fbpx

Blog: Voor- & nadelen Bezorgplatforms

Maak jij al gebruik van bezorgplatforms?

Bij TIPPR zoeken we graag mee naar alternatieven om extra omzet te blijven genereren, zeker in deze tijden. Zo hebben we direct een blog uitgewerkt over bezorgplatforms. In deze tijden kunnen we elkaar juist extra helpen, #samensterk

Altijd op de hoogte blijven?



De markt van de maaltijdbezorging is in volle groei. Waar vroeger het bezorgen van maaltijden een luxe was, is het de laatste maanden meer een gewoonte geworden. Gasten kiezen ervoor om het restaurant naar huis te halen en de horeca reageert hier massaal op.

Voorheen lieten voornamelijk cafetaria’s, pizzeria’s etc. hun producten bezorgen. De laatste jaren doken er meer ‘dark kitchens’ op en zijn zelfs de supermarkten begonnen met bezorgen van maattijden via bezorgplatformen.

Dark kitchens, ook wel ‘ghost restaurants’, zijn ruimtes die puur zijn ontworpen voor het bereiden en bezorgen van maaltijden. Het grote verschil is dan ook dat gasten de locatie niet kunnen bezoeken, alleen de drivers van de bezorgplatforms die de maaltijden komen ophalen. Het voordeel hiervan is dat je op goedkopere locaties een ruimte kan huren en hierdoor de processen in het restaurant niet verstoord.

We behandelen een aantal onderwerpen. Er wordt onder andere gesproken over wat een bezorgplatform inhoudt, welke verschillende bezorgplatforms er zijn, de kosten, de voor- en nadelen van het (zelf)bezorgen en tips en trends rondom bezorging. Zo kan je als ondernemer inventariseren of bezorging ook bij jouw zaak past.

Wat houdt een bezorgplatform in?

Een bezorgplatform, is zoals de naam al zegt, een platform waar je allerlei producten op kan bestellen en direct laat bezorgen. In principe kan iedere horecaonderneming gebruik maken van een bezorgplatform. Welke het beste bij jouw onderneming past kan wel verschillen. Door de juiste te kiezen zorg je ervoor dat je geen kwaliteit inlevert.

Er zijn verschillende platformen met ieder zijn eigen systemen. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen om eigen personeel of extern personeel in te zetten, gebruik te maken van een bestel- en trackingsysteem of om de pagina zelf in te richten etc.

De meeste horecaondernemingen kiezen ervoor om het zorgproces uit handen te geven door te werken met externe platformen. Maar waarom zou je niet gewoon zelf gaan bezorgen?

Een bezorgplatform gebruiken, zelf bezorgen of helemaal niet?

Ondanks dat de meeste horecaondernemingen het bezorgproces uit handen geven, zien we ook steeds meer ondernemingen beginnen met hun eigen bezorgservice, maar hoe weet je of dit iets voor jou is?

Om antwoord te geven op deze vraag, hebben we een aantal voor-en nadelen van het (zelf)bezorgen op een rijtje gezet.

Voordelen van een bezorgplatform

  • Doordat de marketing door het bezorgplatform gedaan wordt, scheelt dit jou tijd
  • Het levert potentiële gasten op
  • Ze concurreren met jouw naam op Google voor je
  • Je werkt met een systeem dat al getest en betrouwbaar is
  • Je kan je op je kernactiviteiten blijven concentreren
  • Je vermijdt investeringen (verzekeringen op bijvoorbeeld voertuigen)

Nadelen van een bezorgplatform

  • De kosten kunnen hoog uitvallen wanneer er kassasystemen geïmplementeerd moeten worden of wanneer je werkt met een platform dat hoge commissies vraagt per bestelling
  • Het neemt je persoonlijke contact met de klant weg
  • Je hebt vaak te maken met concurrentie

Voordelen van zelf bezorgen

  • Je behoudt het persoonlijke contact met je klant
  • Je hebt volledige controle over het proces en de totale bezorgervaring
  • Je hebt minder concurrenten op één app
  • Je kan je aanbod zelf up-to-date houden
  • Je betaalt geen commissie
  • Gasten bestellen bewust bij jouw onderneming
  • Kan leiden tot hoge loyaliteit

Nadelen van zelf bezorgen

  • Je moet je hele bedrijfsproces aanpassen
  • Het neemt veel tijd in beslag
  • Hoge kostenpost, denk hierbij aan: personeelskosten, kosten voor systemen, voortuigen etc.
  • Je moet zelf de marketing regelen
  • Veel grote concurrenten, minder goed vindbaar
  • Volledige verantwoording bij ligt bij jou

Zoals je kan lezen zijn er verschillende voor- en nadelen bij het (zelf) bezorgen. Er zijn de afgelopen maanden ook een aantal bedrijven geweest die na een korte tijd weer zijn gestopt met de bezorging, omdat het toch niet in hun onderneming paste.

