fbpx

Hoe kunnen we elkaar helpen? #SAMENSTERK

Blog deel I – #SAMENSTERK

Altijd op de hoogte blijven?



Communicatie

Communicatie is key! TIPPR is voor en door de horeca. Ook in deze tijd zullen wij blijven communiceren met de horeca, wij staan #SAMENSTERK met de horeca. Het is belangrijk om in contact te blijven met je gasten en medewerkers, hierbij delen wij graag enkele van onze TIPPs.

Wat kan je zelf doen?

We hebben het veel van jullie al zien doen op social media, het informeren van je gasten over de huidige situatie en de maatregelen die jullie als onderneming hiervoor treffen. Nu iedereen thuis zit is het wellicht interessant om je te focussen op het behouden van de interactie tussen jou en je gasten via je onlinekanalen.

Zet je personeel in om dit te delen via hun persoonlijke accounts. Wist je dat; personeel een 10 keer groter bereik heeft dan een onderneming zelf op social media? Wanneer je dus je personeel ook inzet om content te delen kan je gemiddeld zo’n 8 keer meer bereik genereren.

Een ander idee; ga online kook workshops maken en delen. Ga content creëren waarin je TIPPs geeft over koken of laat ze recepten delen met de mensen. Zo blijf je proactief naar je gasten en kan je ze bijvoorbeeld thuis laten genieten van je dagelijkse menu. Of je kan ze kook TIPPs geven voor thuis.

Ben jij van plan een initiatief zoals een kook workshop op te pakken en dit via je onlinekanalen te delen? Tag @tippr.nl en plaats #SAMENSTERK, dan kunnen we dit ook delen via onze kanalen! Want samen zijn we sterk.

Voorraad

Veel zagen deze maatregelen wellicht niet aankomen en hebben hun voorraad zoals voorheen ingeslagen. Er is geen rekening mee gehouden dat ondernemingen moeten sluiten voor een aantal weken en dus blijft er een hele voorraad onaangeraakt achter.

Bezorging

Voorlopig zijn Thuisbezorgd en Deliveroo nog actief en hebben ze een ‘No-contact’ levering toegevoegd aan hun bezorgopties. We zien ondernemingen zelf ook al bezig met het toevoegen van een bezorgoptie. Via deze weg kan je je gasten nog steeds bijstaan vanaf een afstand en ben je niet genoodzaakt je hele voorraad weg te gooien. In het stukje ‘Personeel’ praten we over hoe je dit zelf kan oppakken samen met je personeel. Kunnen je gasten nog niet online bestellen? Bidfood kan je helpen met dit te regelen, gratis binnen één dag! Klik hier voor meer informatie.

Help een ander

#SAMENSTERK is nog nooit zo belangrijk geweest. Je kan ervoor kiezen de handen ineen te slaan en met andere ondernemers je voorraad te bereiden en aan verzorgingstehuizen af te staan. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen Mercuur’s catering en Zakelijkbezorg in Amersfoort. Zij halen eten op wat anders verspild zou worden door de maatregelen die getroffen zijn en bereiden hier samen (gratis) maaltijden van die ze weer bezorgen aan onder anderen zorgpersoneel, ouderen, daklozen etc.

Voedselbank

Naast dat we met een virus kampen op het moment, kampen we nog steeds met klimaatverandering en hongersnood. Niet alleen in het Afrikaanse continent maar ook in ons eigen land. Je kan bijvoorbeeld de overweging maken om een deel van je voorraad af te staan aan de voedselbank. Zo help je de daklozen en/of armen in ons land die kampen met een voedseltekort. Ook deze mensen kunnen hulp gebruiken in de huidige situatie. Klik hier om te zien waar de dichtstbijzijnde voedselbank is.

Personeel

Hoe moeten horecaondernemers omgaan met het feit dat hun personeel de komende drie weken, als het niet meer wordt, niet kan worden ingezet om te bedienen, koken of biertjes te tappen?

Hier geven we een aantal TIPPs over hoe horecaondernemers hun personeel toch kunnen inzetten, zodat er toch iets gedaan kan worden in deze tijd. Dit kan goed zijn voor de horecazaken en voor het personeel zelf.

WW-uitkering

Allereerst is er natuurlijk de werktijdverkorting voor personeel met vaste uren contracten en de WW-uitkering. Dit is een goede manier om te zorgen dat het personeel niet zonder salaris moet door komen. Dit valt in bijzondere gevallen, zoals waar wij ons nu in begeven, aan te vragen. Je moet wel aan de voorwaarden voldoen, die zijn allemaal te vinden op de site van de Rijksoverheid. Een vergunning voor werktijdverkorting geldt maximaal 6 weken, deze geldt alleen niet voor oproepkracht en/of uitzendkracht. Wel is er de mogelijkheid om verlenging aan te vragen van zo’n vergunning, dit kan wanneer er geen verbetering in die 6 weken heeft plaatsgevonden en de toestand vrijwel hetzelfde is gebleven of misschien zelfs erger. Wil jij werktijdverkorting aanvragen klik dan hier.

0-uren medewerkers en freelancers

Voorkom dat je straks al je ‘freelancers’ of 0-uren contracten kwijt bent, zorg ook voor hun in deze tijd.

In de horecazaken zelf is het nu de perfecte tijd voor een grote schoonmaak van de hele zaak, de opruiming van het magazijn of bijvoorbeeld het verven van een muurtje. Probeer dit soort klusjes te spreiden en niet in al te grote groepen te laten doen.

