fbpx

10 TIPPS voor jouw website

Download de TIPPR-app?

Jouw website moet ervoor zorgen dat websitebezoekers zin in een etentje krijgen en een reservering maken. Toch zijn er veel websites die daarin tekort schieten. Met deze tipps zorg je dat jouw website aan de verwachtingen van je gasten voldoet.



TIPP 1.

Zorg dat de menukaart gemakkelijk te vinden is en gebruik géén pdf of afbeelding

De menukaart is de meest bezochte pagina’s van een restaurantwebsite. Deze moet gemakkelijk te vinden én te lezen zijn. De menukaart moet als normale tekst op de website staan. Een PDF-bestand moet eerst gedownload worden en er is een extra programma of app nodig is om het te openen.

Op een mobiele telefoon zijn de letters te klein om gemakkelijk te lezen. Dat geldt ook voor een plaatje. Bovendien kan Google plaatjes niet goed lezen. Iemand die dan googelt naar een gerecht dat jij op de kaart hebt staan, vindt jouw restaurant niet.

TIPP 2.

Zorg dat je websitebezoekers direct en snel online kunnen reserveren

We komen soms nog websites tegen waar je niet online kunt reserveren, daarvoor moet je bellen of mailen. Maar jouw gast doet alles online. Chatten, bankzaken, vakantie boeken en ga zo maar door. Zo wil hij ook online reserveren en meteen een bevestiging ontvangen.

Klik hier voor de verschillende reserveringssystemen.

Kan de gast op jouw website direct en snel reserveren zonder dat hij een lang formulier hoeft in te vullen? Super! Krijgt de gast ook meteen een bevestiging of moet de gast wachten totdat jij een bevestiging stuurt?

TIPP 3.

Zorg dat de openingstijden, adres- en contactgegevens gemakkelijk te vinden zijn

Iemand die interesse heeft om in jouw restaurant te komen eten, wil ook weten wat het adres is en wat de openingstijden zijn. Zorg dat dit gemakkelijk te vinden is, bijvoorbeeld op de contactpagina met adres, openingstijden, telefoonnummer, e-mailadres, contactformulier en een plattegrond.

Zorg ook meteen voor een linkje waarmee je snel een routebeschrijving op kunt vragen.

Bonustip: geef op de contactpagina antwoord op veel gestelde vragen zoals:

  • Kan je gemakkelijk parkeren en wat zijn de kosten?
  • Kan iemand de zaak bezoeken met het openbaar vervoer?
  • Is er (gratis) WiFi?
  • Maak je gebruik airconditioning?
  • Heb je een speciale rookruimte?
  • Is de zaak en het toilet rolstoeltoegankelijk?
  • Wat zijn de mogelijkheden voor grote groepen?
  • Wat zijn de betaalmogelijkheden?
  • Zijn er cadeaubonnen te koop?
  • Wordt er rekening gehouden met diëten en allergieën?

TIPP 4.

Zet goede reviews op je website

Reviews wekken vertrouwen. Ze zijn belangrijk voor mensen die jouw restaurant nog niet kennen. Zet daarom een aantal goede reviews op je website.

86% van de consumenten leest gemiddeld 10 reviews voordat ze een aankoop doen of een reservering maken en 57% komt alleen als je gemiddeld vier of meer reviewsterren hebt (bron: brightlocal).

TIPP 5.

Zet professionele foto’s op je website

Zorg dat er professionele foto’s van het interieur en mooie gerechten op je website staan. Een websitebezoeker wil zien hoe jouw zaak én jouw gerechten eruit zien. Een foto zegt meer dan duizend woorden.

We spreken soms ondernemers die vanwege de kosten zelf foto’s willen maken. Dat is niet slim. De foto’s van een professionele interieur- en foodfotograaf zijn altijd beter.

Een fotograaf heeft meer ervaring en let op alle details. Het zal hem niet gebeuren dat het bestek op de gedekte tafel scheef ligt, een vieze keukendoek in beeld is of er een koffiedruppel op het schoteltje ligt.

Jouw eigen foto’s zijn zeker leuk voor de dagelijkse snapshots op Facebook of Instagram, maar gebruik professionele foto’s op de website.

TIPP 6.

Laat zien op welke sociale media kanalen je zit

Ben je met jouw restaurant actief op Facebook, Instagram of een ander sociaal media kanaal? Kijk dan of er linkjes op jouw website staan zodat je gasten je daar kunnen vinden.

Zorg er voor dat als de websitebezoeker op zo’n sociale media linkje klikt, die pagina op een nieuw tabblad wordt geopend. Hierdoor komen ze altijd weer op jouw website terug als ze die pagina verlaten.

TIPP 7.

Zorg dat je website snel geladen wordt
53% van mobiele website bezoekers verlaat een website als deze niet binnen 3 seconden laadt (bron: Google 2016, ‘The need for mobile speed’).

