fbpx

Hoe kunnen we elkaar helpen? #SAMENSTERK

Blog deel 3: Wat als de horeca opengaat?

Altijd op de hoogte blijven?



11 TIPS voor de Heropening

Hier ligt de horeca de afgelopen weken al wakker van: ‘Wanneer mag ik mijn deuren weer openen?’ Het is bijna zover, het einde van de intelligente lockdown voor de horeca lijkt nabij.

Misschien ben je je zaak wel aan het vernieuwen of ben je ontzettend in de weer met het bezorgen van je menu. Hoe dan ook zit de horeca zeker niet stil. Wij werden geïnspireerd door de creatieve oplossingen van horecaondernemers. 

Wij hebben blogs, app content, Instagramposts en stories gemaakt van alle mooie initiatieven die wij tegenkwamen, maar ook met TIPPs en Tricks om deze tijd door te komen. Nu dat je rustig aan de heropening mag denken zijn wij er ook nu weer om je van deze TIPPs te voorzien.

Hier alvast een tipje van de sluier:

  1. Plaats plastic verdelers tussen tafels
  2. Verander je indeling
  3. Breid je terras uit
  4. Laat mensen hun handen desinfecteren vooraleer ze naar binnen mogen
  5. Plaats automatische dispensers met alcoholische handgel
  6. Train je personeel en jezelf op duidelijke en strikte hygiëneregels
  7. Zorg voor een aparte routing voor afhaalbestellingen
  8. Ga in gesprek met je leveranciers over een inladingsactie
  9. Haal onnodige producten van tafel
  10. Maak meerdere keren per dag je menukaarten schoon – kies voor bestel platform
  11. Creëer een onlinepagina waar je aangeeft welke maatregelen jullie als onderneming handhaven

TIPP 1: Plaats plexiglas tussen tafels in

We zien dit in Azië, waar de horeca stilletjes zijn heropstart maakt. Zo hebben zij op iedere tafel en tussen iedere individu plexiglas geplaatst. Op deze manier kun je met z’n allen aan tafel zitten, maar limiteer je het fysieke contact en dus de verspreiding op bacteriën. De vraag blijft of wij dit in Nederland moeten doen. Wij gaan immers naar de horeca voor de sfeer, de gezelligheid en om iets buitenshuis te kunnen doen. De middenweg is wellicht om plexiglas enkel tussen verschillende tafels in te zetten, om het op je bar te zetten tussen de gast aan de bar en je barman, maar ook tussen je medewerker en je gast die zijn of haar eten komt ophalen.

TIPP 2: Verander je indeling

Als de horeca weer open mag dan zal dat niet zijn zoals we gewend zijn. We zullen te maken hebben met diverse maatregelen aangezien besmetting nog steeds een groot risico is op een plek waar mensen bij elkaar komen zoals de horeca. Om dit zo goed mogelijk tegen te gaan kan je je indeling aanpassen. Bedieningsmedewerkers zijn het misschien wel gewend om zich tussen tafels te wringen wanneer ze op de vloer zijn, maar dat is nu verleden tijd. Zorg dat je zaak zich ook aan de 1,5 meter afstand houdt en zet je tafels en stoelen dusver uit elkaar dat dit voor iedere gast van toepassing is. Aangezien de horeca niet gebouwd is op 1,5 meter afstand, zal dit voor jou wellicht betekenen dat je een groot deel van je tafels en stoelen moet opbergen. 

Dit kan ook betekenen dat je wellicht geen bar plaatsen meer kan aanbieden. Naast dat je snel dicht op elkaar zit, zitten je gasten ook vlak tegenover je barman die druk in de weer is. Het zijn niet alleen je gasten die je moet beschermen, maar ook je team! Het terrasseizoen is officieel allang begonnen, maar bij de horeca is deze helaas nog niet van start gegaan. Wanneer je weer open mag zal ook hier betekenen dat je je aantal zitplekken drastisch moet verlagen tot wanneer er een open ruimte ontstaat waar de 1,5 meter wordt gerespecteerd. Het open gevoel op je terras speelt hier een grote rol, gasten willen nu een open en toegankelijke omgeving waar ze niet het gevoel krijgen dat ze opgesloten zijn.

TIPP 3: Breid je terras uit

Ook de terrassen mogen weer open. De horeca kan officieel beginnen aan het terrassenseizoen. Dit haalt alleen niet weg dat je iedere dag goed weer mag verwachten. Aangezien je terras een groot deel van je omzet genereert, vooral nu, is het slim om te kijken naar hoe je hier nóg meer omzet uit kunt halen. Kijk bijvoorbeeld naar het gebruik van stretchtenten. Zo maak je je terras minder weersafhankelijk!

