fbpx

TIPPR ging een dag mee als bezorger – 5 tips!

Dit artikel verder lezen in de app?



Omdat de horeca nu gesloten is zetten veel restaurants in op afhalen en bezorgen. Zo heb ik, Daan, vrijdag 17 april een avondje gewerkt als bezorger voor het Pakhuis in Leiden. Een leuke ervaring om ook deze kant van de horeca een keer mee te maken en natuurlijk super relevant in deze tijd. Lees hier mijn ervaring als bezorger ten tijde van de corona-crisis.

Pakhuis is een restaurant in Leiden wat onderdeel is van de Rebel Horeca Groep (RHG). Deze groep heeft nog 4 andere restaurants in Leiden, Den Haag en in Amsterdam. Momenteel is het Pakhuis helemaal gesloten, en daarom werken ze alleen vanuit de keuken van Restaurant Van Buuren. Alle maaltijden van het Pakhuis menu worden momenteel centraal bereid, ook de bezorging en het afhalen verloopt vanuit restaurant Van Buuren om de veiligheid te borgen en kosten te besparen.

Daar zat ik dan, samen met nog 4 bezorgers van het Pakhuis en 4 bezorgers van Van Buuren. Om te zorgen dat tijdens drukte de maaltijden zo snel mogelijk bezorgd werden zijn er 4 bezorgers per restaurant. Iedere bezorger kreeg zijn eigen tafel in het restaurant, op veilige afstand van elkaar, om aan te wachten totdat de bestellingen werden klaargezet. Dit is gedaan om te zorgen dat de bezorgers onderling ook 1,5 meter afstand van elkaar houden. Op het moment dat je een tas met de gerechten op jouw tafel kreeg kon je gaan bezorgen. Na het bezorgen begon het wachten weer aan je eigen tafel.

Er waren duidelijke en strenge veiligheidsmaatregelen waar we ons aan moesten houden. Zo kregen we allemaal een mondkapje en handschoenen voor extra veiligheid. Ook was het de bedoeling dat je na iedere bezorging nieuwe handschoenen aandeed en dat je de handvaten van je fiets of scooter schoonmaakte. 

Daarnaast kregen we bezorg-instructies. Ik kreeg een tas mee met de bestelling erin, het was de bedoeling dat ik bij de gast aanbelde, de tas neer zette op de grond en daarna een gepaste afstand nam zodat de gast zijn of haar bestelling uit de tas kon pakken. Ik wachtte dus op twee meter afstand van de deur met handschoentjes en een mondkapje aan totdat ik zag dat iemand de bestelling ook echt in ontvangst had genomen. Hierna wenste ik diegene een fijne avond en smakelijk eten, om vervolgens weer richting restaurant Van Buuren te gaan voor de volgende bestelling.

Dit was een bijzondere en aparte ervaring, maar vooral goed en leerzaam om mee te krijgen hoe we contactloos bezorgen live ervaren. Nu is het zo dat veel restaurants kiezen voor bezorgen en afhalen om een deel van de omzet en gasten te behouden. Zeker een goede oplossing in deze tijd en wellicht een goede toevoeging op lange termijn

5 Bezorg tips van Daan:

  1. Geef alle bezorgers duidelijke bezorg instructies. Denk hierbij aan de hygiëne richtlijnen hoe je contactloos moet bezorgen.
  2. Geef iedere eigen bezorger een vaste tafel in het restaurant waar deze kan wachten op de volgende bestelling.
  3. Schaf mondkapjes en handschoentjes aan, zo geef je de gast een veilig gevoel.
  4. Leg een kartonnen doosje onderin de tas van de bestelling, zo kan de bezorger de bestelling op de grond zetten en hoeft hij of zij het niet aan de gast te geven.
  5. Zorg voor genoeg desinfectie vloeistof die de bezorgers kunnen gebruiken om hun fiets of scooter schoon te maken. Dit zorgt voor extra veiligheid.

Maar toch blijft het een stuk minder persoonlijk en gezellig dan een normale vrijdagavond bedienen in een vol restaurant.



Download de TIPPR app

Laatste artikelen

Healthy Coke – mineraalwater met balsamicoazijn

Wat als je een cola zou kunnen serveren zonder de bijbehorende suikers (65 gram)? Verras je gasten met een "gezonde cola", nu al hot op...

no waste tips – Alex Haupt, 101 Gowrie,

no waste tips van Alex Haupt van Restaurant 101 Gowrie (MICHELIN Young Chef Award 2021). Aldus Alex: "If something is edible, someone should eat...
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.