Bekijk dus voordat je gaat beginnen met bezorging goed of het ook echt bij jouw onderneming past. Kan je de drukte erbij hebben, kan je de kwaliteit waarborgen, is er vraag naar?

Welke bezorgplatforms zijn er?

Ben je door bovenstaande voor-en nadelen erachter gekomen dat bezorgen echt iets voor jou is of twijfel je nog? Dan zijn hieronder een aantal bezorgplatforms die je kan gebruiken, verdeeld onder de grotere platforms en lokale platforms.

Door middel van deze lijst kan beslissen welk platform het beste bij jouw onderneming past. We nemen je graag mee in de diverse platformen, waarbij wij voor je uitgezocht hebben wat de mogelijkheden zijn:

  • Thuisbezorgd.nl:
    Thuisbezorgd is in Nederland het grootste bestelplatform en heeft een landelijke dekking. Het valt onder het bedrijf Takeaway.com, dat in meer dan tien landen beschikbaar is.

    Daarnaast hebben ze ook een eigen bezorgdienst: Scoober. De commissie ligt bij Thuisbezorgd aan de hoge kant, omdat het bedrijf veel aan marketing doet. Thuisbezorgd rekent €0.19 administratiekosten en 13% commissie per bestelling zonder bezorging. Inclusief bezorging ben je €2,50 en een commissie rond de 30% per bestelling kwijt.
  • Uber Eats:
    Uber Eats valt samen met Thuisbezorgd en Deliveroo onder de grootste bezorgplatforms in Nederland. Ze zijn in 2016 begonnen met het bezorgen van maaltijden in Amsterdam. Het valt onder het taxiplatform Uber.

    Uber Eats is in Nederland landelijk in grote steden (15) actief. Het is bij Uber Eats mogelijk om via hen bezorgers te gebruiken, maar je mag ook eigen bezorgers inzetten. Uber Eats rekent 13% commissie per bestelling excl. bezorging. Inclusief bezorging ligt het rond de 30%.
  • Deliveroo:
    Deliveroo is een Britse onderneming die sinds 2015 in Nederland een landelijke dekking in grote steden (18) biedt. Deliveroo bezorgd allerlei soorten maaltijden.

    Het doel van Deliveroo is om zo snel mogelijk het eten bij hun gasten te brengen. Deliveroo biedt geen inzicht in de prijzen. Online is te vinden dat je net zoals Uber Eats en Thuisbezorgd per bestelling €2,50 betaald en rond de 30% commissie.
  • PickMeal.nl:
    Pickmeal.nl is een bezorgplatform waarbij je als horecaonderneming de bestellingen die via dit platform besteld worden, voorrang geeft. Door bijvoorbeeld voorrang in de keuken te geven aan de bestellingen of een slimme planning te maken voor de bezorgers (priority delivery).

    Bestellingen via andere platformen komen op deze manier dan in de wacht. In ruil voor de voorrang die je als ondernemer moet geven, ontvang je een lage commissie van tijdelijk 0%. Na een tijdje wordt dit 3%.
  • Table Duck:
    Table Duck is een alternatief voor de bezorgplatforms. Het biedt gasten de mogelijkheid om via (Facebook, Twitter of Whatsapp) Messenger te bestellen, zonder het downloaden van een bezorgapp.

    De chatbot zorgt ervoor dat gasten een volledig automatisch gesprek aangaan. Table Duck biedt ook de mogelijkheid om te helpen met het promoten van de chatbot. De kosten van Table Duck liggen tussen de €49 en €149 euro per maand. Deze kosten zijn exclusief transactiekosten.
  • Bezorg Roulette:
    Bezorg Roulette geeft een andere beleving aan het thuisbezorgen. De gast geeft aan wat zijn budget is en vervolgens kan je als restaurant zelf een verrassingsbestelling samenstellen.

