fbpx

4 TIPPS voor etiquette van personeel

Al heb je zo een prachtig concept neergezet, het eten is uitmuntend en alles is tot in de nopjes verzorgd. Je personeel maakt uiteindelijk tóch je zaak. Lees hier de TIPPS voor de etiquette van je personeel.

Download de TIPPR-app?



Hebben gasten negatieve ervaringen met het personeel? Hoppa, je wordt linea recta aan de digitale schandpaal genageld. Hoe zorg je ervoor dat jouw personeel de normen en waarden van je zaak overneemt?

We hebben vier TIPPS voor je over de etiquette van je personeel van de heer Muller, trainer van het Human Talent Group programma, waarin medewerkers en bedrijfsleiders ander gedrag aan wordt geleerd.

  1. Samenwerken!
    De basiswaarde voor een goede sfeer is samenwerken. Waar je naartoe moet is dat de kerwaarde ‘’we doen dit samen’’ wordt.

    Prima als iemand een (rook)pauze neemt, als diegene maar wel beseft dat de rest binnen dan wel harder moet werken. En andersom ook. Je kunt nog zo hard werken en de drankjes snel gemaakt hebben.

    Als niemand gemotiveerd is ze weg te brengen of op te ruimen dan wordt het lastig alsnog een goede service bij de gast te leveren. Leer elkaar goed kennen en ga eens zitten met je personeel wat de verwachtingen zijn bij samenwerken.
  2. Geef het goede voorbeeld
    Een van de beste quotes die geldt in bedrijfssferen geldt ook voor de horeca. ‘’Treat your employees the way you like them to treat your best customers’’.

    Het voorbeeld dat de baas, manager of bedrijfsleider geeft zegt alles over de sfeer binnen de zaak en daarmee de sfeer die de gasten ervaren. De verwachtingen die je van je personeel hebt moet je ook zelf waarmaken.

    Denk aan op tijd komen, een goede gastheer zijn, maar ook interesse tonen en contact leggen met de gasten. Je hebt waarschijnlijk nog duizend andere taken die op je liggen te wachten als bedrijfsleider, maar vergeet niet dat je ook met die taak nog altijd met de gasten in contact moet blijven, wil je een goede connectie creëren.
  3. Geef je personeel complimenten!
    Helaas hebben mensen tekort aan positieve feedback en gaan we vaak van het negatieve uit. We zijn er kritisch, wat goed kan zijn, maar opbouwende feedback heeft een betere werking.

    Complimentjes zijn hard nodig, juist op stressvolle momenten. Geef je personeel de erkenning voor hun harde werk Zoek de dingen die goed gaan en vergroot die uit. Het ontvangen van positieve feedback zorgt voor een beter zelfbeeld onder je medewerkers en resulteert in meer verantwoordelijkheidsgevoel.

    Daarnaast beïnvloedt het de sfeer in de zaak. Als iedereen een beetje aardiger tegen elkaar doet, is het ook makkelijker af en toe iets kritisch te zeggen, het komt dan minder hard aan.
  4. Leg écht contact met gasten en personeel
    Waar kijk je zelf het meest naar als je ergens gaat eten, en wat blijft nou écht hangen? Echte beleving zit ’m niet in perse in een mooi restaurant, een schone zaak of in de kwaliteit.

    Dat is zeker belangrijk en blijft je bij, maar de échte beleving zit hem uit eindelijk in de medewerkers. Als medewerker maak of kraak je de avond van je gasten, Durf écht contact te maken met je gasten, behandel ze alsof je ze thuis ontvangt.

    Zeg wat je ziet, geef een complimentje. Het hoeft echt niet over the top, zoals in de Verenigde Staten. Dan wordt het ook snel nep, dus pas daar juist mee op. Maar ga gewoon een menselijk gesprek aan en zorg voor gelijkwaardigheid tussen jou en je gast.

Wil je meer lezen over etiquette? Klik hier om te lezen hoe je een tafel perfect opdient.

Wil je meer weten? Download de TIPPR-app om met ons mee te TIPPR’n.

Nu je hier toch bent …

Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?

Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier

Laat je verder inspireren in de TIPPR app!

Download de TIPPR app

Laatste artikelen

Een verrassende Maaza Colada!

Maaza Laat de zomerse vibes in jouw zaak stralen met de verrukkelijke Mango Colada, gemaakt met de heerlijke Maaza Mango. Maaza gebruikt enkel de allerbeste...

De Rijping van Oude Kaas in de Horeca

Kaasrijping, of affinage, is een essentieel proces waarbij kaas onder specifieke condities rijpt om zijn smaak, textuur en aroma te ontwikkelen. Dit proces varieert...
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leeg