TIPP 4: Laat mensen hun handen desinfecteren vooraleer ze naar binnen mogen

We zien op verschillende plekken in Nederland ondernemingen de klant vragen om hun handen te desinfecteren vooraleer ze de winkel in mogen. Door deze regel in te voeren krijg je enigszins controle op de hygiëne van je gasten. Je weet niet wat ze daarvoor hebben gedaan en hoe serieus zij de situatie nemen. Daarom is het belangrijk om het heft in eigen handen te nemen. Zo kan jij, maar ook je personeel, er gerust op zijn dat je gasten met schone handen naar binnen komen. Het is daarna aan jou dat alles zo spik en span als mogelijk is. 

Op verschillende plekken in Azië, waar ze langzaam de economie terug opstarten, meten ze zelfs de temperatuur op van gasten die binnen willen komen. Wanneer deze hoger (of lager) dan het normale 37 graden, wordt verzocht om terug huiswaarts te keren.

TIPP 5: Plaats automatische dispensing alcoholische handgel

Ondanks dat jij als onderneming er waarschijnlijk alles aandoet om het zo schoon mogelijk te houden, wil je je gasten een gevoel van vertrouwen geven. Door automatisch toegediende alcoholische handgel te plaatsen creëer je vertrouwen. Je geeft je gast de kans om zijn of haar handen te desinfecteren wanneer ze iets zoals een deurhendel hebben aangeraakt. Het is van belang om voor een alcoholische handgel te kiezen aangezien bewezen is dat deze effectiever zijn in het doden van bacteriën.

Zorg dat je bij de toiletten GEEN herbruikbare handdoeken hebt. Voorzie je gasten in de plaats daarvan van papieren handdoeken of van heteluchtblazers. Bij de heteluchtblazers is het wel van belang deze gedurende de dag te laten desinfecteren. Gasten kunnen hier per ongeluk tegenaan gekomen zijn. Vermijden is beter dan voorkomen!

TIPP 6: Train je personeel en jezelf op duidelijke en strikte hygiëneregels

Naast dat je vertrouwen en hygiëne naar je gasten moet uitstralen, is je personeel ook een belangrijke factor. Zij zijn immers diegene die dag in dag uit zich blootstellen aan het besmettingsrisico dat dit met zich meebrengt. In die zin moet je dus ook je personeel ontzorgen van de veiligheidsstress die hierbij komt kijken. Je kan ervoor kiezen om mondkapjes en handschoenen te gebruiken. Train je personeel op het veilig gebruiken van deze veiligheidsmaatregelen. Laat ze de handschoenen bijvoorbeeld regelmatig inwisselen voor nieuwe wanneer ze in contact zijn geweest met de gast. Haal onnodige producten van je tafels, zo heb je minder objecten die dagelijks meermaals schoongemaakt moeten worden en wat een besmettingsrisico met zich meebrengt wanneer dit over het hoofd wordt gezien.

Wanneer je besluit om alsnog gebruik te maken van ‘offline’ menu’s, druk je personeel het dan op het hart dat deze na iedere gast grondig gedesinfecteerd moeten worden. Je kan ook kiezen voor een online menu en bestelplatform (in TIPP 10 gaan we hier dieper op in) leer je personeel hiermee om te gaan en dit te integreren in hun nieuwe werkroutine. Daarnaast zal je als ondernemer routes moeten gaan uitstippelen voor verschillende gasten (in TIPP 7 gaan we hier verder op in) ook hier zal je je personeel mee om moeten leren gaan zodat dit het nieuwe normaal kan worden.

TIPP 7: Zorg voor een aparte routing voor afhaal bestellingen

De 1,5 meter-economie zal nog wel even onder ons zijn en daarom is het belangrijk dat je je onderneming hieraan aanpast. We hebben eerder gesproken over het halveren van je tafels en stoelen, zodat je de 1,5 meter afstand garandeert bij iedere gast. 

Je krijgt niet enkel gasten die fysiek in je restaurant komen om bij je te eten, er zijn er ook die eten komen afhalen. Je kan vaak niet voorspellen wanneer zij komen. Dat is wellicht een probleem met deze situatie. Je kunt het niet veroorloven dat er ineens vijf onvoorziene gasten binnen komen lopen, waardoor je ineens met te veel mensen bij elkaar bent en zo ook de ervaring van je zittende gasten in gevaar brengt. Om dit te voorkomen kan je verschillende routes uitstippelen. Maak een aparte route voor gasten die bijvoorbeeld eten komen afhalen en laat deze niet doorkruisen met de route voor de gasten die bij je willen eten. Daarnaast kun je ook wachtstrepen op de grond voor de toiletten plaatsen, dit zie je in winkels als het Kruidvat al voor de rij van de kassa. Zo vermijd je dat te veel mensen op één plek in je zaak bij elkaar staan en limiteer je logischerwijs ook het besmettingsrisico van alle betrokkenen.