    Op deze manier kan je je gasten de lekkerste en/of nieuwste producten laten proeven. Op dit moment kunnen wij helaas geen prijsindicatie afgeven voor deze service.
  • Eten.nl:
    Eten.nl is begonnen in 2018 door een groep ondernemers, die de commissies bij andere bestelplatformen te hoog vonden.

    Op Eten.nl kan je je eigen prijzen bepalen, acties aanmaken, een eigen domeinnaam aanmaken en zelf gasten beheren en contacteren. Eten.nl rekent 5% provisie over elke bestelling.
  • Hungry.nl:
    Hungry.nl probeert samen met horecaondernemingen op exclusieve deals te komen voor gasten. Zodat zij de gast een onderscheidend assortiment bieden. Als je je aansluit bij Hungry.nl ben je wel verplicht mee te werken aan het loyaliteitsprogramma, waar gasten korting krijgen na een bepaald aantal bestellingen. Hungry.nl rekent alleen een commissie van 7%.

Lokale platformen
Er zijn verder ook enorm veel lokale bezorgplatforms te vinden. We nemen je graag mee in een aantal platforms.

  • Vegafoodies.nl:
    Vegafoodies.nl is een nieuw bestelplatform. Ze richten zich op het afhalen en bezorgen van vegetarische en veganistische maaltijden. Momenteel is het platform actief in Amsterdam en ze zijn aan het uitbreiden naar Den Haag en Rotterdam. Op dit moment kunnen wij helaas geen prijsindicatie afgeven voor deze service.
  • 123bezorgd.nl:
    123bezorgd.nl is vooral actief in ’t Gooi. Het is een bestelplatform waarbij gasten eten kunnen bestellen bij restaurants in de buurt. Zij zien zichzelf als een voordelig en sterk alternatief voor andere bestelplatforms, door het unieke ‘Gooische’ culinaire aanbod, die zij aan gasten aanbieden.

    We kunnen helaas geen prijsindicatie afgeven voor 123bezorgd.nl Wel is er te zien dat je administratiekosten en een eventuele maandelijkse fee betaald.
  • Bezorgland.nl:
    Bezorgland.nl is een bezorgapp, gestart in 2018. Ze hebben vooral kleine restaurantjes bij de app aangesloten. Doordat ze relatief nieuw zijn, zijn ze nog niet in iedere stad of dorp beschikbaar. Ze zijn momenteel in Friesland, Noord-Brabant, Noord-Holland, Limburg actief.

    Bij Bezorgland kunnen allerlei verschillende horecabedrijven zich aanmelden. Deelnemen aan de app is gratis en er zijn geen opstartkosten inbegrepen. Wel betaal je per bestelling een commissie van 4%.
  • Hellefood:
    Hellefood is opgericht, doordat de initiatiefnemers de kosten van andere platformen te duur vonden. Alleen restaurants in Hellevoetsluis zijn aangesloten bij Hellefood. De aangesloten restaurants stellen per maand een bedrag beschikbaar voor marketing. Op dit moment kunnen wij helaas geen prijsindicatie afgeven voor Hellefood.
  • Dizgood.nl:
    Dizgood.nl is een app en website die gerechten aanbiedt van lokale restaurants. Via de app kunnen gasten zowel eten bestellen als ophalen. Daarnaast is het ook mogelijk om een tafel te reserveren.

    Momenteel is Dizgood.nl alleen actief in Den Haag, maar ze zijn bezig met het uitbreiden naar andere steden. Op dit moment kunnen wij helaas geen prijsindicatie afgeven voor deze service.
  • Mr. Butler:
    Mr. Butler is een bezorg/afhaalplatform van de groothandel Sligro. Bij Mr. Butler is het mogelijk om hun bezorgers in te zetten, maar ook om je eigen in te zetten. Mr. Butler is op dit moment beschikbaar in ‘s-Hertogenbosch en Nijmegen. De kosten van Mr Butler incl. bezorging zijn €0,99 cent en 19% commissie per bestelling. Wel krijg je hier 3% van de bestelwaarde terug in de vorm van een Sligro-shoptegoed.