Ze gaan dan naar de website van je concurrent. Daarom is de snelheid van een website ook één van de factoren die bepalen hoe hoog de site in de Google zoekresulaten scoort.

Test de snelheid van jouw website eens op www.webpagetest.org/ 5 groene blokjes met een ‘A’ score is het beste resultaat.

TIPP 8.

Maak je website geschikt voor computers, tablets én mobiele telefoons
Google zei in 2013 al dat het mobiel zoekgedrag naar restaurants snel groeit en websites daarom mobielvriendelijk moeten zijn (bron: Google rapport ‘hoe men een restaurant boekt’).

Gemiddeld wordt 55% van de websites in Nederland bezocht met een desktop computer, 37,5% met een mobiele telefoon en 7,5% met een tablet (bron: statcounter 2019).

Hoe ziet jouw website eruit op een mobiele telefoon? Bekijk alle pagina’s van je eigen website eens op je mobiele telefoon. Of beter nog, laat het door Google testen via search.google.com/test/mobile-friendly.

Het is hoog tijd voor een nieuwe ‘responsive’ website als jouw website op mobiel:

  • De verkleinde weergave van de desktopversie laat zien, waardoor je moet vergroten en schuiven om alles te kunnen lezen.
  • Een hele andere website laat zien die los staat van de desktop versie.

TIPP 9.

Zorg dat je website wordt gevonden met lokale zoekopdrachten (SEO)

Iemand die een restaurant op Google zoekt, gebruikt een lokale zoekopdracht zoals:

  • Restaurant. *
  • Restaurant in de buurt. *
  • Restaurant in Utrecht.
  • Pizzeria in Utrecht.
  • Vegetarisch restaurant Arnhem.
  • Nederlands restaurant Leidseplein Amsterdam.
  • Google weet op basis van locatiebepaling op je mobiele telefoon waar jij je bevindt. Google zal bij een zoekopdracht zonder plaatsaanduiding toch zoekresulaten geven met restaurants die zich bij jou in de buurt bevinden.

Daarom is het belangrijk dat Google weet waar jouw restaurant zich bevindt. Dat doe je door je website te optimaliseren voor lokale zoekopdrachten. Dat kan door in de tekst, de titels, metaomschrijvingen en afbeeldingen de naam en locatie van jouw restaurant te noemen.
Verder is het belangrijk dat de naam, adresgegevens, openingstijden en type restaurant niet alleen als zichtbare tekst, maar ook als gestructureerde gegevens op iedere pagina van je website staan.

Op onderstaande pagina vind je meer informatie. Met de knop [See markup] vraag je een voorbeeld op en kun je controleren of jouw website gestructureerde data bevat.
https://developers.google.com/search/docs/data-types/local-business

TIPP 10.

Verzamel bezoekersstatistieken op je website

De website bezoekersstatistieken geven je nuttige informatie zoals:

  • Hoeveel bezoekers je website heeft en hoe vaak ze terug komen.
  • Waar mensen naar zoeken voordat ze op jouw website komen: dit geeft je inspiratie
    voor nieuwe gerechten of evenementen.
  • Uit welk land, regio en zelfs plaats waar je websitebezoekers vandaan komen.
  • Via welke website ze op jouw site terecht komen: misschien kun je daar meer uithalen.
  • Welke taal ze spreken: misschien is het zinvol om je website te vertalen.
  • Welke pagina’s ze bezoeken en hoe lang: kan helpen je website te verbeteren.
  • Welke pagina’s ze bezoeken en hoe lang.
  • Hoeveel bezoekers een reservering maken of zich aanmelden voor de nieuwsbrief
    (vereist specifieke configuratie).
  • Demografische gegevens zoals leeftijd en geslacht van de website bezoekers: helpt bij
    het verbeteren van je marketingactiviteiten. *
  • Hoe jouw website het doet in vergelijking met andere restaurant websites. *
  • In verband met de privacy wetgeving (AVG) mag je deze informatie alléén verzamelen als de bezoeker daar toestemming voor geeft. Dat kan met een cookiemelding.

Tekstcredits: Horecawebservice

Wil je meer weten? Download de TIPPR-app om met ons mee te TIPPR’n.

Nu je hier toch bent …

Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?

Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier

Laat je verder inspireren in de TIPPR-app!

Download de TIPPR-app

Laatste artikelen

Healthy Coke – mineraalwater met balsamicoazijn

Wat als je een cola zou kunnen serveren zonder de bijbehorende suikers (65 gram)? Verras je gasten met een "gezonde cola", nu al hot op...

no waste tips – Alex Haupt, 101 Gowrie,

no waste tips van Alex Haupt van Restaurant 101 Gowrie (MICHELIN Young Chef Award 2021). Aldus Alex: "If something is edible, someone should eat...
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.