TIPP 8: Ga in gesprek met je leveranciers over een inladingsactie

We hebben dit meermaals aangekaart, maar samen staan we sterk en dat geldt ook in de horeca. Sla de handen ineen, ga in gesprek met je leverancier. Ook hij heeft het lastig ten tijde van corona, maar je kunt elkaar beter helpen dan niet want anders zijn er enkel verliezers. Ga in gesprek over bijvoorbeeld een inladingsactie, zo krijg je een percentage korting op een grote inkoop. Iets waar geheel de horeca aan zal moeten geloven aangezien je lang de deuren hebben moeten sluiten. 

TIPP 9: Haal onnodige producten van tafel

In TIPP 5 werd dit al benoemd; onnodige producten zoals geplastificeerde actie kaarten, wijnkaarten, peper- en zoutmolens, ketchup en mayonaise of zelfs bestek wanneer ze enkel een koffietje komen drinken laat je van tafel. Op die manier voorkom je dat gasten objecten gaan vastpakken zonder dat ze die daadwerkelijk nodig hebben. Wanneer dit gebeurt ben je alsnog genoodzaakt deze schoon te maken. Daarnaast is het onbegonnen zaak om iedere tafel in de gaten te houden over wat ze wel of niet vastpakken. Ook hier is vermijden weer beter dan voorkomen. Wanneer een gast toch de peper, zout, ketchup of mayonaise nodig heeft kunnen ze dat aan je vragen. Zo houd je controle over wat wel en niet schoongemaakt dient te worden en dat er geen tijd verspild wordt aan het schoonmaken van dingen die niet gebruikt zijn.

TIPP 10: Maak meerdere keren per dag je menukaarten schoon of kies voor bestelplatform

Dit sluit aan op TIPP 9; je moet schoonmaken wat is aangeraakt. In tijden voor Corona gebruikte je hoogstwaarschijnlijk ‘levensechte’ menukaarten. Je kunt ervoor kiezen om dit zo te houden, maar dan luidt het advies wel dat je deze na ieder gebruik van een gast deze grondig laat desinfecteren aangezien dit op één dag vele handen ziet. Je kunt ook kiezen om de overstap te maken naar een bestelplatform. Enkele restaurants maken hier al gebruik van. Vaak vraagt zo een platform je gasten om een QR-code te scannen of een app te downloaden. Hiermee kunnen ze vervolgens jouw menu bekijken en zodoende ook hun bestelling plaatsen, volledig online op hun eigen mobiel. Hierdoor heb je een contact moment minder voor je personeel, je hoeft minder schoon te maken en hebt een besmettingsrisico minder voor je gasten, maar ook je personeel. Enkele bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn, zijn Urbandine, Butleroo, Photomenu, Lightspeed, OrderMe, LEQQR.

TIPP 11: Creëer een onlinepagina waarop je aangeeft welke maatregelen jullie als onderneming handhaven

Gasten zullen niet meer zoals vroeger de straatjes doorwandelen tot ze ergens leuk tegenaan lopen en spontaan besluiten om daar te gaan eten. Er zal met voorzorg gekozen worden waar ze een reservering willen maken voor de komende week. Gasten willen weten waar ze naar binnen lopen, willen weten of het betrouwbaar is en welke maatregelen jij neemt. Als je niet online communiceert hoe jullie ervoor willen zorgen dat gasten met een gerust hart bij jou terecht kunnen, ga je ze mislopen. Daarom is het slim om bijvoorbeeld een aparte pagina op je website aan te maken met een concrete beschrijving van jullie werkwijze in deze nieuwe tijd.

Altijd op de hoogte blijven?



Laatste artikelen

Financieel advies tijdens Corona

Dit artikel verder lezen in de app? Open in de app In dit artikel komen we met TIPPS voor financiële stabiliteit in tijden van Corona. TIPP 1....

Gin-Tonic: medicijn tegen hooikoorts

Download de TIPPR-app? Open de TIPPR-app Een van onze andere favoriete drankjes zou een stuk beter zijn om te drinken wanneer je last hebt van hooikoorts....
Advertisment

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

Instagram
×

Hallo!

Neem hieronder contact met ons op via Whatsapp chat of stuur een email naar info@tippr.nl

× Whatsapp ons gerust!