Samenvatting bezorgplatforms

BezorgplatformCommissieOverige kostenVoordelenLandelijk?
Thuisbezorgd30% commissie (schatting)€2,50 bezorging       Marketing                  Actief in veel stedenJa
Uber eats30% commissie (schatting)Variabele bezorgkosten Marketing                  Actief in veel stedenJa (15 grote steden)
Deliveroo30% commissie (schatting)€2,50 bezorging       Marketing                  Actief in veel stedenJa (18 grote steden)
Pickmeal.nl3% commissien.v.t.Voorrang                    Lage commissieJa
Table DuckN.v.t.€49 – €149 p.m. excl. TransactiekostenMogelijkheid via social media te bestellen         Hulp met promotieJa
Bezorg RouletteNiet bekendNiet bekendVerrassingbestelling (eigen keuze)Ja
Eten.nl5% commissien.v.t.Lage commissie            Zelf prijzen en acties aanmakenJa
Hungry.nl7% commissieN.v.t.Onderscheidend door exclusieve deals         Lage commissieJa
Vegafoodies.nlNiet bekend Niet bekendDuidelijke doelgroepNee (Amsterdam, binnekort Den Haag en Rotterdam)
123bezorgd.nlN.v.t.Maandelijkse fee Nee (‘t Gooi)
Bezorgland.nl4% commissien.v.t.Lage commissieNee (Friesland, Noord-Brabant, Noord-Holland, Limburg)
HellofoodNiet bekend Niet bekendSamenwerking voor marketingNee (Hellevoetsluis)
Dizgood.nlNiet bekend Niet bekendReserveer optieNee (Den Haag)
Mr. Butler19% commissie€0,99 cent bezorgkostenSligro-shoptegoed
Lage commissie
Nee (‘s Hertogenbosch en Nijmegen)

Kassasysteem

Met een bezorgplatform alleen ben je er nog niet. Naast het bezorgplatform kan jouw kassa ook gekoppeld worden voor de invoering van bestellingen.

Wanneer je bestellingen ontvangt, ben je al snel veel tijd kwijt aan het handmatig invoeren van alle bestellingen en al helemaal wanneer je je onderneming aansluit bij verschillende platformen.

Gelukkig kan dit allemaal een stuk makkelijker, door onder andere: Deliverect. Deliverect maakt het mogelijk om verschillende platformen te gebruiken vanuit één systeem.

Deliverect zorgt ervoor dat alle bestellingen aan je kassasysteem gekoppeld worden, waardoor alles direct ingevoerd is en naar de keuken gestuurd wordt. Ook worden menuwijzigingen via Deliverect direct bij alle platformen doorgevoerd.

Naast Deliverect zijn er nog een stuk meer kassasystemen die je kan inzetten. Bijvoorbeeld: Sitedish, Lightspeed, NTF en Cashdesk.

TIPPs als je gaat beginnen met bezorgen

Ben je na het lezen van deze blog klaar om te gaan experimenten met het bezorgen van je maaltijden? Dan hebben we hier een aantal tips voor je op een rij gezet voor je gaat beginnen:

TIPP 1. Gebruik social media

Hierop kan je je zichtbaarheid vergroten en je gasten laten weten dat jullie gebruik maken van bezorging. Maak bijvoorbeeld foto’s of video’s van gerechten. Verder is het ook handig om je locatie aan te zetten en hashtags te gebruiken. Zo kunnen gasten je makkelijker vinden.

TIPP 2. Kies de juiste technologie

Door gebruik te maken van de juiste technologie kan je de gegevens van je gasten inzetten om een betere band te creëren. Je kan de gegevens gebruiken voor gepersonaliseerde aanbiedingen op basis van de voorkeuren en het klanttraject verbeteren.

TIPP 3. Communiceer actief met je gasten

Hiermee bedoelen we dat het belangrijk is om je algemene informatie up-to-date te houden. Denk hierbij onder andere aan je openingstijden, betaalmogelijkheden, bezorggebied en telefoonnummer.

TIPP 4. Kies je assortiment

Maak een keuze van je assortiment, wat je wil bezorgen? Hierbij is het belangrijk om te kijken naar de vraag van je doelgroep. Daarnaast kan je kijken naar de concurrentie en zo onderscheidende maaltijden aanbieden in je bezorggebied. Kijk bij de keuze van je assortiment ook of je de kwaliteit kan waarborgen wanneer je het bezorgt.

