomen. De verschillende bezorgplatformen hebben iedere horecaondernemer proberen te verleiden met hun “unieke’’ aanbod. Mét resultaat!

De ene na de andere horecazaak meldde zich aan en het thuis uiteten concept begon. Enige learning die we uit de eerste lockdown zagen was dat al deze bezorgplatformen stilgezet werden toen de horeca weer openging. Belangrijkste reden hiervoor is dat het niet past binnen het concept.

Als je 100 couverts uit de keuken kan generen kan je met bezorgen erbij niet in één keer 150 couverts met dezelfde kwaliteit aanbieden.

Samen met verschillende horecaondernemers heeft TIPPR daarom ook de TIPPR.SHOP ontwikkeld. Met als doel extra omzet te generen voor horecaondernemers.

De TIPPR.SHOP is een online webshop die bedoeld is om de horeca meer omzetstromen aan te bieden. De producten die je gebruikt kun je nu ook verkopen via de TIPPR.SHOP. Zo word je naast een restaurant (proeflokaal) ook een winkelier. Consumenten zijn zoekende naar onderscheidend vermogen en unieke producten.

Met de TIPPR.SHOP kunnen horecaondernemers hierop inspelen, want als zij het niet verkopen doet een ander het wel. Alle horecazaken kunnen gratis een webshop aanmaken en beginnen met slow retail: proeven -> beleven -> kopen . In een paar klikken een eigen winkeltje.



Tijdens de tweede lockdown zijn veel horecazaken al begonnen met hun eigen winkeltje, waar consumenten gerechten en producten af konden halen. Wel een tijdelijk concept voor de meeste horecazaken, want het brengt toch meer handelingen met zich mee als je straks weer open bent.

Door middel van de TIPPR.SHOP is het gelukkig niet nodig om je winkel te sluiten. TIPPR neemt verschillende zorgen over; we zorgen voor de webshop, de betalingen en bevestigingen. Het enige wat jij moet doen, is de producten op voorraad hebben. Hierdoor kan je ook als je zaak de deuren weer mag openen, doorgaan met je winkel!

5. Trend: Personeel

Een trend die minder in de aandacht heeft gestaan dan voorheen, maar toch een grote rol heeft gespeeld; personeel. De grote vraag naar horecapersoneel was begin 2020 aanwezig. Hoewel het tijdens de lockdown leek alsof personeel overbodig was, is juist het tegenovergestelde gebleken. 

Ook na bovenstaande trend over het gemak en de overname van technologie, zou je denken dat de vraag naar personeel is verdwenen, maar niets is minder waar. Je personeel is ook in 2020 nog steeds de kracht en visitekaartje van jouw horecazaak. Ook al bestellen ze dat drankje online, deze moet wel gebracht worden. De vraag naar persoonlijke aandacht en gasttevredenheid is gebleven.

Juist in 2020, het jaar dat een hand geven al te veel was, heeft ons laten zien hoe belangrijk persoonlijk contact is. De technologie is vooral een aanvulling op de service geworden. Een aanvulling die het werkproces efficiënter gemaakt heeft en wat druk van het personeel af kon nemen, zodat zij zich bezig konden houden met de gasttevredenheid en de handhaving.

Daarover gesproken; er werd dit jaar op het gebied van handhaving en hygiëne veel van personeel gevraagd. In een korte tijd moesten ze zich volledig aanpassen aan de maatregelen.

Investeren in je personeel is in deze tijd cruciaal, de horeca gaat ook weer openen en dan hebben we ze weer heel hard nodig. SVH maakte het dit jaar mogelijk om gratis trainingen te volgen. Ons advies is: blijf met elkaar in contact en blijf investeren in je team.

6. Trend: Kwaliteit vs Kwantiteit

De vraag naar kwaliteit versus kwantiteit kwam veel terug in de vlees- & visconsumptie, cocktails en het interieur. Het thuiswerken heeft dit jaar voor veel aandacht omtrent deze trend gezorgd: het verwenmomentje. Mensen gunden zichzelf die lekkere maaltijd van hun favoriete horecazaak.