Bijvoorbeeld 3 personen tegelijkertijd, in shifts van 4 uur. Maak een planning, voor wat er gebeurt tijdens welke shift. Op deze manier kun je gedurende deze weken toch wat personeel inzetten om een paar uurtjes te werken en tegelijkertijd je horecazaak helemaal klaar maken voor als alles weer open mag.

Het blijft voor alle horecazaken een beetje improviseren, maar probeer bijvoorbeeld ook te bedenken wat je als ondernemers aan je zaak gedaan zou willen hebben voordat de drukte weer begint en probeer je personeel er zo nuttig mogelijk voor in te zetten.

Daarnaast is het aan te raden om na te denken over alternatieve manieren zoals bezorgen waarop je momenteel je personeel kan inzetten.

Personeel laten bezorgen

Daarnaast kun je personeel inzetten om zelf te doen aan thuisbezorgd, zelf eten rondbrengen in de stad, zo heeft het keukenpersoneel ook nog de mogelijkheid om te werken en is dit een manier voor horecazaken om niet helemaal zonder omzet te zitten. Dit kan met een bezorgingsdienst waar jouw horecazaak misschien al gebruik van maakt maar je kan dit ook zelf oppakken.
Wat belangrijk is, doe dit met zorg. Druk het je personeel op het hart dat ze gepaste afstand houden wanneer ze eten bezorgen. Geef je personeel natte doekjes, hand gel en zakdoekjes mee. Laat ze betalen doormiddel van bijvoorbeeld een tikkie, ook zo vermijd je persoonlijk contact. Zo zijn ze voorbereid, maar op deze manier ontstaat er ook vertrouwen. Niet alleen bij je personeel maar ook bij de consument bij wie zij gaan bezorgen.

Financieel

Een woord waar mensen zich nu (terecht) zorgen om maken. Niemand kan voorspellen hoe dit zich gaat afspelen en wat voor drastische invloed dit uiteindelijk gaat hebben op de financiële status van vele ondernemingen.

Tegoedbonnen

Mensen worden opgeroepen om hun kleine en lokale ondernemingen te steunen. Met dit in gedachten kan je overwegen om bij je je favoriete restaurant, koffie zaakje, café of zelfs kapper. Een voorbeeld van een site hiervan is www.coronacoupon.nl of www.redderestaurants.nl. Deze coupon kan je dan verzilveren wanneer de quarantaine wordt opgezegd en de horeca weer zijn gasten mag ontvangen. Zo help je hun door deze tijd heen en weet je dat jij in ieder geval je steentje hebt bijgedragen om ervoor te zorgen dat zij deze tijd ook overleven.

Sla de handen in elkaar met je verhuurder en leverancier

Contacteer je leveranciers, vraag hoe zij omgaan met de huidige situatie en hoe jullie hier samen uit kunnen komen. Daarop aansluitend kan je je verhuurder bellen, wanneer je over een verhuurpand beschikt en kijk hoe jullie het beste samen deze situatie aangaan. Uiteindelijk zijn er alleen maar verliezers als we niet samenwerken.

Horeca Financiering

Hoe kan je samen de corona-schade beperken in het MKB. Veel ondernemers komen in allerlei sectoren in acute liquiditeitsproblemen door het Coronavirus. De Stichting MKB Financiering heeft een checklist opgesteld met 12 tips om de problemen te beperken. Pin Voorschot wil als lid van de stichting en trotse bezitter van het keurmerk “Erkend MKB Financier” graag hun steentje bijdragen. Een van de tips betreft het gebruiken maken van een overbruggingskrediet. Hier helpen we je graag mee. Wil jij dit aanvragen, klik dan hier.

Fake news

In de era van technologie waar we in een mum van tijd iets met heel de wereld kunnen delen hebben we ook te maken met ‘fake news’. Dit is het verspreiden van valse informatie op social media, in kranten of traditionele nieuwsmedia. Het is ontzettend belangrijk dat we niet alles meteen geloven wat we online tegenkomen. Het kan iedereen overkomen, ook wij bij TIPPR moeten hier op letten wanneer we TIPPs en tricks met onze community delen.

Waar moeten we op letten?

  1. Komt de informatie van een betrouwbare bron?
    We zien momenteel dat veel mensen zelf ook informatie gaan verspreiden op social media en dat gaat snel viral in situaties als deze. Daarom is het belangrijk om daar kritisch naar te kijken. Daarnaast kunnen ook artikels vaak snel geschreven zijn en is er simpelweg te weinig of niet grondig onderzoek aan vooraf gegaan.
  2. Is het geen clickbait?
    Clickbait zijn verhalen die een zeer verontrustende, overdreven of sensationele titel hebben gekregen. Het doel hiervan? Mensen zijn vaak aangetrokken tot drama of sensatie. Websites gaan expres hierop inspelen met hun titels (terwijl de informatie uiteindelijk best meevalt) om zo meer bezoekers naar hun website te genereren.
  3. Is het propaganda?
    Propaganda is valse informatie die wordt verspreid om het publiek te misleiden. Zo is het doel hiervan om een bevooroordeelde mening te promoten.

Altijd op de hoogte blijven?



Laatste artikelen

10 TIPS Trend: No Waste Restaurant

Kosten Besparen met No Waste - van Waste naar No Waste RestaurantDuurzaamheid in de horeca gaat verder dan het bord - het is een ketenbrede...

Lekker zomers: gekonfijte Artisjokburger

Caprichos del Paladar Steeds meer consumenten kiezen voor een burger. Hier zien we dat steeds vaker de keuze gemaakt wordt voor een gezonde gourmet burger.Caprichos...
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leeg