TIPP 5. Kies je bezorggebied

Kies je bezorggebied. Bepaal in welke gebieden jij wil gaan bezorgen. Baseer deze keuze op je doelgroep, concurrentie en het assortiment dat je wil bezorgen.

TIPP 6. Houd rekening met de veiligheid

Laat duidelijk aan je gasten weten welke voorzorgsmaatregelen er worden genomen. Zo kan je onder andere laten weten dat bezorgers een mondkapje dragen en de bezorging en betaling contactloos verloopt.

TIPP 7. Maak je producten aantrekkelijk

Zorg ervoor dat je producten er attractief uitzien. Doordat je online ‘gekozen’ moet worden door gasten, is het belangrijk dat je producten online goed uitkomen. Probeer je identiteit en de kwaliteit goed uit te stralen.

Bezorgtrends

Naast de tips hebben we ook trends in de ‘bezorgwereld’ voor je uitgeschreven.

1. Maaltijdbezorging wordt groener

De consument is groener bezig dan ooit en verwacht dit ook van ondernemingen. De maaltijdbezorgsector wordt aangekeken op de verpakkingen die worden gebruikt. Je ziet ondernemingen tegenwoordig al werken met 100% herbruikbare verpakkingen en bestek.

Een voorbeeld zijn de retourverpakkingen van Marleenkookt.nl. Marleenkookt.nl bezorgd maaltijden aan huis in mooie porseleinen schalen. Deze schalen nemen zij bij een volgende bestelling weer mee retour.

2. Veel leveropties

Gasten willen het liefst zo snel mogelijk hun maaltijd voor de deur hebben, dat is niet veranderd. Wel is de manier waarop de maaltijden geleverd worden veranderd.

Zo wordt het normaal voor detailhandels om boodschappen direct af te leveren in de koelkast. Verder kan je tegenwoordig ook vanuit je auto of smart TV bestellingen doen.

3. Supermarkten bezorgen

Je ziet supermarkten steeds meer veranderen, ze nemen het assortiment uit dr horeca over en gaan aan de slag met bezorging. Naast supermarkten profiteren ook detailhandels en kruidenierszaken van de bezorgopties. De enige uitdaging die supermarkten hebben is de hoge transportkosten en het ontwikkelen van een eigen bezorgdienst.

4. Maaltijdboxen

De vraag naar maaltijdboxen is toegenomen. Door een box te bestellen is het voor gasten niet meer nodig om naar de supermarkt te gaan en om na te denken wat ze willen gaan eten iedere avond.

5. Thuis chefs

De afgelopen tijd is het inhuren van een chef in huis populair geworden. Gasten krijgen op deze manier andere eetervaring mee en de vrijheid om te bepalen of ze binnen of buiten gaan eten en hoeveel personen er mee-eten.

6. Vegan

Steeds meer bezorgplatforms en restaurants zetten vegetarische en vegan opties op het menu. Daarnaast wordt er voor bekende maaltijden en snacks met dierlijke producten vaak een plantaardig alternatief gegeven.

TIPPR.SHOP

In oktober komt TIPPR met de TIPPR.SHOP. De kans om samen met je leverancier extra omzet te genereren zonder moeite. Via de TIPPR.SHOP kan je (onderscheidende) horecaproducten direct beschikbaar maken voor de consument. 

TIPPR maakt voor iedere horecaondernemer een webshop, die direct klaar is voor gebruik. Door middel van de TIPPR.SHOP kan je als horecaondernemer in samenwerking met leveranciers de strijd aangaan met de retail en je gasten altijd bedienen.  
Meer informatie? Klik hier of ga naar www.tippr.nl/tippr-shop.

Altijd op de hoogte blijven?

Download de TIPPR-app

 

Laatste artikelen

Trendrapport 2024 – Trend: Vrouwen aan de top in de Foodservice

TIPPR brengt jaarlijks een trendrapport uit, samengesteld uit de rijke data van het grootste online horecaplatform. Deze trends worden gedeeld om de markt inzicht te geven en te helpen anticiperen op toekomstige behoeften van gasten.

Michelin sterren 2024: Frankrijk

Drie MICHELIN sterren La Table du Castellet, chef Fabien Ferre & Le Gabriel La Reserve Paris , chef Jerome Banctel
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leeg