Zelfs het dessert lieten ze niet linksliggen. Niet de “standaard” supermarktproducten, maar juist die onderscheidende horecaproducten. Veel horecaondernemers hebben dit mogelijk gemaakt in de vorm van menuboxen. De consument haalt de gerechten en ingrediënten in de horeca af en maakt ze thuis met behulp van een video van de chef en de bijpassende muziek af.

De cocktail trend is dit jaar ook doorgezet. Er bleef vraag naar kwaliteitscocktails. Naast de cocktailbars zie je nu op steeds meer menu’s de pornstar martini verschijnen en de espresso martini.

Tijdens de lockdown werd het ook mogelijk om deze cocktails thuisbezorgd te krijgen. Waar je vroeger een gespecialiseerde bartender moest zijn, heeft de kant-en-klare badge cocktail zijn intreden gemaakt, waardoor iedere horecamedewerker een cocktail kan presenteren. 

Daarnaast heeft de speciaal biertrend zich ook voortgezet ondanks dat het bier van het merk Corona in een negatiever daglicht kwam, kiezen consumenten steeds sneller voor een Weizen in plaats van een normaal biertje. De behoefte groeit verder naar seizoenbieren en verschillende smaken, IPA is niet meer weg te denken. 

Bij thuiswerkers is de vraag naar koffie specialiteiten dit jaar sterk toegenomen. Koffie was dé reden voor mensen om nog even het huis uit te kunnen en zoals we in onze blog ‘Een bakkie rendement‘ ook dé kans om extra omzet te genereren. Warme dranken doen het zeker in de winterperiode goed, consumenten gaan meer wandelen en willen een warme chocolademelk (+rum) of glühwein.

Naast het eten en drinken is de kwaliteit van het interieur nog belangrijker geworden. Zoveel mogelijk gasten in je horecazaak proppen is verleden tijd. 1,5 meter tussen stoelen en tafels werd de norm. Vooral de vraag naar veiligheid heeft de afgelopen maanden een grote rol gespeeld wat betreft interieur.

De laatste maanden van 2020 zijn er meerdere producten en innovaties op de markt gekomen met betrekking tot het nieuwe interieur van horecazaken. Een voorbeeld zijn ‘kleurrijke’ kuchschermen tussen tafels, je moet er toch iets van maken. 

HET WAS EEN JAAR VAN UPS EN (LOCK)DOWNS

Tabee 2020 – We zien je in 2021

Het was een jaar van ups en helaas ook (lock)downs. Ondanks deze downs heeft de horeca laten zien dat creativiteit en #SAMENSTERK staan je een hoop kan brengen. 

Graag kijken we nu vooruit, we nemen al het goede mee naar 2021. We starten het jaar met alle kansen voor 2021 in ons trendrapport te beschrijven. 

Blijft bezorgen een groot succes? Gaan we ons weer volledig richten op het klimaat en blijft de vraag naar kwaliteit stijgen? Het zal een jaar worden waar escapism een grote rol gaat spelen; het ontsnappen aan de realiteit, waar we nog meer gaan genieten van verwennerijen en waar gezondheid en transparantie centraal staan. 

Een mail ontvangen zodra het trendrapport online staat? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Blijf op de hoogte en download de TIPPR-app of volg ons op Instagram en Facebook!

Wil je meer weten? Download de TIPPR-app om met ons mee te TIPPR’n.

Nu je hier toch bent …

Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?
Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier

Laat je verder inspireren in de TIPPR app!

Altijd op de hoogte blijven?



 

Laatste artikelen

Trendrapport 2024 – Trend: Vrouwen aan de top in de Foodservice

TIPPR brengt jaarlijks een trendrapport uit, samengesteld uit de rijke data van het grootste online horecaplatform. Deze trends worden gedeeld om de markt inzicht te geven en te helpen anticiperen op toekomstige behoeften van gasten.

Michelin sterren 2024: Frankrijk

Drie MICHELIN sterren La Table du Castellet, chef Fabien Ferre & Le Gabriel La Reserve Paris , chef Jerome Banctel
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leeg